Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 7918 ggr
klvervaseline
0

rädd kanin!?

Idag så fick jag hem min första kanin!

Jag har läst att den ska vara ensam den första dagen så den vänjer sig och så. Men den är verkligen jätte rädd tror jag! Den satt helt stilla den första timman i buren, och nu har den suttit inne i huset i kanske tre timmar, o har inte ätit eller druckit än.Tyst

Är det normalt? hur var era kaniner? Obestämd

malin--a
0

Hur gammal är kaninen? Det är helt normalt att kaninen är lite rädd och nervös de första dagarna i nya hemmet.
Det bästa man kan göra är att låta den vara ifred en dag eller två, och ge den någon liten grönsak då och då så den lär sej att man inte är något farligt :)

klvervaseline
0

Hon är sex veckor gammal. Men hur vet man då när kaninen är rädd eller bara gillar att sitta still o bli klappad? Tungan ute

LoveYourRabbit
0

Sex veckor gammal?

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

malin--a
0

Oj! Det låter lite tidigt att få hem henne såpass tidigt!
Det märker man ganska lätt, om den håller lite avstånd är den rädd och kommer den fram självmant vill den bli klappad, typ :) Är inte så bra på att förklara :P

[Becca-]
0

Vart har du köpt kaninen? Hoppas inte att du köpt den ifrån djuraffären då djuren där ifrån oftast inte mår särskilt bra enligt mina erfarenheter. Vad får den för mat? Har den inte ens ätit hö eller druckigt vatten?

Sätt dig bredvid buren och prata lugnt med den. Även fast den inte kommer fram så hör den din röst.
Om kaninen kommer fram till dig, så kan du kanske mata den med en pelletsbit genom gallret och samtidigt konstant prata med kaninen. Det gäller att vara extremt försiktig nu i början.
Lycka till.

[lolloita]
0

Är den så liten som 6 veckor och jätterädd så hade jag haft den mycket i famnen så den känner trygghet. Den undrar ju såklart var mamma och syskonen tagit vägen.

klvervaseline
0

Jag köpte henne hos en uppfödare, han sa att hon skulle vara kvar ett tag till men det gick bra ändå. Nu har hon ätit och druckit och så. Men varje gång jag rör på mig så springer hon jätte snabbt in i buren. Jag tog just upp henne i kanske en halvtimme, men hon andades jättesnabbt. När jag sedan släppte ner henne igen så satt hon helt stilla i hörnet. Jag har försökt att ge henne godis några gånger men hon vill inte ta den.

Jag har läst att man ska sitta mitt i rummet och kaninen ska hoppa runt sig, men hon sitter helt stilla där jag släppte ut henne. Tungan uteTyst

malin--a
0

Man får sitta länge med dom så som du har gjort, för en del tar det jättelång tid att komma fram, men man tjänar på det i längden :)
Tänk bara på tills nästa gång att man helst ska vänta tills dom är 8 veckor innan man tar hem dom.

[Becca-]
0

Släpp ut henne på en matta eller något och lägg dig på golvet bredvid henne. Ignorera henne med blicken samtidigt som du pratar lugnt med henne.
Efter en stund kanske hon börjar röra på sig, eller andas långsammare. Då kan du börja locka på henne med pellets.

Och som Malin säger, tänk på att man inte får hämta kaninungen innan den fyllt 8 veckor tills nästa gång. Den saknar antagligen sin mamma, eftersom hon togs ifrån sin mamma så tidigt.

Sedan kanske man kan få se en bild på lilla tjejen? Skrattande

klvervaseline
0

Okej, testade  att sätta henne på en matta bredvid mig men allt annat var så mycket roligare. Tungan ute Japp självklart så kommer det en bild, hon är så sjukt söt! Skrattande

klvervaseline
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Milou

[Becca-]
0

Ett annat tipps är att gnugga dig på en handduk och lägga in den i buren eller i henne hus/sovplats. Då känner hon hela tiden din lukt i buren.

malin--a
0

Åh vad söt Skrattande

klvervaseline
0

Ahh jag föll för henne direkt. Skrattande

En fråga Tungan ute, hon kommer ju inte ut av sig själv så ska jag fortsätta att lyfta på hennes hus och plocka upp/ut henne? Även fast hon är så rädd att hon sitter helt stilla.

LoveYourRabbit
0

14# Försök först och främst att locka ut henne, börja inte lyfta och hålla på för mycket med henne för tidigt :) Vänta någon dag, och se om hon kommer ut självmant. Annars kan du ju lyfta henne lite försiktigt om du inte kan locka till dej henne med något gott eller om hon kommer ut självmant efter någon dag!

malin--a
0

Om du har tiden så tycker jag du ska försöka vänta tills hon kommer ut själv. Jag vet - det är rätt tråkigt, men man tjänar som sagt på det i längden :)

Emmsann
0

Du behöver nog inte vara orolig för att hon inte ska äta eller dricka, hon kommer ut inatt när det börjar krisa ;-) Supersöt förresten!

//Emma

LoveYourRabbit
0

Hur har det gått? :)

[ninnakm]
0

Har inte läst hela tråden.

Alla kaniner är förståss olika och behöver olika mycket tid att "ställa" om sig. Det är ju nya dofter, ny bur, nya människor, ja allt är ju nytt och för vissa kan det kännas väldigt obehagligt. Man får helt enkelt ta det i dens tackt. Men för att hon sedan ska kunna känna tillit till dig, ska man hålla på med dem ofta, men små korta stunder.

Lycka till!:)

klvervaseline
0

#18 jag tycker faktiskt att det har gått bra. Nu så äter hon ur min hand och slickar på den. Men ibland så buffar hon med huvudet mot mig. Antar att hon inte vill bli klappad då. Glad

[ninnakm]
0

#20 Så bra! Morrar hon då?:)

klvervaseline
0

Nejdå det har hon aldrig gjort. :)

[Agilityvovven]
0

Har inte heller läst hela tråden. Verkar som att det blivit bättre nu?

När jag fick min första kanin var hon otroligt rädd. Så fort det kom ett plötsligt ljud eller någon kom in i rummet sprang hon i i huset. Jag började med att sitta utanför hennes bur, och göra helt vanliga saker. Läsa, rita osv. Jag lockade inte på henne eller något, utan hon fick helt enkelt bestämma själv när hon ville ut. Efter några timmar blev hon nyfiken & hungrig och började gå ut ur huset korta stunder. På ca 4 dagar tog hon mat ur mina händer och kom fram till en så fort man öppnade burluckan. :)

klvervaseline
0

Ah, iallafall så äter hon ur min hand nu och så, men springer ändå ganska ofta in i buren när man kommer. :)

[Medelone]
0

Min första kanin var också jätteblyg och vågade inte komma ut ur huset när vi var i närheten, så det jag gjorde var att jag bara satt vid hans bur jättelänge, utan att tvinga ut honom eller någonting, ett tag senare blev han modigare och vågade komma ut och blev väldigt social :)

Han var den bästa jag någonsin haft, aldrig aggressiv och väldigt glad och busig.

Jag säger bara att de blyga kaninerna blir de bästa om man börjar av på rätt fot.

Min senaste brydde sig inte alls att hon kommit till ett nytt ställe utan hoppade omkring som ingenting, hon blev inte riktigt som man önskat sig kan man kanske säga. Men vi älskar henne ändå :)

Bamse 08
0

Jag fick min kanin från brommazoo han var 6 veckor.Han var ganska blyg i början men sen van han sig eller vad man nu säger.Hoppas det har löst sig nu men det tar en stund när de är så små.

What doesn't kill you makes you stronger.