Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1967 ggr
Westis
0

Lejonhuvad dvärgvädur

Nu behöver jag lite hjälp!

Min älskade Hugo har farit till himlen, och jag tror inte att jag kan vara utan kanin…

Det verkar finnas många lejonhuvade dvärgvädurar till salu. Har de alltid uppåtöron? Är de lika trevliga som en "vanlig" dv vädur?

Min Hugo hade ett sånt fint temperament, och jag är lite rädd för att nästa inte kommer att bli lika mysig…

[h-malm]
0

Det verkar finnas många lejonhuvade dvärgvädurar till salu. Har de alltid uppåtöron?

Om det är lejonhuvad dvärgvädur du vill ha så ska dom inte ha öronen uppåt. Vädur betyder att öronen är neråt. Lejonhuvade kaniner har uppåtöron. ;)

Är de lika trevliga som en "vanlig" dv vädur?

Dvärgvädurar är ju kända för att vara lugna och trevliga, men det finns alltid dom som inte är det också. Det är invididen som ofta spelar roll. Skulle tro att lejonhuvad dvv är lika trevliga som vanlig dvv, det är ju bara pälsen som är skillnad ;)

malin--a
0

Könet spelar oxå roll :) En hane är oftast mysigare än en hona. Men finns självklart undantag!
En lejonhuvad dvv är nog samma i tempramentet som en dvv, har aldrig haft någon lejonhuvad så kan inte riktigt uttala mej där men det är vad jag skulle tro.

Westis
0

Aha! Jag älskar ju vädurarna just för deras vackra huvud och nedåtöron.

Blir alldeles förvirrad av alla beteckningar hit och dit. Endel ungar har väl inte fått nedåtöron heller. Vill ju inte bli "lurad".

Westis
0

Finns det en egen ras som heter bara lejonhuvad? Löwen?

*förvirrad*

malin--a
0

Det finns en ras som heter lejonhuvad, ja :) Löwen är det tyska namnet för den rasen. Lejonhuvad kanin har öronen uppåt och en massa päls!

Westis
0

Tack för svar! :-)

[ninnakm]
0

Hej!

En Lejonhuvad kanin hette från början löwen vilket är det tyska namnet. Nu heter det Lejonhuvad kanin, men det är alltså samma ras. Dem heter det just för att de har en "lejonman" som lejon. Dem har öronen uppåt. En lejonhuvad dvärgvädur, har liksom lejonhuvad kanin, en "lejonman" det är ända skilldnaden, att den har man, annars är den som en dvärgvädur.

De flästa lejonhuvade dvärgvädurar jag träffat (mina grannar/kusiner har även haft både dvärgvädurar och lejonhuvade dvärgvädurar) har haft ett temperament mitt i mellan de lejonhuvade kaninerna och dvärgvädurarna. Dvärgvädurens lungna gosiga temperament, men med lejonhuvade kaninens lite mer tuffa och frammåt temperament. (de flästa lejonhuvade kaniner är förstås också gosiga) Jag rekommenderar lejonhuvade, både lejonhuvad dvärgvädur och lejonhuvad kanin. Men allt beror ju på individerna, be om att få träffa föräldrarna och välj kanin med omsorg. Jag föder upp lejonhuvade kaniner och till våren får jag en kull mellan två kaniner med helt underbara temperament! Om du fortfarande tycker det är lite "luddigt" med allt om lejonn kaniner, kika gärna in på www.lejonkanin.ifokus.se , Lycka till!

Westis
0

Tack för ditt informativa svar! :)