Utfodra sin kanin utan pellets
Jag kan slänga in några länkar varför pellets är inte så bra som den beskrivs.
Hur många av er ger hö, gräs, pinnar, örter, grönsaker och frukt till sina kaniner men ingen pellets?
Ni som använder pellets varför gör ni det?

Har medverkat i denna disskustion på kif och tycker själv att man bara får otrevliga svar tillbaka som svar.
Jag ger bara hö+vatten till mina kaniner pga att de inte kan äta alla sorters pellet och eftersom de fungerar bra utan.
Många kaniner håller inte hullet utan pellets vilket kan betyda kanske att vi i sveriges hö inte innehåller allt som man skulle behöva utan pellets.
De andra länderna som ej ger pellets kan bero på att de har bättre hö.
Jag köper själv hö ifrån stallet vilket jag gillar mycket, sedan får de mycket grénar och grönsaker som kaninerna behöver.
Om pelletsen hade fungerat hade jag självklart givit de sdet.
Ska testa några pelletssorter och kolla om något fungerar.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Mina två dvärgkaniner får lite pellets, hö (BRA hö) plus grönsaker och vatten. Dem håller inte hullet annars. Min BJ MÅSTE ha pellets annars går han ner mkt i vikt, spelar ingen roll vilken hö jag har.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 men jag sa aldrig att man inte kan ge. utan alla väljer som de vill, jag vet en del kaniner som reagera med diarre efter grönsaker - jag testade 3 gånger och sa till mig 3:e och sista och det gick. men kan man välja utfodring utan pellets så varför inte.
#2 ja precis det finns vissa kaniner eller gnagare som det inte fungerar. men fungerar de utan pellets så varför ska man ge det..
Det luriga är att det kanske inte alltid syns om en kanin lider brist på ett näringsämne. Till exempel A-vit håller kaninens slemhinnor friska för att kunna motstå sjukdomar. Och jag som har kaniner som producerar mycket päls vill säkerställa att dom får tillräckligt mycket protein, och just därför väljer jag att ge tillskott av pellets. Höet är ändå huvudingrediensen i mina kaniners foderstat.
Kan mycket väl tänka mig att många kaniner som är "endast" till sällskap skulle kunna klara sig på hö- och grönt diet, men om man har ungdjur eller avlar så vill man gärna säkerställa att kaninen får det den behöver. Och så länge jag inte vet att det är farligt att ge pellets som tillskott så kommer jag att göra det :)
Ljustadalens kaningård

Mitt pellets är inte farligt/skadligt för min kanin, han är smal och tappar lätt vikten och dessutom så älskar han sin pellests! Finns inget negativt med att ge honom det så varför skulle jag ta bort något som funkar så bra?:)
#4 Det är väl lika viktigt för alla kaniner att de inte får brist på något näringsämne oavsett om de är sällskaps- eller avelsdjur?
Min kanin får hö och vatten som bas. Grönsaker, pinnar, växter odyl efter årstid. Pellets mängd beroende på hennes vikt. Nyligen kastrerad så jag misstänker att jag måste dra ner på mängden något.
#6 En kanin som avlas på har helt andra behov än vad en som "endast" är sällskapskanin. Det går inte att föda upp en kull ungar (tamkaniner) på endast hö och grönsaker. Kaniner som är för utställning har behov av att se fina ut i kropp och päls på ett annat sätt än vad sällskapskaniner har.
Ljustadalens kaningård
#7 Jag förstår ändå inte resonemanget. För mig är det viktigt att alla kaniner oavsett ändamålet med dem är att ge dem rätt kost.
Fin päls och fin kropp tycker jag att alla kaniner har rätt till. Sen kanske man anstränger sig mer med djur som man avlar och tävlar med. Vad vet jag som bara har en "goskanin
Asså med avel är det viktigt att hålla vikten på sitt avelsdjur/utställningsdjur. Och det är jättesvårt att hålla ett djur i perfekt vikt med enbart hö och grönsaker.
Med pellets kan man individuellt reglera näringsvärdet för djuren.
I produktions syfte går det inte alls att nå idealvikt utan pellets, då maximal vikt,muskelmassa,fett halt ska nås innan slakt, likadant gäller skinn/pälskvalitet och ull kvalitet i produktion.
Nu kan jag inte hoppkaniner men kan tänka mig att dom bränner mer energi än dom får i sig. Utan pellets går det inte heller att maximera energivärdet i fodret.
Hoppas du förstår resonemanget :)
MVH John

