Pelletsfridiet
Ni kan läsa det här. jag har en översättning men på polska, annars kan säger google eller någon annan hjälpa er. Jag kommer inte att hjälpa er i med att jag fick nog av påhoppningar från en del. alla borde sträva efter så naturlig diet så möjligt. jag är mycket nöjd med både kaninens diet utan pellets samt hundenes utan torrfoder.
Varför lägger du inte ut på Kanin-net och ser vad de som är vuxna och kanske har lite mer kunskap i foderlära tycker. Du verkar ju verkligen brinna för att upplysa om att pellets är fel att ge kaniner? :)
Ljustadalens kaningård

jag tycker inte att jag saknar kunskap, man ska ge det som är mest naturligt
Om du tycker att kaninerna ska ha det helt naturligt borde du kanske ha de frigående i trädgården där de får skaffa mat och vatten osv själva. Just saying…
Vänliga Hälsningar Lina

#3 det har inget med utfodring att göra. jag ger hundar färskfoder och inte torrfoder som inte är bra för de. likadant för kaninen, han får det som är naturlig och som inte jästar i magen och gör känsla att han är mätt och inte behöver livsviktigt hö!

# 5 Menar du att du inte ger din kanin hö? Eller missförstår jag dig?

nej det var inte min kanin utan en sak som jag hittade. min kanin får ingen pellets! istället får han massor av hö!
#7 i dit inlägg under #4 skriver du faktiskt med hänvisning till din egen kanin att han inte behöver livsviktigt hö. Skrev du fel under inlägg #4?

Du har missförstått mig "som inte jästar i magen och gör känsla att han är mätt och inte behöver livsviktigt hö!" handlar om pellets som han inte får! det just pellets gör mättkänsla och kaninen inte vill äta livsviktiga hö!
#5 Tror inte det är många som ger kannen fri tillgång på pellets. De flesta har nog hö som bas plus pellets och grönsaker som tillskott.
Det känns som att de flesta texter refererar till dessa som ger kaniner fri tillgång på pellets och det är självklart att det inte är bra ur något perspektiv.Det vet nog de flesta, iallafall här i Sverige.
Ljustadalens kaningård

#10 nej inte polska och tyska texter, de är till alla, även till de som ger lite vilket är inte bra
#11 Nu förstår jag vad du menar i inlägg #4
Det är sällan någon som ger en kanin fri tillgång på pellets. Pellets är ett komplement precis som frukt och grönt kan vara det för en hund eller att man tillsätter vom (tillsatts) i färskfoder. En kanin ska alltid ha fri tillgång till hö då det är deras basföda. Problemet med att sätta alla kaniner på enbart hö är att man, för att ha den dieten, måste ha hö av riktigt bra kvalite vilket inte finns tillgängligt för alla (alfalfa hö skall inte användas längre perioder). Hö behöver inte heller ge kaninen alla behövliga näringsämnen återigen har det med kvaliten att göra därav pelletsen. Digivande och dräktiga honor kan ibland behöva mer än det normala intaget av näringsämnen och då spelar det ingen roll vilken kvalite på höt man har man blir ändå tvungen att kompletera med pellets och i vissa fall saltsten eller alfalfa men återigen så är alfalfa inte bra.
Det är inget fel att ge kaniner enbart hö och ingen pellets om man kan försäkra sig om att kaninen får i sig alla nödvändiga näringsämnen (tänk då också att näringsämnesintaget varrierar beroende på kaninens ålder).
Kaniner ska heller inte ha för mycket grönsaker eller frukt.
Men klarar man att beräkna näringsläran med hö, grönsaker och frukt så att kaninen dagligen får rätt mägnd av alla näringsämnen så ser jag inget hinder. Men jag skulle då inte klara det.

det håller jag inte riktigt med om att det inte finns tillgång till ett bra hö. det finns :)
Håller på med hästar där man gör utförliga näringsuträkningar på höet, och i sverige har vi inte så jättebra värden överlag, klart det finns, men bara på vissa ställen där de har bra marker.
Och importera hö eller transportera det höet som är bra i sverige över hela landet är dyrt och enligtmig onödigt, när man istället kan ge det höet som finns och komplettera med lite pellets för att de kaniner som behöver det.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!

