Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 1931 ggr
Ida-M
0

Dålig hörsel ärftligt?

Jag har märkt att Agda ibland inte reagerar på ljud. Hon är vit blåögd och jag har hört att de kan ha nedsatt hörsel? Jag har tänkt ta en kull på henne snart, tror ni att det kan vara ärftligt och att man inte borde ta en kull på henne? Hon lider ju inte av det, men jag vill ändå inte riskera att ungarna ska göra det. Agda är verkligen urmysig och tror även hennes ungar skulle bli det, men nu känner jag mig väldigt kluven..

Jag hade tänkt att hon skulle få kullen i slutet på mars/början på april. Hon fyller 1 år den 17 februari. Hon blir ju inte mycket över året, men tycker ni det vore för sent att para henne? Vill gärna ha alla tips och råd jag kan få! Hade också tänkt mejla några olika veterinärer för råd. Tack för alla svar!

[ElisabethYL]
0

Nu har jag ju aldrig fött upp kaniner, men x-antal möss och gerbiler. Man kan förklara det såhär:

Xx + xx = Xx (bärare av defekt) + xx (defekten visar sig) - trolig fördelning är att hälften får dålig hörsel..

XX + xx = Xx (ingen unge får defekten, men alla blir bärare)

Åldern kan jag inte uttala mig om, men jag ser ingen anledning att avstå att para din hona OM du ser till att hanen inte är bärare och att du informerar köparna att ungarna troligen är bärare av dålig hörsel. Flört

Ida-M
0

Tack för svaret! Har även fått svar på kanin.ifokus. Det kan ju vara så att hon hör dåligt för att hon är dvärgvädur, så det behöver ju inte vara en defekt. Men kommer ändå informera ev. köpare om att hon ibland inte reagerar och att hon antagligen hör lite dåligt men att det ändå inte är något hon lider av.