Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2253 ggr
Myspysan
0

Kastrering av en hane?

Funderar på att kastrera min hankanin. Han skvätter lite varstans när han springer runt på golvet och om jag fattat det rätt så ska det bli bättre med kastrering eller har jag fel?

Finns det andra fördelar?

Dvärgkaninen är ca 8 månader.

[Becca-]
0

Det är inte helt säkert att han slutar skvätta, men oftast så blir det bättre.
Andra fördelar är ju att han inte beter sig så "hanigt", utan oftast blir lite mysigare och lugnare.
Gränsen för att kastrera hankaniner är väll ca 4 månader, så han är redo! Lycka till.

malin--a
0

Det finns ingen garanti att han slutar att skvätta, men om han inte har gjort det så mycket så slutar han förmodligen efter kastrering.
Men som sagt, det är inte säkert.
Fördelar är att de oftast blir lugnare :)

Myspysan
0

Slutar han inte med det märkbart, får jag bygga ihop en innehage åt honom och inte ha honom lös i rummen. Plats finns så det skulle väl inte vara så svårt att ordna egentligen.

Jag vet inte om han hållit på så här där han bodde tidigare. Vi har inte haft honom mer än snart två veckor. Köpte honom på blocket 25 mil bort så det är inga vi har kontakt med.

malin--a
0

När jag har kastrerat mina hanar (har dock bara en kvar) så har det vart innan de börjat skvätta, den ena vid 3 månader och den andra vid 4 månader.
Du har ingen mejladress eller något telefonnr till dom du köpte honom av så du kan ringa och höra? :)

Emmsann
0

Jag har kastrerat fyra kaniner i mitt "kanin-liv". Den ena var av den sorten som skvätte ner överallt och sig själv och den ena var den som inte skvätte alls men som var alldeles tokig! En kastrering gör så mycket för hanar som inte ska ingå i avel. Jag tror till och med kaninen känner sig befriad från allt vad hormoner heter. Oftast brukar man få betala över 500 kr men oj vad det är värt det!

//Emma

Myspysan
0

Har kollat upp priset i Vara och de tog 500:-. Känns som det är värt att testa!

Min man, som hämtade hem kaninen, fick inte ens ur dom vad den hette. Det enda de sa var att de inte hade tid med honom längre eftersom de skaffat katt. Känns inte som att det är någon ide att kolla med dom.

Emmsann
0

#6 Ett toppenpris ju! Jag som fått lägga 800 kr per kanin…

//Emma

malin--a
0

Säger som Emmsann! Superbilligt, här kostar det minst 900 Rynkar på näsan

Myspysan
0

Har förstått att det är billigt!

Känner en som jobbat där och hon säger att de är bland de billigare veterinär-stationerna på många olika områden. Jag har hittills alltid varit supernöjd när jag varit där med bl a katter.

malin--a
0

Då får vi hålla tummarna att det även går bra för den lille killen! :)

Myspysan
0

Tack, blir till att ringa och boka tid imorgon!

Myspysan
0

Tack, blir till att ringa och boka tid imorgon!

Myspysan
0

Tiden bokad, onsdag kl 9!

malin--a
0

Håller tummarna, berätta hur det gick sen! Skrattande

Myspysan
0

Kan iallafall inte bli sämre!

Just nu verkar han ha utsett mig till sin fru. Springer runt och hoppar upp i knät hela tiden, brummar och slickar på mig konstant… Försöker jaga bort den som kommer nära mig om jag sitter på golvet!

[h-malm]
0

#15 Åå hanar är så jobbiga ibland! En av mina hanar är helt besatt. Han juckar med allt och alla. Om han är lös springer han efter benen och försöker jucka, likaså med armarna "/  dock är han 6 år och vill inte riskera att han skulle dö om jag kastrerar han ..

malin--a
0

Hur gick det? :)

Myspysan
0

Hittills verkar det bra!

Enda bekymmret just nu är att han inte är lika pigg att komma fram till mig i buren. Det kanske tar ett tag innan han litar på mig igen! Vi hade ju inte haft honom så länge innan jag körde iväg till vetrinären med honom, det var ju lagom att han vant sig vid oss och inte var rädd längre. När jag tagit ut honom på golvet skuttar han glatt runt och kommer fram för att bli klappad så jag tror att det är övergående!

malin--a
0

Vad skönt att det gick bra! :D
Det kan ta några dagar tills dom blir som vanligt igen :)

Valkyrie
0

Skönt!

Kolla så att han äter och det inte blir några infenktioner bara =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Myspysan
0

Han äter, faktiskt går det åt mera hö varje dag! Verkar även dricka mera. Hoppar runt och verkar mest nöjd!

malin--a
0

Åh vad skönt! :D

Valkyrie
0

Underbart !! :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Bamse 08
0

Jag kastrerade in hane han blev mycket lungnare.Det är värt det.

What doesn't kill you makes you stronger.