Ögoninflammation?
Såg igår kväll att det hade runnit ifrån Flizans ena öga. Syns ingenting, det är inte rött ingenting, bara blött under. Hon äter som hon ska & är pigg. Ingen rinnande nos. Vad kan man behandla det med? Har tvättat det med Asolsprit runt om och klippt lite av pälsen.
Kan det vara päls som har irriterat eller stick av halm? Allergi?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rinnande ögon brukar oftast bero på en irritation i ögat. Det kan mycket väl sitta något litet strå undangömt och då sätter ögat igång tårkanalerna som ska försöka få ut smutsen. Är det är inflamation, vilket jag inte tror då det brukar visa sig rött, så kan du alltid testa tvätta med lite ljummet vatten och se till att hennes öga undviker drag.
//Emma
Oki så som jag gör nu, tvättar 2-3 ggr/dag nu. Men jag såg inget när jag kollade på ögat. Men kan som du säger, sitta långt in. Men det är inte rött så det är nog inget som irriterar i ögat. Tror att det är päls kanske som har kommit vid ögat.
Tycker som #1 att det verkar irriterat men inte inflammerat. Håll koll på det, blir det värre borde du nog ringa vet men annar ser det inte farligt ut:)
/Isa
Okej :)
Jag skulle inte använda alsolsprit runt ögonen. Tänk vad det skulle svida om det skulle komma i ögat. Bättre med koksalt eller ljummet vatten.
Du kan testa med koksaltlösning :)
♥

Håller med Malin om att du bör testa med koksalt för att rengöra =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
När min förra hane hade problem med rinnande ögon, tvättade jag med ljummet kamomillte.
oki tacktack! :D Har klippt mer runt ögat. Underlättar. Tack för alla tips!:D