Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 2102 ggr
annanyl
0

Första vintern

Vi köpte två hermelinkaniner i somras som vi har i bur ute på altanen. Dom verkar trivas och må bra, är nu ca 4 mån. Nu undrar vi bara lite vad man bör tänka på inför vintern när det gäller foder, buren etc. Vi har tänkt ha dom ute hela vintern. Hur illa är det t ex att ta in dom en stund per dag för att kela med dom? Behöver dom extra foder när det blir kallt?

[nataschaj]
0

ha buren alltid ren och halm är de bästa de blir varmt och gott. Dock kan kiss och bajs frysa fast å va svprt å få bort, så finns de nån dag som e varmare så städa hela buren och lägg in mkt halm.

Du kan ju öka fodret något om du märker att dem behöver de (fett håller dem varma).

Vattnet fryser ju så byt 2-3ggr om dagen, du kan ge exra gurka å de så dem får i sig vätska med.

Buren ska ju stå i lä om du kan ha det så, men bara dem har 1 del som är täckt så de inte blåser in till den.

Ta helst inte in dem, kela och de får ske utomhus, elr om ni har en kall källare elr lioknande, risk för varmäslag finns stort!.

du lär få mer svar och de. men så ja hade gjort, nu är mina inne å ja föredrar de faktiskt =)

[nataschaj]
0

kanske ska tillägga i de första ja skrev.. när de har frysit fast så lägg mkt halm ovanpå kiss och bajset! du kan med ha spån och halm..spånet först halmet sen.

annanyl
0

Tack för bra råd! Ska gosa in dem med halm i vinter.

malin--a
0

Lite mer mat brukar mina alltid få på vintern. Inte överdrivet mycket, men litegrann.

Lägger oxå alltid in extra mycket med halm, sedan väljer dom själva om dom vill använda den eller inte. Men då har dom iallafall fått chansen att göra det :)

Jag rekomenderar inte att ta in kaninen ifall det är mer än 10 graders tempratursskillnad. Det kan gå bra en liten stund, men det kan bli för mycket tempratursskilnader.

lillaisa
0

Brukar ge dem supermycket hö, byter vatten några gånger per dag eftersom det fryser väldigt fort, och ger lite mer mat jag medGlad

Kaniner är känsliga för temperatursskillnader, dels för att de genast börjar fälla vinterpälsen om de kommer in i värme och dels för att deras matsmältningssystem påverkas (minns dock inte riktigt hur), men som Malin säger så gör 10 graders skillnad nog ingen stor skada. Annars är det bara att dra på sig täckbyxorna och gå utFlört

Jag rekomenderar också att ha vattenskål istället för vattenflaska (om de inte är som en av mina kaniner och alltid ska flytta runt skålen tills den välter ut i hela buren) eftersom det brukar frysa väldigt fort i "pipen" de dricker ur.

/Isa

annanyl
0

Jättebra råd. Ska läsa upp dem för mina barn så får de vackert bylta på sig och gå ut på altanen till sina kaniner!Flört