Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 4316 ggr
jonnson
0

Vad för ras bör jag skaffa?

Hej!

Jag skriver samma sak här som på kanin.ifokus.se

Jag planerar att flytta hemifrån inom ett par månader, och har då tänkt skaffa något mer djur. Då jag nu bor på en gård och lever med flera olika djur runt mig, och har alltid gjort, så är det en självklarhet för mig att skaffa något djur när jag flyttat hemifrån. Just nu är jag lite inne på kanin..

Men jag har några frågetecken fortfarande. Det är så att allergi ligger i min släkt, mot bland annat olika pälsdjur (detta är orsaken till att jag inte kan skaffa kanin innan jag flyttat hemifrån). Jag själv har en lätt allergi mot katter och gräs (hö) som jag känner av, men reagerade på flera andra pälsdjur på det senaste allergitestet. Funderar på om risken finns att jag utvecklar allergi mot kanin också. Är det någon som vet om dom är allergi framkallande? Om det går att leva med en innekanin trots lätt allergi? Har i dagsläget 3 katter i hemmet, trots att jag är allergisk, men det visar sig mest genom några nysningar och lite kliande ögon om dom är väldigt nära mig för länge. Blir det inte värre än så, så skulle jag klara mig med en kanin också.

Men hur är det med lukten? Luktar dom mycket om man har dom inomhus i en liten lägenhet? Sen har jag en hund sen ett år tillbaka, som självklart ska flytta med mig. Att han inte skulle göra något mot kaninen är jag helt säker på, då han är ganska rädd för, och försiktig, när det gäller alla andra djur förutom hundar. Men hur funkar kaniner med hundar? Någon som har någon erfarenhet? Det här är en väldigt liten hund jag har, väger knappt 4 kg och är mindre än en katt..

Var för ras är bäst att skaffa sig? Vill ha en ganska lugn kanin, men som ändå gör något annat än att bara sova och äta. Finns det några som är mer allergivänliga än andra? Jag har en liten svaghet för dom lite mindre raserna, men gillar i stort sett alla kaniner jag träffat.

Hörde av någon att dom hade sin kanin lös i lägenheten och lärde den att gå på låda istället. Låter lite intressant, och helt klart som ett roligare liv för kaninen! Är det svårt att träna sin kanin till det, eller något jag kan hoppas på att lyckas med också?

Usch vad många frågor det blev. Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa igenom allt jag skrivit, och svara på det..

Ida-M
0

Kan försöka mig på att svara så gott jag kan på dina frågor och funderingar :)

Är det någon som vet om dom är allergi framkallande? Finns det några som är mer allergivänliga än andra? De är ju pälsdjur så visst är de allergiframkallande, men det finns precis som hund och kattraser olika kaninraser som sägs vara mindre allergiframkallande. (Rexkaninen sägs vara mindre allergiframkallande och den finns också att få i många olika varianter t.e.x dvärgvädur rex, minirex, hermelin rex). Men det är olika från person till person hur mycket man känner av allergin. I min familj har vi 2 som är allergiska mot pälsdjur och 3 som är allergiska mot hö. Jag har 2 kaniner som bor inomhus i ett lite mer avskilt rum, det funkar faktiskt ganska bra. Visst kan de känna av mer nu när kaninerna fäller eller om man är dålig på att sopa rent golvet och städa t.e.x. Jag tror man bygger upp något försvar eller liknande när man haft innekanin ett tag även om man är allergisk. Killarna i min familj märkte av sin allergi mycket mer innan jag skaffade innekaniner. Kan även tillägga att jag har 2 dvärgvädurar nu.

Men hur är det med lukten? Om man städar tillräckligt ofta så luktar det inte illa. Jag kan starkt rekomendera att du ska göra kaninen rumsren genom att låta den gå på låda och ha en mjuk matta i buren istället. Det gör också så att det inte luktar lika illa, och du sparar också tid på det och får en renare bur.

Är det svårt att träna sin kanin till det, eller något jag kan hoppas på att lyckas med också? Det är också olika från kanin till kanin hur snabbt den lär sig gå på en toalåda. Min äldsta kanin fattade direkt "aha, jag kissar och bajsar endast i lådan". Sagt och gjort det är inte ofta det kommer utanför. Min minsta kanin som snart är 1 år har haft mer problem med att förstå, hon kissar fortfarande utanför ganska mycket.. Jag tror man behöver ha en hel del tålamod med de som är svåra att lära, men jag är envis så hon ska bara lära sig, det kvittar hur lång tid det tar. Ju yngre kaninen är när du börjar träna den på att bli rumsren, desto enklare är det.

