Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 2552 ggr
catfoot
2011-04-10 19:56
0

Klöver...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är det farligt för små kaniner att äta, å blöt sådan ännu farligare dåGråter

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

[Airo]
2011-04-10 20:33
0

va?

catfoot
2011-04-10 22:37
0

Ja, en vän till mig vars kanin avled hastigt. Hade av vetten fått höra att klöver å då speciellt blöta sådana. Jäste i kaninens mage så den gick sönder…Undrar om fler har hört det…

OT/Snyggt ....

malin--a
2011-04-11 19:57
0

Klöver kan jag inte tänka mej är farligt för kaniner att äta! Inte i mindre mägner iallafall. Brukar ge mina kaniner det varje sommar, och dom älskar det! =)

catfoot
2011-04-11 21:20
0

Märkligt,…Vetten hade sagt att all klöver aldrig skulle ges till kaniner. å då var blöt sådan väldigt farlig..Min Nin äter så pyttelite klöver, han gillar vanligt gräs bättre,,..Glad är jag för det..

OT/Snyggt ....

Otario
2011-04-12 12:23
0

Mina kaniner äter alltid klöver (både torr och blöt, ifall det har regnat) på sommaren och de har inte dött av det? :) Kaninen kanske inte var invand vid grönt foder eller något sådant?

/ Emma

[Jozefinz]
2011-04-12 12:52
0

jag håller med. Mina kaniner älskar klöver. Jag brukar alltid ge det på sommaren men man bör nog vänja dem sakta, och inte ge dem så mycket på en gång.

malin--a
2011-04-12 21:31
0

Det är säkert, som några säger här över, att hon har råkat gett för mycket på en och samma gång :)

catfoot
2011-04-12 21:57
0

Men jag undrar då..Varför säga att kaniner inte ska äta klöver, å då absolut inte blöt sådan. Det är farligt att äta för dom…

Ja, man blir verkligen förvirradObestämd…Min Snurre, ska då inte få klöver i sommar, fast det bryr han sig säkert inte om..Eftersom han inte gillar det så mycket..Skrattande

OT/Snyggt ....

Zvintos
2011-04-13 21:16
0

Rödklöver stämmer det att man bör vara sparsam med, eftersom detta är gasbildande.
Ger man bör mycket riskerar kaninen alltså att drabbas av trumsjuka, som snabbt blir dödligt.
Däremot är det ingen fara om kaninen äter några enstaka.
Att man inte bör ge blöta är av samma princip som man bara bör ge blött gräs som äts upp på en gång.
Annars ligger det och jäser och kaninen kan då bli riktigt dålig om den äter det.
Så blött gräs/klöver direkt från gräsmattan är ingen fara.

catfoot
2011-04-13 22:18
0

Tack, för ditt svar..Började bli orolig att denna vette inte hade en aning om kaniners födaObestämdGlad

OT/Snyggt ....

[ninnakm]
2011-04-26 11:06
0

Jag avråder i från att plocka klöver med "mening" åt kaninerna. Men slinker det med när man plockar gräs åt dem (direkt) gör det ju inte så mycket.

jossan84
2011-04-26 19:49
0

Man ska vänja dem långsamt. Klöver innehåller mycket protein, så det blir en omställning från gräs. Sen om man håller på med avel ska man vara försiktig med rödklöver då det innehåller ämnen som sänker fertiliteten.

jossan84
2011-04-26 19:51
0

#2 Blött gräs ute på marken kan jäsa om det ligger länge, men det kan inte jäsa i magen så jäst inte kan leva i den sura och syrefria miljön.