#9 nej det tycker jag inte att det svårt att hålla vikten utan pellets.
Har du avelskaniner, hoppkaniner eller produktionsdjur?
Pepparkaka är väl sällskapskanin? :)
Som sällskapskanin behöver man inte reglera kosten..man ger det man bäst vill :) det håller jag med om
MVH John

jag har inte men vet en del som har och ger inte pellets och inga problem
Oki.
MVH John
Jag ger mina pellets för att de ska hålla en god kropp över ryggen och för att pälsen ska ha bra glans och kvalité samt att kaninen ska få i sig allt som den mister när den bor i en bur, så som vitaminer mineraler etc.

#14 genom grönsaker och annat får kaninen i sig allt den behöver :) såsom vitaminer och mineraler. sen pellets kan ge problem med urin
Jag har jättebra hö och behöver därför inte ge mycket pellets alls.
Pilot får runt 3 pelletskorn.
Findus är fortfarande så liten att han behöver pelletsen när han växer.
Detta är hoppkaniner som är i bra form och klarar sig bra på denna kost + hö & andra gröna saker.
Jag anser att det är upp till kaninen inviduellt om den ska ha pellets lr inte. Behöver den inte, fine. Behöver den, ja men låt den ha det då. Inget att hacka på någon, ägarens beslut.
#15 Likväl som vissa kaniner kan få problem om dom inte har pellets ;)
#15 ja, men då blir inte pälsen och kroppen tillräckligt bra ;)

#15 varför påstår du så? som sagt jag har sett många avelskaniner utan pellets och håller sig bra. min egen har en bra pellets och väger som han ska fast han inte har pellets sedan länge
#18 kan du ge mig namnet på den uppfödaren, för i så fall måste jag fråga vad de utfodrar med och vad de kan kosta :)
Jag pratar inte om att de inte håller vikten, utan att de omformar kroppen

ja det kan jag bara om du kan polska :) dessutom vet inte bara de utan jag också om vad man ger istället för pellets
#21 nu förstod inte jag riktigt vad du skrev? De kan väl engelska?
#21 Vad ska man ge långhåriga kaniner (sådana som procucerar mycket päls) för tillskott, örter, grönsaker o dyl? De har liksom lite annorlunda behov än normalpälsade kaniner. Så vad ska man ge om man inte ger pellets för att deras päls ska bli optimal? Tänkte fråga experten :)
Menar inte att vara elak så jag förväntar mig ett trevligt svar :)
Ljustadalens kaningård

Nej inte alla i Polen kan engelska, särskilt inte äldre :) Tyvärr är det inte samma sak med att lära sig engelska i Polen som här. Där fanns det aldrig bra lärare och man varje år började från början. sen är engelska i skolan relativ nytt. innan var det ryska :)
Jag har inte långhårig så jag kan inte svara just nu men jag kan fråga de som vet om du vill.
#24 så ingen av de du känner kan engelska? Kan du fråga dem i så fall (för jag antar att du har pratat med dem) Vad de utfodrar lejonhhuvade kaniner med. För de har otroligt svårt att hålla vikten och kroppsform, så de skulle vara kul å pröva om de fungerar. 