Men hur funkar kaniner med hundar? Detta har jag lite svårare att svara på eftersom jag inte har hund. Jag tror att om du skaffar en unge och den vänjer sig tidigt vid att ha en hund i närheten så blir det nog inga problem, kom bara ihåg att träna den i ung ålder!

Var för ras är bäst att skaffa sig? Detta är också olika från person till person. Om du frågar folk vilken kaninras de gillar mest så svarar troligtvis de flesta olika raser. Men de finns ju de som är mer populära än andra.. Det bästa är nog att kolla upp lite olika raser och kika över deras temprament och sen kan du känna vilken personlighet som du tycker verkar bäst?

Dvärgväduren är en väldigt populär kaninras därför att den är lätt att handskas med och för att den är lugn, men ändå nyfiken och har lätt för att lära sig saker. Det är min favoritras så den kan jag starkt rekomendera ;)

Jag tycker du ska söka runt lite och helt enkelt och att du ska känna efter vilken ras som du tycker passar dig bäst!

Hoppas mina svar duger och att du skaffar en liten goding inom kort. ^^

Är det något som verkar oklart eller om du kommer på något mer du undrar över kan jag försöka svara på det. Jag ska snart ta en kull på min vit blåögda dvärgvädurshona och ungarna kommer säljas med stamtavla och ringmärkning, om det verkar vara av intresse kan jag även berätta mer om det.

Valkyrie
0

Rexpäls är ett bra tips! Har 2 utekaniner, har även haft flera som fungerar utmärkt då min pappa är allergisk.
Sedan när man har de inne kan det ju också göra skillnad såklart men kan vara värt ett försök.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Bamse 08
0

#1 Jag har också en dvärgvädur så jag håller med dom är jätte lungna jag skulle rekomendera dvärgvädur.

men allergi vet jag inte något om

What doesn't kill you makes you stronger.

malin--a
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En del säger att kaniner med rexpäls ska vara mer allergivänliga än kaniner med "vanlig päls." Dock har jag ingen egen erfarenhet av det så jag kan inte säga så mycket mer om det.

MoaE
0

rexpälsen är ju det bästa då.. Men kan du ha katter så kan du säkert ha kanin, katter är otroligt allergi framkallande.

Kaniner kan funka riktigt bra med hundar bara de vänjer sig, det beror självklart på hur hunden är också.

Neuzs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker att om du gillar små raser så ska du välja en hermelin, det har jag & hon är både busig, nyfiken, lätt att ha & göra med & gosig när hon är på det humöret! Glad
Sen har jag ingen direkt erfarenhet av rex men det känns logiskt att de är mindre allergiframkallande, så tips - kör på en rexhermelin :)

Min kanin är frigåeende och fattade mer eller mindre direkt vad lådan var till för. Jag började så att jag hade henne i bur någon dag. Sen släpte jag henne i köket, satte en låda och fyllde den med ''nerkissat'' spån från buren och lite bajs och sådär.. Sen var det ingen fara (: en bra ide är att varje gång du sätter ner den på golvet så placera den i lådan. Så hoppar den där ifrån själv & kommer därför lättare ihåg vart den står än om den blir ivägburen (:

Ett annat bra tips är att börja i ett lite mindre rum för att sedan öka på ytan om man känenr att man vill det :) och som sagt, om du ökar på ytan/rummen så låt kaninen själv ta sig från lådan, så den snabbt hitta tillbaka omdemt skulle krisa :) Nödlösning är att ha låda i alla/flera rum men det har inte varit nödvändigt här :)

Min Timjan har aldrig kissat utanför lådan men de första dagarna bajsade hon utanför. Men gick som sagt bort helt på 2-3 dagar :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Fridaaaa
0

#6 Kaninen på din bild där är inte en hermelin, för den har för mycket päls, hermelin finns i fusch (vilken är massa päls på sidorna men inte huvudet), rex och korthår :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Neuzs
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är 75%hermelin & typ lejon/löwen(?)hermelin? :) hon har ingen päls på huvudet utan bara som en man runt & inte en hel ''kjol'' utan lite tussar på sidorna. kan lägga upp en bättre bild där du ser :)

