Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 3500 ggr
Fridaaaa
0

Jag blir så...

Förstår hur djuraffärerna kan sälja så många olagliga burar som dem gör! Sett jättemånga på t.ex blocket som säljer olagliga burar utan att själva veta om att det är så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Friheten
0

Visst är det sjukt.!
Sen är burarnas mått oftast yttermått. När det är innemåtten som ska räknas. Sen ska det vara plastlådans botten.

Fridaaaa
0

#1 Precis, blir så less på det, mkt enklare att bara tillverka lagliga mått? Att ingen reagerar och säger till dem som tillverkar burarna och få dem att sluta med det? Vet att det är nog inte särskilt lätt men en önskan man har.

malin--a
0

Inte jag heller, så korkat :(

Friheten
0

Jag mailat imazo och gibbon o frågat varför dom säljer burar fastän dom är olagliga i många fall. Inge svar…samma mail till arken zoo produktansvarig…inge svar

Ellenfyrkant
0

Jag är också sjukt trött på detta. Har mejlkontakt med Häromi där jag ber dem sälja lagliga burar och ger exempel på lagliga (minsta) mått. Bad dem även att om de vill sälja mindre burar än till kaniner över 5 kg bör de nämna att de inte är lagliga åt större kaniner än vad buren är avsedd för. Tips till er andra är att också mejla och säga till närbutiker samt zoohandlar.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#5 jag har med testat att maila någon butik men inte fått något svar :/

Ellenfyrkant
0

#6 Om man orkar kan man ju skriva ett mejl som kan röra flera butiker och skicka samma mejl till flera stycken. Glad

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#7 ja det kan man ju alltid göra, men jag förväntar mig inget svar, dem vet nog inte själva varför dem tar in olagliga burar, eller jo vissa, fick svar en gången "det är billigare". Helt sjukt…

Ellenfyrkant
0

#8 I de flesta fall beror det troligtvis på okunskap. De tror väl att de billigare säljer mer, vilket de gör i flera fall trots att de är olagliga. Det är köparens ansvar att bara köpa burar av lagliga mått tycker jag. Jag vet att flera företag importerar så de behöver ju inte vara olagliga där de tillverkas.

Mvh Ellenfyrkant

Fridaaaa
0

#9 antagligen tycker inte att det finns så många kunniga djuraffärer :/

Ellenfyrkant
0

#10 håller med.

Mvh Ellenfyrkant

Friheten
0

Deras okunnighet beror på på deras franchiseavtal .

Timotejj
0

Kikade in på blocket på "Djur" igår. Och i bara mitt län hittade jag flera olagliga burar som såldes som kanin eller kanin/marsvins burar :s en bur var tom bara 80 i längd, förstår inte!

Fridaaaa
0

#13 jag med! Massor! Vissa har jag skrivit till faktiskt och sagt att dem inte är godkända just till kaniner, och att dem helst ska ändra det,men det är aldrig någon som har svarat tillbaka.

Ellenfyrkant
0

#14 Jag har också försökt mejla folk sngående sånt här. Men det kostar ju ändå hela 10 kr att ändra annonsen och de vill ju inget annat än att bli av med "skiten" så…

Mvh Ellenfyrkant

Timotejj
0

Ja de som vet om att de är olagliga struntar nog i det, de vill ju bara bli av med det, synd om de oventande människorna som köper de sen :(

Bruden-Mbuti
0

om man har en icke godkänd bur och har den öppen och kaninen får gå fritt i bostaden funkar inte buren då?

kaninen har ju fri yta utanför.

eller om man har kompostgaller runt om, kaninen har ju då buren bara som sov å matplats, skulle inte det funka el är det bara burmåttet som räknas å inte hela ytan kaninen vistas på?

vet att vissa har sina instängda mkt och förstår då att burarna är olagliga, vill bara veta om en olaglig bur blir laglig om kaninen har stor frihet så mkt den vill utanför buren ?

många tillbehör som följer med vissa burar är ju bedrövliga tex värdelösa vattenflaskor el täta små plasthus etx.

