Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 3106 ggr
rahl
0

Frigående innekaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte fråga er om ni har t.ex. en hund samtidigt som ni har en frigående kanin. vår hundar är vana med kaninen och biter inte i han, jagar inte han (trots att vi har en tax) men problemet kan vara själva han, alltså han har försökt rida på hundar innan.. därför bor han i ett stort hage som är alltid öppet när vi är hemma. men jag ville ge honom lite mer frihet men jag vet inte om jag vågar…

Vad skulle ni ha gjort?

Westham
0

Personligen skulle jag inte våga. Anledningen att kaninen gör som den gör är att sätta rangordningen i kolonin. Då inte hundar är kolonidjur utan flockdjur kan konflikt uppstå med blodigt slut tyvärr..

Det kan vara en lite sak som människor inte ens märker av som gör att hunden gör ett utfall med kaninen. Du som flock ledare (till hunden) måste sätta gränsen om vart och hur hunden ska bete sig. Den kommer aldrig att komma under kaninen i flockrang. därav bråk som kan hända.

Sen är det alltid olika individer ibland funkar det ibland inte.

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

rahl
0

det som sagt aldrig något problem med att hundar gör ufall mot kaninen även om jag är till exempel i badrummet och kaninen springer fritt. så det är inte problem. sen vet jag många som har hundar och lösa kaniner. just i mitt fall är kanin som kan skappa problem. sen klart att hundar och kaniner "pratar" helt annat språk

rahl
0

rahl
0

rahl
0

rahl
0

..

rahl
0

nya bilder, pepparkaka är 100% frigående just nu även om vi är inte hemma

rahl
0

rahl
0

..

rahl
0

….

rahl
0

rahl
0

och Sherry som alltid är framme och tittar vad Pepparkaka får

gullenos
0

Är han kastrerad?

Min kanin red aldrig på något.. men när han blev könsmogen blev han en helt annan kanin men sen kastrerade vi honom och han blev lika gullig som innan igen.

lite OT - Jag har också en hund (dock en chihuahua) hah de roliga är att min hund är underlägsen ´typ allt i mitt hus så även kaninen. De brukade faktiskt leka med varandra :)

rahl
0

nej det är han inte och kommer inte att vara, han är för gammal nu för att ta risken.

men det verkar bara vara engångsgrej med att rida på hundar, då han gör inte om den. sen är han så snäll mot oss, aldrig bitit eller så

gullenos
0

Okej, men han vill väl bara va lite macho haha :) så länge de inte blir bråk mellan djuren så går de väl bra :) hiih

rahl
0

nej precis, pepparkaka ska bli lämnad ensam lös idag i typ 5-6 timmar innan min man kommer hem men å åndra sidan på nätter är han också lös och vi sover i ett annat rum

gullenos
0

#16 då låter det ju inte som något större problem :)

rahl
0

Nej men det handlar om att sysselsätta han :D