nej ingen av dessa som inte ger pellets men jag ska fråga om både
Hittat ingen organiserad kaninavelsförbund i polen. Inte ens reggad på europaförbundet..
MVH John
Hade det funkat så hade jag helt klart bara kört hödiet, men nu funkar det ju inte det utan de smalar av ordentligt. De ser ut som anorektiska människor och det tycker jag inte är bra för kaninen. Skulle någon komma och kolla på kaninerna så hade jag helt klart fått böter.
Mina kaniner måste ha fett i sitt foder för att inte tyna bort. Mina rör sig hela tiden och de är hoppkaniner. Det är som att springa ett marathon en tävling för dem. Jag tävlar ibland lördag och söndag och tänk då hur mycket energi de gör av med och hur mycket energi de måste äta. Hö innehåller inte det som de behöver.
Mina kaniner springer 2-4 marathon/månad. Hur mycket springer din kanin? Nu menar jag inget runtlullande i huset utan verkligen tar i för kung och fosterland. Detta gör en av mina hanar i 2 timmar! Han kan inte sitta still och tänker bara på att springa så mycket som möjligt. Det funkar inte med bara hö då.
Jag har testat att bara ge hö och aldrig mer säger jag bara. De ser ut som skelet.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

t.ex. lokal http://kzhk-knr4.pl/
#24 Ja fråga gärna då jag skulle vilja veta vad man kan ge för att få optimal päls :) Det vill säga något med protein och andra viktiga byggstenar för sund pälstillväxt. Något som är lika lätt att ge som pellets, alltså inte 20 olika örter, grönsaker, för det orkar nog inte de flesta ge (eller ha råd med ;)
Ljustadalens kaningård
Lew glowy Lejonhuvad ?? Fan får ringa Marek min polska vän.. google suger i översättning
MVH John

Hmm men alla som inte ger pellets ger örter och grönsaker - det ju inte alls dyrare eller svårare.
#32 dyrare är de definitivt vill jag säga, men PMa mig eller skriv här när du fått fram vad de fodrar med, för jag vill pröva om de fungerar..
Men kan du inte skriva vad dom olika raserna heter på polska..lättare att leta då :))
MVH John

som sagt det finns inget extra de ger utan hö, gräs, pinnar, örter, grönsaker, frukt.
#34 nej det kan jag inte nu. jag har precis kommit hem från vet med min sjuk hund, ska förbereda mig till imorgon på praktik, göra klart en två veckors försent insändningsuppgift på grund av praktik och börja med v 43 uppgift. jag har inte tid till att skriva ner raser. tyvärr
#35 Jag skulle vilja veta vilka grönsaker och vilka örter som är bra, och för vad de är bra, dvs hur stor mängd man ska ge för att kaninen inte ska gå miste om något näringsämne, speciellt för kaniner med extra behov såsom avelskaniner.
Tro inte att man ska utfodra blint med det som finns hemma eller i trädgården. Vill veta mer vad jag stoppar i mina kaniner, och därför är pellets bra för mig med avelskaniner (långhåriga), med grönsaker och örter som tillägg. Men skulle jag bli motbevisad av en kunnig person insatt i näringslära så ändrar jag mig gärna :)
Ljustadalens kaningård
#35 ja men jag vill veta VAD de ger och HUR MYCKET, för jag vill pröva själv :) De är ingen brådska men gärna om du kan hjälpa mig att fixa de

Det ska jag ta reda på för er, förhoppningsvis mot slutet av veckan då jag är inte upptagen just nu som sagt. snabbt kan jag säga att det handlar om 100-150 gram grönsaker om dagen :)
#19 ja jag påstår att vissa kaniner behöver pellets.
Jag anser att det är olika per kanin och man inte kan dra alla med en kam. :)

men det gör du precis när du säger att de klarar sig inte utan pellets, då dra du alla med en kam… så är det inte, jag vet många som klarar sig utan :)
#40 hon skriver att vissa kaniner behöver pellets….?

