Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 3635 ggr
emeliie-96
1

Kaninstället i Stockholm stad

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har säkert flera hundra gånger åkt förbi det där stället vid Klarastrandleden och tittat på kaninerna. Och jag tycker att det är så konstigt att det finns vildkaniner mitt inne i en stad :S Och jag tycker att det är så himla fel att det är människor som åker dit och lägger ut råttgift… Det har blivit färre och färre kaniner och ibland ser jag ingen. Det var tydligen så att kaninerna störde trafiken och blablabla…Jag har faktiskt aldrig sett en påkörd kanin där.

Vad tycker ni? Vet ni hur dom har kommit dit från början? Jag har hört att det var en gamal tant som hade jätte många kaniner och så dog hon och dom visste i vad dom skulle göra av alla kaniner så dom bara släppte ut dom där…Fast jag har ingen aning, det var nått någon berättade för mej för ganska länge sen.

Idag när jag åkte hem från landet såg jag att det är någon som har satt upp massa små gravstenar och kors som en liten kyrkogård, det tyckte jag var en bra sak. Det finns ju fortfarande folk som hjälper kaninerna där och lägger ut hö o.s.v :)

//Emelie

[ninnakm]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns tyvärr ett flertal ställen vilda kaniner, som från en början varit tama. Det börjar oftast med att någon släpper ut sin/sina tamkaniner, som i sin tur förökar sig och bildar en koloni. Att lägga ut råttgift tycker jag är fel, det finns andra sätt att lösa det på.

Kristall
0

Jag förstår till fullo de som vill bli av med "vild"kaninerna, även om de kanske främst tänker på sitt eget bästa så är det inte så bra för kaninerna heller att leva i den miljön. Och visst kan man försöka fånga in dem och anpassa dem till ett liv i fångenskap, men det är nog väldigt svårt.

Men råttgift är INTE rätt sätt att gå tillväga. Humana fällor följt av human avlivning (kan väl bli lite svårt att gå och skjuta kaniner i centrum) är nog det bästa, då råttgift ger en utdragen och smärtfylld död.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[canit]
0

De är folk som har dumpat sina kaniner där när de tröttnat…

De vill avliva dom för att det inte är så bra ställe för kaniner att bo på mitt i vägen, det är ont om mat (det var några som la ut grönsaker i början, men sen var de tvungna att sluta då det kom råttor) plus att det har blivit en del inavel och sådant vilket inte är så bra.

Råttgift är inte det bästa, dock. De pratade om att skjuta dom, men det är inte så lätt med alla bilar runt omkring. Men något annat borde ju de hitta på..

Vissa blir lite sura på kommunen för att de dödar kaninerna, men det är inte deras fel, utan de är dom som släpper ut kaninerna. Jag fattar inte hur man kan göra så mot ett djur, bara dumpa det när man tröttnat. Man orkar inte ens ta sig tid att skänka bort det? Blir så arg!