vinter tider
Hej lite nyfiken på hur ni gör på kvällarna till era kaniner nu när mörkret börjar komma. är det samma rutiner som alltid eller skilljer det sig lite åt?
Själv går jag ut en sväng inan det blir mörkt för att se att han gått in i buren. Annars lyfter jag in honom efter lite kel. Sedan blir det gräs att mumsa på.
Sedan vid nio tio tiden får han nytt vatten pellets och någon grönsak eller frukt. Samma tid som på sommaren. Bara att det blivit en extra koll innan det blir mörkt.
Jag gör samma saker som på sommaren :) Kikar till de flera gånger i timmen tills det blir mörkt och går ut och ger de kvällsmat vid 11 tiden ungefär :)
♥
Min hane har inte riktigt fattat att husse vill göra mys och varmt i bolådan. Utan krafsar ut allt.. haha han är lite speciell ;)
Annars kör jag samma rutin,, dom sitter snällt och väntar :)
MVH John

Jag försöker fixa allt innan det blir mörkt på vintern.
Sen självklart att det finns dagar då det blir senare, men jag är mörkrädd så jag skippar helst att vara ute när det är mörkt. :P
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#3 haha ja idag blev det mat och sista mys inan mörkret då det blåser full storm här och det är inte lockande att gå ut då när man tror sig se monster i varje vrå :) och gubben jobbar tills sent så man är helt själv med djuren.
När gubben min och jag har kollat på typ skräck film eller liknande på kvällen innan jag ska ut till kanin så får han följa med som moraliskt stöd. Har mina stunder när det är läskigt i mörkret. Tur man har en snäll gubbe som kan haka på då så man slipper vara själv.

Själv hade man kaninen inne så det löste sig fin fint :)
Jag har alltid undrat hur folk "orkar" gå ut en vinterkväll. Jag förstår att man vill göra de för sin kanins skull men jag skulle nog ändå inte orka eller vara så glad att gå ut i en snöstorm.
/Elvira :D
Just nu avviker det lite. Det är svinkallt på morgonen nämligen, och jag åker till skolan vid 8 och då sitter de små sjusovarna och har de varmt i sina hus ännu.. ev. ger jag någon grönsak då och byter vatten vid behov.
När jag kommer hem från skolan (kl 14-16 ca) får de gå ut i sina hagar och stanna där tills ca 20-21, sen är det för kallt/mörkt.. Saga o Elsa får lite pellets i hagen och samtliga får gräs o kvistar.
Under tiden de är ute städar jag buren, fyller på med hö/halm/strö vid behov, byter vatten samt gör i ordning kvällsmaten (pellets, grönsaker, kvistar, diverse växter).
På helgerna är de ute ca 10-21, annars som ovan.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)