Kanin-Attack?!
Hej!
Just nu så passar jag och min familj en kanin några hus bort.. Men det är ett problem. Kaninen attackerar om man tex. håller fram handen, försöker ge den mat etc.
Jag tycker att jag har gjort allt jag kan. Till exempel så har jag testat att ge den knäckebröd och tagit matskålen medans den äter på knäckebröd.. Men buren har ungefär som en trappa så att kaninen som heter Milli kan gå ut. Milli sitter precis där trappan tar slut och hon har puttat ner sin matskål där också. Vad ska jag göra? Hon kan ju inte leva på vatten och hö.. eller?
Det känns också kontigt när man kommer in på våran gård och hälsar på våran kanin Moses som är så glad och skuttar omkring och blir alldeles överlycklig när man kommer.
Milli är en dvärgvädur och de brukar väl vara rätt så keliga?
Just nu så får mamma försöka att mata henne för jag vågar inte. Hon attackerar ungefär så fort man kommer.
Skulle vara tacksam för svar. Hon måste ju få mat..
Goodbye Kitty <3
Det funkade föressten inte att ge henne knäckebröd och försöka ta matskålen..
Goodbye Kitty <3
Det låter som om hon är väldigt agressiv, och det måste ni ju tala om för ägarna. Kanske är den rädd för människor? Tillbringar dem mycket tid med kaninen?
Ta med dig handskar och mat/en liten äppelbit. Ta även med en pall och sätt dig i hagen och ignorera henne en stund.
Biter hon eller attackerar, ryck inte bort handen. Jag vet att det är jättesvårt, men försök. Detta för att hon inte ska tro att du backar undan = att visa sig svag eller rädd. Och det vill vi ju inte.
Om hon kommer fram sakta och nosar, ge henne en pelletsbit ur öppen hand. Kom ihåg att fortfarande ha på dig handskarna.
Morrar hon eller försöker attackera går du närmare henne, gå ända fram till henne. Sedan är det bara att vänta tills hon ger sig och backar undan.
Om hon fortfarande håller på. Böj dig ner och tryck ner huvudet emot marken. Håll kvar henne en stund, och kom ihåg att inte visa dig rädd. Detta är dominans, och hon ska förstå att du inte accepterar detta.
När du ger henne mat i buren sätter du dig först bara utanför burdörren så att hon ser att du är där. Om hon attackerar igenom gallret ska du fortfarande inte backa.
När hon lugnat ner sig, så öppnar du. Sitter fortfarande kvar utan att ge mat. Kommer hon fram utan att attackera ger du henne maten.
Attackerar hon när du ger henne maten. Stänger du dörren och ger henne inte maten.
Sedan börjar du om och om igen, tills hon fattar.
Detta blev vääldigt långt känner jag x)
Lycka till.
Tack! det ska jga försöka med
Goodbye Kitty <3
#2 Jag och min mamma lyckades! Jag tog med mig en knäckebrödsbit och höll den utanför hagen. Hon började tugga på den men sprang och halvt atackerade mamma när mamma skulle ta matskålen. Men efter några sådana försök så lyckades vi! tack för tipset!
Goodbye Kitty <3
Hoppas att det håller i sej och blir bättre :)
Vet du om kaninen brukar vara aggresiv mot sina vanliga ägare oxå?
♥
#5 Jag vet faktiskt inte.
Kan det kanske vara att jag luktar hane?
Goodbye Kitty <3
Nej det tror jag inte :) Sen får man inte glömma bort att en del kaniner är agressiva i buren, även om dom kan vara världens underbaraste utanför den.
♥
#7 Ja, ägaren till kaninen brukar gå runt och mysa med henne så jag tror nog att det antingen är för att skydda reviret eller för att hon inte känner igen oss. Idag kommer i alla fall ägaren hem och vi ska förklara hur det har varit så kanske det löser sig till senare :)
Goodbye Kitty <3
Nu har ägarna till kaninen kommit hem. Vi berättade hur det var och hon brukade faktiskt attackera dem också..
Goodbye Kitty <3

Bara en tanke, men brukar man inte berätta sånt innan man lämnar över ansvaret på någon annan och åker bort?
Har gått igenom väldigt noga med min kaninvakt innan och även haft med honom så han fått hantera den kaninen vi hade då innan vi reste bort, men jag kanske är annorlunda på den biten.
#11 jag vet inte riktigt, jag var inte hemma när vi fick ansvaret..men vi fick ett brev av ägaren där det stod hur de brukade sköta om och så.. men som sagt, hon vr så ibland mot dem också..
Goodbye Kitty <3
#11 jag vet inte riktigt, jag var inte hemma när vi fick ansvaret..men vi fick ett brev av ägaren där det stod hur de brukade sköta om och så.. men som sagt, hon vr så ibland mot dem också..
Goodbye Kitty <3
#10 - Det kan vara så att kaninen är rädd/aggresiv mot annat folk.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#10 - Det kan vara så att kaninen är rädd/aggresiv mot annat folk.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

#14: Ok, jag har inte så mycket erfarenhet av olika kaniner!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det tycker man ju att dom kunde ha berättat innan, men aja :/
♥