Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 2013 ggr
pepsigumman
0

Dvv/hermelin

Köpte för 2v sen en kanin i en djuraffär, hon ör dvv/hermelin, dock visste jag inte det förrens jag maila dom och fråga, hon va 7v när jag fick henne, alltså är hon 9v nu.

Jag ville ju självklart ha en renrasig dvv, men när jag såg henne i affären så tyckte ja så synd om henne och ville inte att hon skulle vara där, nu tänker vi köpa en dvv hane från en uppfödare och para henne, när hon blir 7månader såklart, är det rätt eller fel av mig att göra det?

har folk som vill köpa kaninungar.

malin--a
0

Har du något mål med kullen? Finns tyvärr alldeles för många kaniner som ingen vill ha för att folk har tatt kullar "bara för att."
Sedan kan det vara svårt att veta om kaninen eventuellt kan bära på bettfel eller något liknande, man brukar inte få så bra info om varifrån kaninen kommer osv i djuraffären så man kan kolla upp släkten.

pepsigumman
0

Jo, jag har tänkt att kastrera henne senare och vill då att hon ska få en kull innan, kommer spara en kaninunge iaf :).

Jo jag vet och därför tänker ja inte ha henne i avel som jag hade tänkt först.  Har tidigare fött upp dvärgvädurar men skulle flytta till lägenhet och kunde inte ta med kaninerna o nu bor jag i villa o tänkt att börja igen.

Kaninen jag har nu är tänkt att ha som kelkanin!

[Becca-]
0

Jag hade nog istället köpt en av alla dessa oönskade och underbart söta kaninungar, som verkligen behöver ett hem.
Dels kan, som ovanstående säger, honan bära på bettfel.
Jag tycker du ska behålla henne som endast kelkanin. Tungan ute

[h-malm]
0

#0 När man köper kanin i djuraffär har man ofta ingen aning alls om kaninens släkt. Har du något härstamningsbevis på henne? Vet du att hon inte bär på bettfel? :)
Jag tycker du ändast ska behålla henne som kelkanin, och kanske satsa på en renrasig som du vet vart den kommer ifrån och så. Inte så kul ifall ungarna skulle få problem med tänderna och behöva avlivas eller klippa tänderna regelbundet.

Iallafall vad jag tycker, och skulle gjort så här själv. Men ifall du tar en kull på henne tycker jag du ska vänta längre än bara 7 månader. :)

pepsigumman
0

Okej, nej jag tänker inte ta en kull på henne :) Hon får vara kelkanin även om hon inte gillar att kela utan bara bitts.:P Men hon är världens mysigaste o ska alltid komma fram till buren oså:) Ska åka till en uppfödare i veckan och kolla på en vitblåögd dvv :) Och det är en hane, men kommer så småningom köpa en vitblögd dvv hona :)