Fridaaaa
0

#8 OKej :) Misstänkte lejonhuvad i ;) Lejonhuvad kanin är samma sak som löwen fast löwen är det tyska namnet:D Så din kanin är korsning mellan hermelin och lejonhuvad kanin.Riktigt söt!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Neuzs
0

ahaa, snajsigt :D ja, hon är söööt (: hennes pappa var väldigt liten och hade hermelinöron fast massa lurvig päls och hennes mamma renrasig hermelin så han var nog blandning mellan de 2 då (: det kan stämma jättebra! tack :)

[Becca-]
0

Om du vill ha en lugn men ändå aktiv eller lite busig så rekommenderar jag Holländare - supertrevlig lite större ras (dock inte jättestor). Och Hermeliner som är underbara. Ser ut som små söta kaninungar hela livet. Lycka till med ditt val av kanin.

Och om du är osäker kan du ju be uppfödaren att få ha kaninen på prov, och om du blir allergisk kan du lämna tillbaka den. :)

Zvintos
0

Sen bör man också ha i åtanke att man kan bli allergisk emot annat än kaninen i sig.
Exempelvis jag som är allergisk emot hö och klarar inte av rent kutterspån (torvmix går däremot bra), men kaninen i sig är jag inte det minsta allergisk emot.
Jag har trots min allergi emot hö faktiskt en kanin inne och det går förvånansvärt bra sedan jag köpte min luftrenare (den är verkligen värd sin vikt i guld!).

Huruvida de går ihop med hund är otroligt individuellt och hänger både på kaninen och hunden.
Om inte hunden klarar av kaniner så spelar det ingen roll hur hundvan kaninen är, så att säga.
Här hemma funkar hunden och kaninen ihop under uppsikt, men jag får sitta med så inte hunden får för sig att busa med kaninen.

[Wera]
0

Du bör nog testa dig fram med olika raser, kanske ta med på prov? För vissa allergiker tål teddypälsade kaniner lättare än vanliga korthår, medan andra tål kaniner med rexpäls osv.
Om du är allergisk mot hö kanske det inte vore så jätte kul att ha kanin eftersom deras basföda består av hö. Men man får testa sig fram.

Dvärgvädur passar ju många. Dom finns i både normalhår, rex, lejonhuvad, fuchs och teddy :) Stort utbud och variation.
Hermelin lika så. (Dock ej i teddy eller lejonpäls, men de finns "liknande" som dock heter lejonhjuvad kanin och dvärgteddy).

Jag har två kaniner i min lägenhet, luktar ingenting så länge du städar 1-2 kanske 3 gånger i veckan (beroende på hur mycket dom kissar och bajsar). Om dom är rumsren är det bara att tömma toalådan var annan dag. Vädra lite så fort det är varmt ute.

Att få en kanin rumsren finns det trådar om på kanin.ifokus. Man brukar kunna stoppa toalådan i det hörn där de brukar göra sina behov, sen brukar de lära sig jätte enkelt och fort att det är där som ska kissa. Där dom ska bajsa blir svårare men då kan man bara börja plocka upp alla kulor som hamnar utanför och slänga dom i toalådan. När du sedan tömmer toalådan, lämnar du kvar några skitkulor så brukar vissa förstå. Många kaniner brukar inte bajsa eller kissa inomhus när dom är lös (inte mina iaf, jag har inte lärt dom). Så då kan du börja ha buren öppen så kan kaninen gå in där och göra sina behov.
jag har själv en kanin som går lös varje dag, som dock är i buren på natten. Och snart får jag hem en till kanin som bor lös dygnet runt i lägenheten. Han är rumsren och komemr ha en liten bur öppen där han kan äta (hö), bajsa och kissa.

Jag har en hund på 5 kg, han gör ingenting mot mina kaniner! Kan vara intresserad ibland och vilja rida på dom, (kaninerna bryr sig inte) annars bara ligger han i sin korg medan kaninerna skuttar på golvet. Kaninerna är totalt orädda och bryr sig inte ett dugg. Så länge hunden är lugn och snäll och inte för "på" borde det gå bra med det flesta kaniner. Särskilt när de är unga och man kan börja vänja dom till de mesta. Haft många kaniner och ingen har varit hundrädd.