Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1577 ggr
ivanhoe81
0

lantmännen och deras morötter

tänkte se om någon här har köpt deras fodermorötter för jag är nyfiken på hur de är

det är en 20eller 25kg nätsäck som kostar 69kr om jag minns rätt, visst det blir inte jag ensam som kommer köpa dem för min dvärgkanin och 2 marsvin hinner väl inte äta upp dem innan de blir förstörda

såg dem vid den lantmännen som finns inärheten av en kompis hade grangården här men sedan bytte de namn till XLbygg och då är det inte samma utbud längre

ska åka upp till mina kompisar i slutet på månaden så jag tänkte att jag ev skulle köpa med en säck då

men vill inte köpa om de är dåliga

[h-malm]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har köpt en sån säck. Funkade bra typ en vecka, sen blev dom helt mjuka och ruttnade. Slängde mer än vad som användes. Har tre kaniner, så skulle inte heller tro att en kanin och 2 marsvin skulle hinna äta upp det innan det ruttnar.

ivanhoe81
0

oki tack då håller de i max 1 vecka då hade tänkt att köpa och dela med en som har 8-10 kaniner och några marsvin som går tillsammans med några av kaninerna

jag brukar köpa ca 1-2 kg i veckan och ge dem

[ElisabethYL]
0

Jag köper de i princip varje gång jag åker ner till Granngården, men då brukar jag en hel del till matlagning och för att knapra på själv också…

Om man torkar de eller har de i kyl/sval håller de betydligt längre…

[ElisabethYL]
0

Jag köper de i princip varje gång jag åker ner till Granngården, men då brukar jag en hel del till matlagning och för att knapra på själv också…

Om man torkar de eller har de i kyl/sval håller de betydligt längre…

ivanhoe81
0

oki tack bettan

[ninnakm]
0

Det är lite för mycket med tanke på att morötter inte är jätte nyttigt bör det ges ca 1-2 gånger i veckan och då hinner de ruttna.

[Becca-]
0

Som #6 säger så ska man ge morötter som godis, och inte dagligen då det enda som egentligen är nyttigt är karoten som finns i. Dock kan man ge gojibär, som innehåller mycket mer karoten + att bäret är mycket nyttigare.

ivanhoe81
0

den lilla del sommina får tror jag inte är så farligt

de får inte en hel morot var utan bara 1/3 del var om moroten är liten eller 1/6 del om den är stor

har provat med gojibär men de låg kvar på morgonen helt orört så där fick jag slänga dem bara köpte dem helt i onödan, morötterna slänger de sig på och höt som de även får, varför ta bort något som de älskar att äta??

ivanhoe81
0

den lilla del sommina får tror jag inte är så farligt

de får inte en hel morot var utan bara 1/3 del var om moroten är liten eller 1/6 del om den är stor

har provat med gojibär men de låg kvar på morgonen helt orört så där fick jag slänga dem bara köpte dem helt i onödan, morötterna slänger de sig på och höt som de även får, varför ta bort något som de älskar att äta??

[Becca-]
1

Varför man ska ta bort något dem älskar? Jadu, bra fråga. Kanske för att en kanin inte kan avgöra om det den äter kommer påverka hälsan? Din kanin kanske skulle älska choklad om man nu är så dum att man ger det, men är det särskillt nyttigt? Nej. :P

ivanhoe81
0

nej choklad kan de ju dö av det vet jag med, men morötter är ju knappast dödligt eller

[Becca-]
1

Nej, det är inte så jag menar. Just morötter är ju inte hela världen, men om man tänker att "varför ta bort något som som de älskar att äta", så kan man ju lika gärna ge dem choklad. Det jag menar är att man inte kan resonera så, då kaniner inte själva kan avgöra om det är bra mat eller ej. Det lät bara som om att du lixsom gav dem saker för att dem älskar det, vad det än är. Men jag förtår ju att så inte är fallet :)

ivanhoe81
0

nej jag ger dem bara morötter ju inget annat förutom hö och deras foderblandning sombestår av fullkost från ica och kanin/marsvinspellets

[Becca-]
1

Att bara ge dem morötter som grönsaker kallar jag inte en bra kost. En bra kost enlig mig ska bestå av minst 3 olika sorters grönsaker och örter varje dag, ett bra hö och pellets :)

ivanhoe81
0

oki jag har inte hittat så mycket info om vad man kan ge för grönsaker mer än morötter men så har jag inte kollat så noga på denna sajt ju

bra hö borde det vara då det var skördat i sommras om jag minns rätt sedan har det lågot inne i ett ställe där inga vilda djur kan komma till etc

jag köper marsvinspellets som jag blandar ut med fullkost då jag låter marsvinen gå tillsammans med kaninen (han matvägrade innan han fick sällskap av marsvinen så jag kände att jag var tvungen att ha marsvinskompisar till honom, nu är han glad och lycklig igen)

[Becca-]
0

Okej, då förstår jag. Kaniner kan äta: persilja, bladspenat, grön paprika, tomat, ruccolasallad, gurka (liten mängd), färsk broccoli (liten mängd) o.s.v. Finns massa artiklar här inne om olika örter och grönsaker.

[h-malm]
1

#15 Kul att han tycker om sina marsvinskompisar :) Men måste tillägga att kaniner och marsvin har bakterier som kan göra varandra sjuka. Vet inte något om det, men är iaf det jag hört..

ivanhoe81
0

#17 ja jag vet det med bakterier men hellre riskera sjukdommar än att kaninen matvägrar som han gjorde innan han fick en kompis

han hade börjat bli ganska mager enda som han åt ett tag var en halv bit morot, men så fort jag stoppade in ett marsvin till honom så la han på hullet igen och hela han lyste upp av glädje igen

#16 tack så mycket för tipset

emeliie-96
0

#16 vrf får man bara ge grön paprika? Bara undrar lixom =)

[Becca-]
0

#19 Tja du, bra fråga. Grön paprika är ju lite torrare än de andra, kanske är det mera "nyttigt" i den gröna. Men det är hel ofarligt att ge de andra färgerna, så det är väll bara något som man har fått för sig.

emeliie-96
0

#20 okej, bra =) blev lite orolig där då jag har gett mina förra kaniner röd paprika, men då var det lungt ;)

proxima
0

Jag har aldrig någonsin tidigare hört att det är farligt att ge kaniner morötter. Kan någon förklara varför? Mina hoppkaniner har jag fodrat med minst varsin stor morot varje dag i hela deras liv och dom har alla blivit minst sex år gamla och på det i princip aldrig varit sjuka, inte ens dåliga i magen. /emelie :)

[Becca-]
0

Det är inte direkt farligt, men det är heller inte så bra att ge varje dag. Morötter innehåller mycket socker och är en väldigt söt grönsak, därför är den inte särskillt nyttig som man tror.
Moroten kan ungefär jämföras med en frukt, som äpple som enligt veterinärer ska ges max en gång i veckan.

Kan fråga min veterinär, och söka runt lite, titta i böcker och se om jag hittar ett vettigare svar. Men man kan ju själv räkna ut vilka följder mycket sockerintag får.