Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1132 ggr
Portis
0

Lösspringade kanin?

Hej!

Jag undrar hur det funkar för er som har era kaniner lösspringande i huset med endast kisslåda.  Biter de inte sönder mycket? Och hur är det med rumsrenheten, kissar de alltid i lådan?

Jag har två lejonhuvade kaniner, en kastrerad hane och en okastrerad hona. Har en känsla av att hanen alltid kissar i toalådan i buren medan honan kan kissa överallt. Är inte helt hundra på detta men tror att det är så. Blir honan bätte på att kissa i sin toalett om man kastrerar henne? Hon brukar också bli tjurig vid brunst så vi funderar på att kastrera henne i vilket fall som helst.

Skulle vara kul att höra era erfarenheter om detta!

[canit]
0

Det bästa för kaninen är att ha en bur som den kan sova i & va i när man e på jobbet/i skolan, där toalådan står.

Allt handlar om träning. Det är bra att ta bort sladdar och sådant så kaninen inte gnager sönder det. Lite gnagmärken kanske det blir, men ge dom grenar så de gnager på dom istället.

Jag tycker inte att du ska kastrera henne bara för att hon ska kunna gå på låda bättre, det kan du träna in:) Alla honor kan bli lite tjuriga vid brunst. Kastrera en hona kostar mer & är mer riskfyllt än om man kastrerar en hane. Så i det här fallet är nog inte det bästa att kastrera:)

malin--a
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är svårt att säga om hon skulle "bättra" sej, men det kan ju vara en idé att testa eftersom du säger att hon blir tjurig vid brunst :)

Portis
0

Tack för era svar!

Våra kaniner får hoppa omkring fritt ibland, men oftast inte mer än en timme i taget.  Honan väljer ofta att hoppa in i buren igen och stanna där. Hanen är mycket mer nyfiken och vill väldigt gärna hoppa omkring.

Ska prova att ha buren öppen längre och längre tider så får vi se. Är bara det att vår katt går in i buren när den står öppen Skrattande Kaninerna är i och för sig vana vid det, men undrar om de inte blir lite stressade av det ändå. Och så fastnar det mycket hö och sånt i pälsen på vår långhåriga katt. Och när jag inte är hemma själv vågar jag inte ha öppet, då vill jag ha katt och kaniner åtskilda!

Är mest orolig för att kaninerna ska kissa i soffan eller på något annat olämpligt ställe. Men vi får prova oss fram som sagt.

[Becca-]
0

Kastrerade min hona när hon blev för tjurig och arg i och med brunsten.
Och du behöver inte oroa dig, med dagens teknik och kunskap så är det näst intill riskfritt att kastrera en kanin. Självklart finns risken där, men iprincip alla ingrepp går utmärkt.

Min hona blev inte bara lugnare och stabilare i humöret, utan även mycket gosigare och gladare. Hon tycks njuta av livet! Jag tycker absolut att ni ska testa med att kastrera