Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 2364 ggr
Topknot
2010-08-23 16:36
0

Fyspray

Vårt hem är inte särskilt kaninsäkert, då vi har en massa dyrbara möbler som inte vi kan flytta på när Ina springer fritt. Så då fick jag höra om fyspray av en kompis (hon har dock inte testat själv) och undrar om det är någon här som har testat det? Det är en sprej som man sprejar på möbler som gör att de håller sig borta från möbeln.. (vad jag fick höra)
Funkar det?
Skriv gärna nackdelar respektive fördelar ni som testat:)

(en fråga till som är lite off topic - måste man tvätta grenar som man tar från träd innan man ger dem  kaninen?)  Tack! :)

tinaLY
2010-08-23 21:36
0

Kan berätta att jag har ALDRIG tvättat grenarna jag ger till kaninerna. Plockar bara bort de löv som ser lite konstiga ut ;) hihi. A.n.g Fysprayet kan det fungera, men vet inte om det är bra om kaninen får för sig att smaka på det, om det händer. Vet inte om sprayet luktar mycket för kaninen.. har ingen erfarenhet alls av "fyspray", hoppas någon annan kan svara på det^^

Valkyrie
2010-08-23 23:34
0

Säger precis som Tina, tror inte sprayen är någon bra idé eftersom det säkert inte är bra att få i sig.
Har heller aldrig skjölt grenarna och heller inte nödvändigt mer än att ta bord de löv med fågelbajs på.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

lillaisa
2010-08-24 13:24
0

Försök lära kaninen att möblerna är ett stort NEJ, och belöna när den låter dem vara:) har den tillräckligt med leksaker och hyllor att hoppa upp på/krypa under lär den inte känna något behov av att vara på möblerna.

/Isa

Topknot
2010-08-25 00:08
0

#1, #2; okej, jag sköljer de ibland för jag är lite orolig om hon råkar äta nån insekt, hehe… 
Men det är väl inte skadligt att man sköljer grenarna? :o

#3, Hon har fått en massa grenar som hon får gnaga på och det fungerar ganska bra då. Men ibalnd gnager hon på bordet och när jag säger "Nej!" brukar hon inte bry sig, utan hon går tillbaka till bordet igen efter 10 minuter när jag gått iväg en stund. Sen vet jag inte riktigt när man ska ge henne belöning så hon förstår  att man inte ska gnaga på möbler…

Blev lite långt och invecklat, men fråga om ni inte förstår :)

loppan1
2010-10-19 22:34
0

Jag hakar gärna på tråden: ge mig tips hur man ska få kaniner att låta bli tapeter och väggar, golvlister jag allt.

Ge mig tips på hur jag ska kunna aktivera henne ute så att hon slutar med "hyss".

lukasfelix
2010-10-20 16:23
0

Det finns spray som smakar illa och som det är meningen att djuren ska låta bli.. ingen fara att få i sig alltså, om de inte tuggar i sig stora mängder men eftersom det smakar så pass illa är nog ingen kanin så dum att den gör det