nej, inte här i alla fall "#15 ja, men då blir inte pälsen och kroppen tillräckligt bra ;)"
#42 Nej, och även fast mina lejonhonor har fri tillgång på pellets när de har kull är blir de magra. Så de ska bli spännande att pröva polens komcept om de verkligen fungerar. Har du pratat med dem ännu?
Vilken matrevolution det kan bli. Nästan som BARF till hund och katt.
Jag har scannat tyska sidor,engelska,amerikanska. Hittat ingen som säger nej till pellets. Däremot varnas det om förmycke grönsaker,örter och andra lätta växter och för mycke fruktsocker samt besprutning.
MVH John
Hel djungel med mat för alla djur ;)
Varierad näringsrik kost. Till alla djur..pellets eller inte, köttben eller inte.
MVH John

#43 nej det har jag inte, som sagt jag har för mycket att göra nu med jobb, praktik, hem, djur.
#47 ok, tänkte att ett mail tar ju lika mkt tid som att skriva här inne… Men jag förstår

Nej du det kräver att hitta mail igen och skriva ner det jag tänkte fråga om och sen översätta svar. här är jag inte ens en minut :) men jag kan skicka ett mail på lördag

Till min ena kanin kör jag på bara hö+grönsaker p.ga att hon lätt lägger på sig.
Min andra kanin kör jag hö+pellets+grönsaker.
Hon smalnar otroligt lätt av och behöver den mängd pellets hon får för att kunna behålla hullet.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag har pellets till alla mina, 1 vuxen och två växande ungar.
Till ungarna är det självklart med pellets eftersom dom fortfarande växer, och till den vuxna måste jag ha pellets annars blir hon smal över ryggen och trött.
Ibland drar jag ner lite på pelletsen, och ibland har jag ingen alls, men på vintern har jag iallafall alltid pellets.
♥
Jag tro att har man ett analyserat riktigt bra hö kan en sällskapskanin som inteaktiveras överdrivet mycket absolut leva på bara hö.
Men tyvärr finns det inte mycket så bra hö i Sverige, tex vårt hö som vi tar här hemma är jättefräscht och bra, men är lite ont om vissa mineraler som tex koppar. (Har aldrig märkt det på kaninerna, däremot hästarna och fåren, som har ett större behov av koppar ger vi tillskott)
Många kaniner bränner nog mer energi än de kan få i sig på höet (det tar ju dessutom lite mer tid att äta om man jämnför med pellets), och måste ha pellets för att få i sig tillräckligt med fett osv.
#52 Till en kel kanin fungerar enbart bra hö eller ensilage. Men till en hona/hane som ska avlas på och ställas ut räcker inte enbart hö. Jag har gått foderkurs och där fick jag lära mig ett och annat, men de ska bli spännande att pröva "rahls" vänners metod.
#53 Till mina kelkaniner fungerar inte enbart hö utan dem måste ha pellets, Testade att minska först och sedan ta bort det men dem gick ner mycket i vikt då, Har bra hö men det hjälper inte på dem. Speciellt inte på vintern.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har du ringt ännu? ;) Du verkar iaf ha tid att sitta inne på KIF och ett samtal tar inte såå lång tid :P

Men jag skulle inte ringa utan mejla och då kan jag inte påverka när personen mejla tillbaka eller hur? jag ska inte betala dyra summor för att ringa till polen
min äldsta kanin dumlé måste ha 1dl pellts om dagen om han ska hålla hullet, drog ner en gång till 1/2dl men då gick han ner & blev smal. tror det handlar om att testa sig fram, alla kaniner är olika individer som behöver olika mängd mat. vissa klarar sig enbart på hö medans vissa måste ha tillskott av pellts. tycker det är vikigt att "lyssna" på kaninens behov. pellets innehåller fett, näring m.m som är bra för kaninen i rätt mängd! fast höet ska vara grunden till allt (:
#57 Han är väll dvv? Jag tror dvv har väldigt svårt att hålla vikten. Jag har också problem med det. Om Sven får 1/2 dl så ser han ut som ett skelet efter 1 månad och nu får han 1dl. Han kan ha en liiiiten kulmage men han är ju 4 år gammal och då brukar de ha svårt med vikten.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

konstigt att min dvädur kan vara utan pellets utan att tappa ;)
Men vi som har utekaniner behöver göda upp dom lite inför vintern också. Pepparkaka bor ju inne? :) Iallafall bli mina smalare på vintern även om dom får lika mycket mat som på sommaren, så jag ökar pelletsen på vintern.

