Kan man använda kattsand i stället för spån?
Min dvv har i sin bur en kisslåda (hamsterbur botten). I den har jag nu vanligt spån som hon kissar och bajsar i. Men jag tycker att det blir så förfärligt blött snabbt i spånet och sen så börjar det lukta ganska snabbt. Jag byter ut spånet i kisslådan varje dag eller åtminstonde varannan. De dagar jag inte byter ut spånet så rör jag runt det så att hon får det lite fräschare. Hon kissar bara i ena hörnet i lådan. I resten av buren så varken kissar eller bajsar hon och där har jag också spån.
Kan man byta ut spånet mot kattsand och på så sätt minska kisslukten? Om så är fallet vilken sand ska man välja det finns ju så många olika?
Hon är inne kanin!
Skulle nog använda ett slags "papperspellets" vid namn Remiss. Finns på Granngården och i djurbutikerna, dock tror jag att dem endast brukar ha toa-lätt (annat märke men går precis lika bra).
Kattsand dammar så mycket, men Remiss/Toa-lätt är helt luktfritt, och suger upp väldigt bra.
Fins en majs sand oxå som skulle kunna funka till kanin tror jag worlds best heter den. Men cats best öko plus eller något liknande heter den tror jag funkar riktigt bra. Var kanon till våra katter. Är typ pappers trä baserat, luktar gott snällt mot tassar o dammar typ inte. Testa den, finns på många djuraffärer och är dessutom dryg.
okej! Då ska jag kolla upp papperspellets.
Använd inte sådan sand som klumpar sig då kaninen kan få i sig det och om det klumpar sig inne i kaninen så kan den ju kvävas:)
Passade två kaniner som hade kattsand i sina toalådor. Sanden klumpade ihop sig och fastnade i pälsen under kaninernas tassar. Och jag tycker också det var mycket svårare att rengöra deras toalådor. Samt att kattsand var jättedyrt och man fick gräva ut det ganska ofta för att minska klumparna. Kattsand är alltså inget att rekomendera. Men det beror nog på vad man tycker från person till person ^^
Kom på att du kan ju testa med fleece i lådan. Hade en som duktigt gick på toalåda med fleece i. Fräscht och smidigt. Tömde från bajs nästan varje dag och bytte fleece ca var tredje dag. Bara att slänga i tvättmaskinen när det är dags att byta.

4# Det finns inga som helst belägg för att kattsand skulle klumpa ihop sig i magen och kaninen skulle kvävas, en ren myt!! Helt ologiskt då kaninen måste äta offantliga mängder på en enda gång! Det kommer heller inte fastna i magen utan förljer med bajset ut då mag/tarm systemet hela tiden rör på sig. Att smaka på sanden är inte farligt.
Jag använder kattsand mixat med spån. Det händer att dom äter lite sand ibland men det har aldrig påverkat varken magen eller allmäntillståndet.
Bara kattsand är inte att föredra då det är hårt att gå på.
TS.
Allt för sällan har jag stött på kaninägare som fyllt hela buren med kattsand eller en hel toalåda och det är varken hälsosamt eller bra för kaninen. Tog in en sådan ett par år sedan som jag var jourhem åt och den kaninen mådde inte bra.
Kattsand är gjort på lera, när det blir riktigt blött så blir det ren gägga om man inte väljer kristall sanden men den sanden är vass. Kattsand oavsett slag dammar ( en del dammar mindre än andra) vilket riskerar kaninens luftvägar. Kattsand förstör också pälsen hos en kanin och kan orsaka irritation i hårbotten samt mjäll.
Kattsand går heller inte att kompostera och är inte miljövänligt så när du ränsar buren måste du köra kattsanden till en återvinningscentral, du kan inte slänga det i en normal sopptunna.
Jag rekommenderar dig Remiss också kallad Toalätt vilket är papperspellets.

8# Kattsand som klumpar sig blir inte geggigt utan tvärt om! Det blir INTE geggigt som det kan bli med spån eller annat material! Kattsand stelnar i små bitar som går att bryta. Man plockar helt enkelt bara bort bitarna. Det dammar inte heller mer än spån om man köper damfria-sorter och har spån över. På det sättet blir underlaget torrt och minskar risken för amoniak blidning och bakterier. Jag tycker det är MYCKET fräshare att ha i kattsand med än bara spån.
#9 Jaga inte upp dig, var inte heller till dig jag skrev. Det är ditt val. All kattsand dammar dock om än bara lite. Har klumpbildande till mina katter och det dammar det med. Men som sagt, det är ditt val och jag hindrar dig inte. Säger bara till TS vad jag vet och sett sen är det till var och en hur man vill göra.
Tyvärr så innehåller endel kattsand en viss mån av bakterier som för katter är vanliga och en del bakterier trivs i kattsand. Sök på det vet ja. 

10# Jag jag inte upp mig alls utan bara säger som det är.
Kattsand innehåller bakteriedödande medel. Enda tillfället då den innehåller bakterier som är vanliga för katter är när sanden HAR ANVÄNDS AV EN KATT!
#11 Bara din utropstecken och stora bokstäver tolkas på iFokus som skrik. Ett litet tips bara.
(nu blev det OT)
Så var det ja. Jag tänkte på Toxoplasma Gondii bakterien, var tvungen att uppdatera mig själv och den sprids från katt till katt via avföringen, tänkte inte korrekt där. Men vilket som så är kattsand enligt min mening olämplig som burmaterial till kaniner specielt till hela buren som jag sett många fall av.
Innan man väljer kattsand kan man titta på Remis, Hampaströ, Aspspån osv.
Blev en livlig diskussion
.
Jag har nu i några dagar provat med fleece filt. För min kanin var det inga problem men jag tyckte inte att det var en bra lösning. Eftersom jag har spån i resten av buren och bara fleece i kissbaljan så var det mängder av spån på filten som satt fast. Känns inte fräscht att tvätta filten i tvättmaskinen där vi sen ska tvätta våra kläder. Och kasta använda filtar i soperna känns inte så ekonomiskt.
Fortsätter med spånet tillsvidare.

Tycker du ska testa pellets då sand inte är bra för de om de skulle få i sig det.
Lycka till!
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
nja fleece och spån lät inte som någon höjdare. Själv har jag ju ute kaniner med halm. Så lite smidigare då att bara skaka av allt bajs ut i skogen och sedan in i tvättmaskinen.
Hoppas du hittar en bra lösning.
Nu är tydligen inte sand något bra för kaniner men jag kom på att när vi hade katt så var det ju rätt mkt sand som fastnade i tassarna och drogs ut på golvet och då lär ju kaninen dra ut ännu mera….
Ska testa pellets när jag stöter på det.