Friheten
0

Enl mig är man en dålig djurhållare även om man har
lagliga burar om man inte låter kaninen ha sin dagliga motion.
Djuraffärerna köper inte in stora burar pga inköpspriset, folk (föräldrar) köper inte en bur på 140*60*60 för nästan 2500 till en liten kanin. Det flesta orkar inte heller bygga en egen utebur utan köper trixie efter butikens inrådan om en bra bur.

Ellenfyrkant
0

#17 Det är ju lag på burmått som gäller, antar jag. Det är jättebra om kaninen har extra yta att röra sig på. Men det är fortfarande buren som är djurets trygghet och det är där den i huvudsak bor. Så nog tycker jag att burens mått ska vara lagliga oavsett. Även om det är betydligt bättre att ge dem tillgång till att vara utanför buren också - i synnerhet om man använder en bur av olagliga mått. Tycker också det spelar roll hur många cm som fattas o.s.v. alltså "hur" olaglig den är. (Eg. olaglig som olaglig)

Mvh Ellenfyrkant

Eidesdotter
0

Om en kanin aldrig är instängd i sin bur (laglig eller olaglig) kan ju inte måtten ha någon betydelse längre, så länge buren är funktionell och kaninen har det bekvämt där?

Min kanin var enbart instängd i sin bur medan jag dammsög utanför, för att han inte skulle komma åt att bita på dammsugarsladden. All annan tid stod burdörren öppen. Han vistades bara i buren för att äta hö och gå på lådan. Sova och leka och leva i övrigt gjorde han utanför buren, där han hade sina hus och tunnlar, sina matskålar, vattenskål och grenar.

Blir lite kategoriskt och stelbent att tala om burmått då. Han bodde inte i huvudsak i buren och den var inte hans största trygghet, det var tunneln utanför buren, eller filten under soffbordet.

MEN om kaninen är instängd i sin bur är det givetvis av största vikt att den är tillräckligt stor och då talar vi i min värld om mått som överstiger de lagliga med god marginal. Men ett första steg i rätt riktning är förstås att affärerna börjar sälja lagliga burar. Otroligt dåligt att vi inte är där ännu!

gullenos
0

Jag tycker att det är synd att de säljs eftersom okunniga personer alltså till exempel personer som aldrig haft kanin förut självklart litar på djuraffären (oftast i alla fall ). Det är synd om dem att de får fel information från djuraffären, och klart de litar på affären som säljer djuret de köper…

Jag själva hade en bur som var typ två cm för kort. Men den stod öppen hela dagarna så buren använde han bara som toalett och sovplats över natten och kutade runt i resten av huset på dagen!

Ida-M
0

Tycker också det är riktigt hemskt när djuraffärerna tar in alldeles för okunnig personal. Personalen borde verkligen inte rekomendera burar med för små mått. Men man ska inte glömma att det också finns bra djuraffärer med kunnig personal också.

ivanhoe81
0

80 burarna är väl lagliga för de små bara de är 50djupa och höga
men jag håller med, det finns ju knappt några lagliga burar att få tag på en 120bur på djurmagasinet för enbart 399kr den håller lagliga mått för dvärghermeliner

#22 ja en del butiker har kunnig personal, men den som jag har närmast mig är inte kunniga alls, de kan inte se skillnad på en mus och en råtta plus att de inte ser skillnad på kön
sedan rekomenderar en pur på 43 liter till 3 gerbiler när minimåttet för 2 gerbiler ligger på 45 liter

men bara för det så trycker jag inte ner alla djuraffärer i skiten

malin--a
0

#23 Nej, en bur som är 80x50x50 är inte laglig för kaniner :)

ivanhoe81
0

hade jag för mig att det var, jaja 50x50 är iallafall rätt vet jag