Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2835 ggr
loppan1
0

Varför gör hon så här?

Varför har hon blivit "jobbigare" när hon går lös än vad hon var innan kastreringen.

Visst hon kissar inte överallt men hon har börjat med "andra" dumheter som hon inte gjorde förut. Nu börjar tapeterna ryka, hon "gräver" på parketten och "skrapar" på väggarna. Hon har tom "gnagt" på en vägg. Golvlister gnager hon på.

Hon förstör hela vårt vardagsrum! Nu fattas bara att hon ska attackera soffan och då kommer sambon att få frispel! Jag gömmer och döljer det som går efter hennes framfart men allt går inte.

Vill ju inte ha henne i buren hela tiden då jag tycker att det är djurplågeri. Men vad ska jag göra jag vill ha kvar mitt hem också!

Hon är bara ute fritt när vi är hemma. Men det blir många timmar som hon hittar på bus. Kan ju knappt lämna henne ensam utan måste passa henne hela tiden.

Det är omöjligt då man har annat att göra än att passa kanin hela tiden.

[sstorm]
0

Försök sätta upp kompostgaller så ni begränsar vart hono får vara?

loppan1
0

Vet inte hur jag ska lösa det. I så fall får jag kanske göra  som en "ute gård" kopplad till hennes bur. Så får hon bara vara där. Men då försvinner det ju att hon ska kunna gå fritt när vi är hemma.

Är inte det grymt att helt plötsligt bara låta henne få gå på några kvadratmeter i stället för typ 40 kvadratmeter?

Zvintos
0

Om hon inte kan sköta sig finns det ju tyvärr inte mycket att göra än att först försöka begränsa hennes utrymme och se hur det går.

[sstorm]
0

Sköter hon sig inte tycker jag inte de är grymt, de låter som du gett henne många chanser

loppan1
0

Kan man ge en kanin för många chanser? Kan tänka mig att begränsa hennes frihet om det vore fara för henne (det är det iof när hon käkar på gipsväggar). Ska fundera på det ialla fall.

Ljusta
0

Om du vill behålla din sambo så tycker jag att du ska lyssna på vad han säger. Tror inte han tycker det är roligt att eran kanin har mer att bestämma om hemma än vad han har.

Kompostgallerhage skulle jag gjort.

Ljustadalens kaningård

[sstorm]
0

Jag skulle aldrig låta min kanin bete sig så. Alla mina kaniner bor i burar och är ute när jag säger att de får de. Ingen av dem har dött ännu

candycandye
0

Jag förstår helt klart dig ts! Har haft det liknande här hemma och kände mig som en skurk när jag "burade" in min Mio efter att han fått vara lös överallt..Men efter att soffan blev förstörd så gick det inte längre.

Har köpt en stor ute bur som vi har inne, den är med två plan och hage till och faktum är att han älskar den!

När han nu springer fritt så har han nu ett stort rum att springa i där det inte finns några farligheter.

Övriga lägenheten är nu kaninfri.

Sambon tycker det är mer okej när det är ett rum som jag städer efter att han vart ute än hela lägenheten.

Men efter att vi köpt buren finns det inte längre nått att städa! Han gör sina behov på lådan och har lugnat ner sig gällande att förstöra inredningen,

Oftast springer han tillbaka till buren sen och lägger sig så det känns som om han verkligen trivs! och jag slipper känna mig som en elak häxa:)

Rozza
0

#0 Tycker det låter som att kaninen bestämmer över dig och du inte lyssnar på vad din sambo har att säga. Så om du vill ha kvar både din sambo och kaninen så måste du göra något åt det. Om hon nu drar tapet, gnager på listerna ect. så tycker jag att det ringt en varnings klocka för länge sen. så mitt förslag är då att du tar kompostgaller och gör i ordning ett hörn i nått rum och för att göra det mer säkert så kan du lägga på en tunn mdf skiva på golv och väggar. Det skydda bra har själv haft så när jag hade min första kanin.

loppan1
0

Nja nu är det väl inte så att jag förlorar sambon för kaninenFlört. Inte heller att hon får bestämma mer än honom!

Jag har reducerat hennes ute timmar. Hon får bara vara ute när jag har helt uppsikt på henne. Men jag tycker att det är väldigt jobbigt att se henne sitta där i buren och titta med ledsna ögon.

Jag har ju hela tiden haft en extra kissbalja i köket för att hon ska kunna gå på lådan även om hon inte är i närheten av buren men det funkade inte tidigare. När jag flyttade den till ett av ställena som hon tidigare kissade på så går hon på denSkrattande.

Hon får bara vara i kök, v-rum och en hall. Tyvärr kan jag inte begränsa henne till ett rum då det är öppen planlösning.

Ska testa hur det går nu med begränsad tid om det inte funkar så får jag väl kolla över hur jag ska kunna göra en "hage" till buren.