ja han bor inne, jag skulle aldrig vilja ha en kanin ute :) men jag svara mer utifrån hans ras än inne/ute :)
#56 Då kanske du kan ringa ett kort samtal och säga att du mailat dem ^^ Kostar inte mycket att ringa till mina kusiner i USA iaf så kan inte tro att de är mkt dyrare att ringa till Polen.
Skulle vara kul att testa nu under vintern eftersom de är nu man ställer ut dem :P

Du kan ringa själv om du vill :)
Eller om vi får mailadressen..
MVH John

Jag har inte de längre sen var det flera olika men jag kanske kan hitta nu igen.
Men du har telefon numret? Ursäkta om jag låter lite irriterad men när du säger att du ska ta reda på det så antar jag att du ska göra det. Säg annars att du inte har någon info att ge mig.
#66 Hon har ju mejlat dom. Jag fattar att hon inte har någon lust att ringa till Polen, det skulle jag inte heller ha velat göra.
♥
Tror inte det finns några kontakter..
MVH John
#67 hon sa nyss att hon inte hade mailen kvar? Dessutom lät de tidigare som att hon kände dem väl, då är de väl inte farligt? Oo

Jag har inte info i nuläget i med att jag har inte fått något svar från de. har har frågat de innan om vitkål och fick ett svar direkt, sen mailade jag igen om min egen kanin och sen om det du vill veta och inte fick svar på dessa två. hallå inte alla går in och tittar på mail hela tiden.
nej jag har inte lust att ringa och betala för det :) inte heller vill man att främmande folk ska ringa och avbryta saker man gör, man går till jobbet, eller skolan och har mycket att göra. hitta jag mail så får du gärna få det
#70 Säg då att du har mkt att göra och surfa mindre så du hinner med allt, du måste vara upptagen som inte hinner kolla din mail…
Om du har mailat dem ligger de garanterat i din skickat sida på din mail så det är inget svårt att få fram.

Du ska inte bestämma över mig vad jag ska göra ;) sen sa jag att folk jobbar och inte kollar sina mailar hela tiden. Jag sa aldrig att jag inte kollar min utan andra inte alltid har tid för det. tyvärr är du otrevligt som säger vad jag ska göra och inte göra så jag skiter i det att få fram det för dig.
nej jag har inte skickade mail, det brukar jag inte spara.
#69 Det spelar la ingen roll om man känner personen eller inte? Det kostar lika mycket pengar för det.
♥

#73 ja precis pengar är en sak andra sak att inte alla vill att man ringer i tid och otid och avbryter deras saker. inte alla sitter framför data och gör ingenting som du sstorm-
Lugn nu rahl.. du behöver inte låta så otrevlig.. båda jag och sanna är väldigt intresserade av att testa dina vänners? Diet.. du har varken mailadress eller nummer till dom.. såklart att vi undrar om vi ens kommer få svar.
MVH John

Nu tycker jag att det räcker från sannas sida jag kommer inte att låta någon annan bestämma vad jag ska göra eller inte göra. Så nej jag ska inte hjälpa henne, jag kommer att slänga mail från de angående detta. jag har min kanin och andra som inte ger pellets ser bra resultat och deras kaniner är mer friska så de som vill göra sitt bästa för sina djur och naturligt som möjligt kommer att testa det och inte ångra sig.

Så! nu låser jag den här tråden!
MVH John