man behöver inte ge pellets bara för att nära finns inte hö. jag lovar att det finns nära er mycket bra hö från olika företag!
#16 Företagshö som säljs i djuraffärer också kallad märkeshö är det sämsta man kan ge en kanin. Ska man ha bra hö så köper man direkt från en bonde men ska man då köra på enbart hödiet så ska man kunna försäkra sig om att det höt ger kaninen dess dagliga näringsbehov vilket inte alla bönder har på sitt hö och många runt om i landet med kanin har det långt till en bonde med rätta näringsvärdena i höt.
Om höt är dåligt och kaninen inte får i sig alla näringsämnen/vitaminer den behöver kan det innebära skador och hälsoproblem. Hos en kanin som växer (kaninungar) skadar det deras utveckling och tillåter dem inte att utvecklas normalt pga avsaknaden av livsviktiga näringsämnen och vitaminer (i rätt mängd) det är också därför man inte ska ge Carrier pellets till kaninungar utan behöver då ett pellets med högre näringsämnen.
Jag rekommenderar dig att läsa detta.
Jag har en pellets blandning (RR) nu som innehåller grönsaker, örter och massa andra nyttiga saker.
Mitt hö kommer från www.lupus.se
Det är det bästa jag kommer åt just nu.
Har man en större hölass hemma kan man köpa ett analystest och skicka in, för att försäkra sig om bästa kvalitet. 500:- kostar det.
MVH John
#19 Det kan man göra men det är svårt att hitta hö som täcker alla näringsbehov för en kanin och jag tycker inte man ska plocka bort pelletsen helt och hållet som ts vill förrän man kan garantera att kaninen får i sig sin dagliga mängd av alla vitaminer och näringsämnen samt att man kan garantera att sina digivande och dräktiga honor får rätt mängd också då de behöver mer än normalt.
Det är min åsikt.
Min oxå.
Det bästa är ju att man kan se exakt vad man ger och kan anpassa individuellt.
Jag menar hur läser jag näringämnen på en "näve örter och grönt"
Då vissa örter är olämpligt att ge på daglig bacis.
Men jag är villig att testa örter och grönt. Men måste veta exakt hur jag ska balansera för maximal pälskvalitet (lejonhuvadkanin),bästa kroppshållning (hull) och för avelsdjur.
MVH John
#21 Håller med dig helt och hållet där. =)
Det är ju inte bara att slänga bort pelletsen och ge kaninen hö. Krävs mer än bara det för att hålla kaninen i god hälsa utan pelletsen.
I det vilda så har kaniner faktist inte hö dygnet runt. Så ska jag nu helt plötsligt ta bort höet för att det inte naturligt?
Vissa kaniner klarar sig på hö diet, jag har testat en hö diet påmind men de hade dåligt hull och blev magra på kort tid, nu får min äldsta kanin en halv dl på vintern (0.25dl på sommaren) kaninpojken på 5 månader får (0,75) dl pellets om dagen. De får grönsaker då och då och de har bra hull osv.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#23 Ingen ha sagt något om att plock bort hö. Utan frågan var att man inte skulle ge kaninerna någon pellets överhuvudtaget och enbart köra på hödiet. Men då dyker frågan upp om att det är då viktigt att ge kaninen hö av bra kvalite och med högt näringsinnehåll något som alla kaninägare i hela sverige inte ha tillgång till.
Räcker med att bonden har en dålig hö säsong som drar ner värdena på höet. Fjolårs höet sparar han till egna djur.
MVH John
MVH John

#26 det finns mycket annat du kan ge istället för pellets för att kaniner ska hålla hull. vänta du min dygn har inte 35 timmar.. med skolan, jobb, en sjuk hund finns inte så mycket tid att skriva om något jag vet men ni litar inte på
Oj förlåt.. frågan va till busan :) och hur svårt det kan vara att hitta hö som är perfekt :)
MVH John

Okej jag trodde det var en allmän fråga :) jag planerar slutföra min första artikel just om detta imorgon. det beror på hur jag blir klart med andra saker som min skola kräver :)
det är lugnt :)
MVH John
#26 Det är just därför pelletsen finns, för att komplettera de näringsämnen höt saknar. Pellets är ju inget man ger en kanin istället för hö för hö ska ju kaninen ha hela tiden.
Jag predikar inte för att man enbart ska ge hö till kaninen, man kan om man vill men jag säger bara att det är mycket som krävs för att kaninen enbart ska gå på hö. Mer tydlig än så kan jag väll inte vara. Mina inlägg är riktade till TS.
Precis :) håller med exakt. :)
MVH John

är man för lat eller inte har pengar och tid att fixa annat istället för pellets så ger man det. svårare än att förbereda det som krävs är det inte och det krävs inte så mycket egentligen. titta bara på kaninen som inte får pellets - ingen svullen mage, inga problem med tänder och njurar. pellets är inte naturlig och gjord av natruliga saker..
Handlar varken om pengar eller lathet.
Det handlar om att tillgodose alla näringsämnen.
Eftersom du har tid att skiva sånna saker så kanske du har tid att skriva vilka örter du ger dagligen samt skriva ut hö sorten samt näringanalysen på den.
Nu håller vi en snäll ton annars måste vi låsa tråden.ok?
MVH John
#34 Håller med.
#33 Är också nyfiken på vart du köper ditt hö? Eftersom du nämnde företagshö tidigare antar jag det är från djurbutik? Vilket i sig är det sämsta höt.
Men skriv gärna näringsvärdena på det du utfodrar dina kaniner med inklusive höt samt hur gamla dina kaniner är så vi kan se hur man kan lägga upp det för att undvika pellets, tror många skulle vara intrwesserade av att veta det. :)
MVH John
Detta skulle jag aldrig ge som hö.. finns ju inga hela strån över huvetaget.
MVH John

#34 nej det har jag inte tid med att skriva nu. i med atyt det många örter.
#38 Då väntar vi tills du har skrivit det. :) För man kan inte predika om att plocka bort pelletsen utan att visa en annan typ av utfodring som ger kaninen allt det nödvändiga och håller kaninens hälsa på topp. :)
Det ger liksom inget att säga, ta bort pelletsen och ge bara hö. Man måste kunna lägga fram utfodringsallternativ som inte innehåller pellets samt ta med dess näringsinnehåll osv om man vill ha igenom sitt budskap. ;)