Ålder vid första kullen?
Jag undrar lite hur gamla era honor varit när de fått sin första kull, gick allt bra? Och i vilken ålder rekomenderar ni att para honan vid första kullen som senast?
Jag parar helst mina honor så att de mellan 8-10 månader när de får sin första kull. Går ofta bra att vänta om honan är i väldigt bra kondition, men jag chansar inte :)
Den enda gång jag provat att vänta var när jag en gång parade två honor som var nästan 1,5 år gamla första gången. Satt med hjärtat i halsgropen när de närmade sig födseln. Båda två kämpade länge för att få ut sina ungar som var döda vid förlossningen, så aldrig mer!
Ljustadalens kaningård
Tidigast 8 månader och senast 1 år. Dock har inte jag fått min första kull än, men den är på väg. Honan som ska bli mamma har redan haft en kull tidigare och är ca 1,5 år.
8 månader tror jag att Bella var. Allt gick toppen, ja du såg ju själv! ;)
♥
Hon kommer som sagt vara ca 1 år och 2 månder, men hon är i bra kondition och så.. Så hoppas allt funkar som det ska.
Det tror jag allt! :)
♥
parar vid 1-2 år
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Har fått fyra kullar totalt:
Dvv: 1år, 4 levande ungar (1 avled inom en vecka)
Belgisk hare: 1 år, 3 levande
Dvärghare: 2 år, 5 levande (2 avled inom en vecka)
Dvärghare: 2 år, dödfödd kull.
Sista kullen gick väl inte bra eftersom den inte klarade sig. Men den honan hade jag försökt få dräktig i flera månader. Övriga kullar har det inte varit några problem med. 
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Själv har jag inte tagit någon kull men jag tycker det är lagom vid åldern 1-2 år.
När jag tog kull var honan 8 månader. Kommer bara para kaniner mellan 8-10 månader, över ett år stelnar bäckenen och riskerna ökar. Skulle aldrig våga ta den risken.
min hona var 9 eller 10 månader tror jag när jag tog hennes första kull på na :)
// Michis
Ska ta och para min hona för första gången, och då är hon ca 10-11 månader :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min förra kanin "Boppy" fick sin första kull på sin födelsedag =) lite komiskt ;)
hur länge kan man hålla på att para en hona? vilken ålder är det stopp liksom?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Beror på hur "vältränad", eller liksom hur bra kondition den är i. Jag skulle inte para en kanin som är över 2 år!
♥
ok! tack för svar
8-10 månader parar jag mina första kullen :)