Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2156 ggr
Myspysan
0

Han bits i buren

Har en liten blandras av löwen hermelin som bits när han är i sin bur. Först försöker han skrämmas lite genom att rusa framåt ca 10 cm och sedan backa igen, kommer man närmare då så biter han. Kommer man nära hans hus med handen så "försvarar" han det genom att försöka bita. Vad ska jag göra tycker ni?

Han är ca 8 månader och jag har bara haft honom ca 1 vecka

[h-malm]
0

Han kan vara orolig för att han precis flyttat till dig. Det kan också vara "tonåren", eller så är han bara aggresiv i buren.

Vet inte riktigt vad du kan göra åt det, men det kanske går över när han känner sig mer hemma och märker att du inte är farlig.

Har själv en hona som är lite bitchig mot alla som stoppar in handen i hennes bur, men mig bryr hon sig inte om. Mig litar hon på av någon anlednig…
Hoppas det löser sig :)

Myspysan
0

Har nu haft lite "mutträning" här hemma som funkade bra!

Satt med en äppelklyfta i ena handen och klappade med den andra när han satt i buren och detta fungerade bra. Inga bitförsök alls och satt kvar efter äpplet var slut och bara njöt.

Hoppas det bara är att vi inte känner varandra än!

malin--a
0

Tyvärr så är en del kaniner jämt sådana i buren!
Men det kan oxå vara tonåren då han bara är 8 månader, de + att han nyss kommit hem till dej.
Låter bra så som du gör med äpplet.
Hoppas det löser sej! Glad

[h-malm]
0

Ja, fortsätt träna med äpplet. Tror det kan funka bra :)

[Becca-]
0

När han biter dig ska du inte dra tillbaka handen.
Jag vet att det är svårt, men då tror han att han har vunnit genom att få bort dig. Så ha kvar handen!

Jag har gjort så att jag dominerar Min hane som förr gillade att bita på mina jackor, genom att lägga handen på huvudet, och lixom nästan trycka ner huvudet. Inte vålsamt utan bestämt, bara så att han ska veta att handen är där. Det har fungerat utmärkt på min kanin.

Myspysan
0

Tack för alla kommentarer!

Ska fortsätta så här och hoppas på att det löser sig av sig själv. Ska tänka på att inte ta bort handen, för det vet jag att jag gjort några av gångerna iallafall!

annaforsgren
0

Gillar han inte att du klappar han eller tar på han så kan du försöka smeka han med en lång, mjuk pensel. Då lär han sig att det inte är farligt när du rör han och det gör inget om han biter, för att han inte biter på dig. Då lär han sig också att det inte tjänar något till att bitas. samtidigt kan du lägga in små grönsaksbitar som belöning, men bara när han är någorlunad lugn :) Accepterar han sen att du kommer nära utan att bitas kan du försöka med sin egen hans, det viktiga är att du är lugn för de kan bli stressade om de känner av att du är spänd.

Lycka till :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Myspysan
0

Allt har löst sig, bara över en natt kan man säga.

Nu är han "snäll" när man tar in handen, luktar och sen får man klappa. Inga bekymmer att ta ut honom ur buren och att ha honom i knät. Häromdagen låg jag på golvet med honom på ryggen över en timma. Han tvättade håret i nacken och slickade mig på kinden!

Enda gången han blir arg är när man sticker in handen i hans hus, men det känner jag inte gör något. Då fattar även barnen att han vill vara ifred där!

malin--a
0

Vad skönt att det verkar ha löst sej Glad

annaforsgren
0

Härligt :)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus