Ålderstecken
Jag har funderat lite på hur man kan se om en kanin börjar bli äldre. Hoppas någon här kan ge mig svar.
Finns det några speciella tecken på att en kanin börjar bli äldre?
Avtar lekfullheten ju äldre de blir?
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Har aldrig haft någon så jättegammal kanin, men jag kan tänka mej att dom blir lite dåsigare och lugnare. Fast å andra sidan är det nog väldigt induviduellt!
♥
Har aldrig heller haft en jättegammal kanin, men har en nu som är 5 år. Han har blivit lite lugnare, men fortfarande lika galen! Det spelar nog stor roll vad det är för kanin om den va lugn av sej som liten m.m. Endel syns det mycket på, andra syns det inte alls.
Har haft en dam på 8-9 år. Hon var lika aktiv som tidigare men lugnade ner sig snabbare och man märkte att hennes päls inte var lika fin.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Ja, det är säkert som #1 och #2 säger. Det är nog lika individuellt som hos oss. Och katter med för den delen.
Jag tänkte mer om det fanns något specifikt.
Kanske är det på pälsen man kan märka det som #3 säger. Ungefär vilken ålder märkte du att hon lugnade ner sig snabbare?
Tack för era svar!
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Min kompis har en kanin på 10, snart 11 år, pigg som tusan, det ända är pälsens kvalité som är sämmre.
Jag har ju en 8årig kanin. Jag tycker man märker att hon fått dåligare kondis och hon har också blivit mer slö än hon var tidigare. Och även om hon alltid haft lite sträv päls så måste jag hålla med de andra om att den nu tappat kvalitén. Man märker även att hon smalnat av ganska mycket över ryggen.
#4 Hon var inte lika aktiv, vilade lite mer, hon hade inte så mycket muskler längre osv.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Tack #5 och #6.
Det verkar alltså som om det är pälsen man märker det först på av de svar som kommit in. Plus att en del blir lite slöare. Men det är först runt 8 år det börjar märkas verkar det som?
Om någon undrar varför jag vill veta så var Pelle lite slö ett par dagar. Nu är han som vanligt igen, men jag var orolig. Tänkte att han kanske började bli gammal. Jag försökte hitta info om äldre kaniner, vad som händer, behöver de annan föda mm. Men det verkar inte finnas mycket info om "kaninen på ålderns höst".
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Min gamling blev steg för steg stillsammare vid 7-8 år nånstans. Vilade mer och sprallade mindre. Det blev tydligare och tydligare ju äldre han blev.
Vid 9 opererades han för sand i blåsan och blev flera år yngre under ca ett halvår, sedan åldrades han snabbt igen.
Han började få svårr att hålla vikten, blev stelare i lederna, blev lite lomhörd och jag tror han såg sämre också, men han var fin i pälsen hela livet och samma mysiga goa o glada kanin som alltid. Han krympte sitt revir självmant och det sista ålderstecknet var att tänderna i överkäken (bak) slutade växa, men det hann aldrig bli något problem för honom utan han kunde äta obehindrat hela vägen fram till slutet.
Mitt tips är att vara uppmärksam på hullet, om du behöver justera kosten för att hjälpa Pelle att antingen hålla vikten uppe eller nere (kan nog gå åt båda hållen) och att ha koll på tänderna så att det inte blir svårt att äta.
Min kanin fick en lägre toalåda som var lättare att hoppa i och ur och när han själv krympte sina domäner såg jag till att allt han tyckte om fanns inom räckhåll. Handikappanpassning helt enkelt.
Ner på alla fyra och tänk som en stelbent kanin.
Det finns speciella foder för äldre kaniner, men jag vet inte om det egentligen är nödvändigt. Om man alls ger pellets går det kanske precis lika bra med den gamla vanliga sorten man gett förut?
Min kanin fick mat oftare när han blev äldre. Han åt gärna mindre åt gången men oftare.
Hoppas du får ha honom hos dig länge än, glad och kry!

#9 Tack för utförlig information och bra tips!
Din kanin blev tydligen gammal och jag ska göra vad jag kan för att Pelle också ska bli det. Jag fick uppgift om att han var ca 1 år när jag tog hand om honom, men jag kan ju inte veta om uppgiften stämmer. I så fall är han runt 3 år nu. Jag läste någonstans att kaninener blir oftast runt 5 år, men att de mycket väl kan bli äldre. Det beror tydligen till stor del på vilken mat de får.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Min äldsta kanin som tyvärr dog vid jul 2010 blev hela 8 ½ år men absolut ingen ålder kunde ses på henne, förutom att antalet vita hårstrån var fler i hennes päls :P
Hon var den aktivaste kaninen här hemma och hade massor med bus för sig, många som såg henne trodde hon fortfarande var ett ungdjur både i utseendet och i hennes aktivitetsnivå :)
Dock tror jag det här med ålderstecken är väldigt individuellt :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Tråkigt att höra, beklagar. Vital och 8½ år låter som att hon har varit en nöjd kanin.
Jo, det är nog väldigt individuellt. Men ofta brukar det ju finnas något som är en gemensam nämnare. Det infaller säkert vid olika åldrar, precis som hos de flesta andra varelser. Man ser sämre, hör sämre, gråa hår, rynkor mm Som i svaret från #9. men det är lika intressant att även få veta om kaniner som din, att det knappt märks att de åldras när de är lite äldre.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se