Hjälp, hon är sjuk!
Snälla jag behöver råd! Min kanin har inte ätit eller drukigt sedan vad jag vet igår kväll! Vet inte om hon har bajsat heller. Hon bara sitter/ligger i buren och tittar. Nu är buren städad så jag kommer att se varenda liten kissdroppe eller bajsklutt
.
Har ringt runt som en galning men ingen mottagning är öppen (f-n för helger). Ett akutsjukhus är öppet men de tar inte emot kaniner??? Pratade tidigare under dagen men ett annat sjukhus som gav mig rådet att ge henne pellets/hö/grönsaker mosade till filmjölksrinnande sörja. Men hur jag än mixar och mixar så blir det en gryning sörja. Gav henne iallafall vätskan från detta med en medicinspruta. Ska fortsätta så var tredje timme.
Det värsta är att jag är så maktlös, tänk om hon dör för att inte det finns någonstans att åka in med henne!!!!
I morgon kl 11.00 öppnar de igen så att jag kan få en tid till henne. Sen så har vi typ en timme minst i bil innan vi är där…………
Har googlat runt! Läste någonstans om att kaniner med förstoppning ska tvingas att röra på sig. Gör mitt bästa men hon vill inte röra på sig alls. Har gett henne lite mer vatten med spruta för att åtminstonde få i henne vätska.
Snälla någon ge mig råd och tips!
Ge henne krossad annanas i en spruta. 5ml 3ggr om dagen i 3 dagar. Massera magen 10 min efter att du gett henne annanasen. Kan vara så att hon fått in päls i magen när hon tvättat sig och det trycker på. Annanas gör att kaninen kan bajsa ut pälsen. Annars kan kaninen inte det pga att det blir en stor pälsklump som är för stor att få ut den normala vägen.
Annanasen ska inte späs ut med vatten utan vara ren, annars hjälper det inte.
Få sedan kaninen att dricka. Strunta i maten då kaninen klarar sig utan mat i några dagar, vätska är det viktigaste. Ifall kaninen vägrar dricka så sprutar du in det med hjälp utav en spruta. Annanasen ska oxå sprutas in med en spruta.
Lycka till med kaninen!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Hur har det gått? Hoppas det blir bättre snart!
Hon är fortfarande dålig. Jag har gett henne vatten på spruta varannan timme. Tyvärr rinner det mesta ut. Ska absolut prova annansen men får bli i morgon då jag läste det nu.
Ska det vara annanas på burk? Läste också någonstans att man skulle ge dem matolja mot förstoppning. Har inte vågat ge henne det men är det värt att prova. Har också "tvingat" henne att röra sig lite i fall det är förstoppning så att det kan hjälpa tarmarna att komma igång.
Maten har jag slopat då hon inte ens luktar på den. Hö har hon hela buren full i fall hon skulle få för sig att peta i sig lite. Har tom satt en vattenskål precis bredvid henne ifall att hon får för sig att smaka lite. Hon har flaska i vanliga fall.
#4 Ja, krossad ananas på burk:) få med fruktköttet för det är bra för henne. Så halva sprutan med fruktkött och havla med juicen från ananasen:)
massera normalt hårt över hela magen. Trycker du för hårt så kan du spräcka organ om du inte vet vart de ligger, vilken en vet gör och därför klämmer de hårdare.
Parfinolja, eller vad det heter ska vara bra. Vet inte vilken mängd dock. Är ju inte bra med för mycket.
Om du väger höt så vet du ju om hon har ätit eller inte.
Har du kollat kindtänderna? Spetsiga eller känns de snea? Du kan kolla det genom att dra normalthårt med pekfingret där kindtänderna är. Om någon skulle vara spetsig och du drar för hårt så skär du ju upp kinden på din kanin. Detta filar en veterinär ner med deras verktyg. Finns kaniner som har bettfel på kindtänderna och det är väldigt påfrestande på en kanin. Den kan inte tugga ordentligt då.
När vattnet åker ut när du tar med spruta, då sprutar du för snabbt. Spruta i 1ml/tryck ist. I värtafall kan kaninen bli ännu sjukare och få in vatten i lungorna. Kaniner har ju oxå rör i halsen och du kan ju spruta fel och då får kaninen vatten i lungorna i värsta fall. Men eftersom det åker ut igen ist så ha det säkert inte hänt.
Mvh Emma
Hon är bra nu
.
Hon började bajsa lite på natten små små kulor men på söndagen var det normal stora kluttar igen.
Tvingade henne att röra på sig för att få igång tarmarna. Det verkade som om att hon var förstoppad. Nu är hon precis som vanligt och bajsar och kissar igen. Ger henne mest bara hö och lite morot och ska introducera det andra försiktigt så att det inte händer igen.
Nu behövde jag inte ge henne annanas dietet men är väldigt bra att veta om ifall det skulle hända igen.
Ja, tänk vad lite ananas kan göra:)
tänk på att även om kaninen inte skuttar,så ska tarmarna röra sig. Det hör man om
man lägger örat på kaninens mage. Det kluckar när de arbetar. Massage får oxå kaninens tarmar att röra dig + man blir mer nära sin kanin än innan:)
Mvh Emma
Nu behövde jag inte ge henne annanasen. Upptäckte att hon käkat
på en vägg så det är inte helt omöjligt att det var gipset som gav henne förstoppningen.
Gissa om det är att passa henne ännu nogrannare i fortsättningen. Vill aldrig mer att hon ska bli så dålig