Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: aktiviteter
Läst 3243 ggr
gickan87
0

Grävande innekanin

Vad kan man göra för att den grävande innekaninen ska få utlopp för sin grävarlust så mycket som möjligt? 

så man får behålla väggar och golv och får ha det ganska rent på golvet utanför buren? Flört

MVH Erika :)

Emelie
0

Du får väl helt enkelt ta ut kaninen och låta den gräva lite i snön ;)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

gickan87
0

Fast med 17 minusgrader så tror jag inte det kommer fungera så bra. Är rädd att han ska bli sjuk, desutom äger jag ingen sele ännu Skäms

Emelie
0

Nej 17 minus är kanske lite för kallt. Men är det inte mer än 10 minus så borde du kunna ta ut honom endast några minuter. Dock är det svårt om du inte har sele, men kompostgaller eller någon annan provisorisk hage fungerar ju också :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

gickan87
0

Tror han får bo inne tills det blir tillräckligt varmt ute för en liten kanin att vara ute längre stunder.

Får väl lägga in handdukar eller nåt som han kan kraffsa på under tiden :)

Fast fler tips mottages.

Brumelisa
0

Jag hade min frasse inne någon vecka i september, nattetid eftersom räven hade skadat henne. Hon fick då vara i köket. Jag fick lägga dit kläder/badlakan i hörn och kila fast dem med stolsbenen. Hon hann dock göra ett hål i väggen som ett stort mushål innan jag kom på detta. Det tyckte jag var charmigt ;) men det tyckte inte min sambo.

gickan87
0

#5 inte det jag ville höra Rynkar på näsan Får skydda väggarna med något så att han inte lyckas göra något som din frasse gjorde.

emms
0

Lägg ut tidningspapper på golvet, fixa en bytta med grävbart material och ha framme sopborsten ;D

När jag hade kaniner inne så grävde dem bara i sina burar. Sopborsten blev min bästa vän ;)

Emma

Loppan10
0

Min kanin krafsar också väldigt mkt. Tack och lov mest i buren. Men hon ger sig gärna på våra mattor också men det får jag ta eftersom jag valt att ha henne inne.

minkaninester
0

Man får ha saker dem kan aktivera sig med. 
Ex. aktiveringsboll, en toalettrulle där man lägger torv i osv.
Väggarna kan man ju skydda med nån form av plexiglas som man skruvar fast.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Loppan10
0

Vad är en aktiveringsboll?

Toarullar är hon inte det minsta intresserad av. Samma sak med träleksaker som hon har fått efter barnen. Sååååå ointresserad

minkaninester
0

#10: En aktiverings boll är en boll man lägger godis i, sen puttar kaninen på bollen så ramlar godiset ut, i djuraffär kostar den 69 kr, coh en annan sort fast liknande.
Min kanin älskar det!

Länk:

http://www.zoosajten.se/aktivitetsboll-smadjur--popular-p-364-c-153.aspx

MVH.
Louise T

Loppan10
0

Aha! sådan har vi men inte heller den är rolig… Hon springer mest runt som en galning och leker med gardinerna. Springer in och ut i dem

minkaninester
0

#12: Då får man helt enkelt prova sig fram, kanske en tur i selen då och då? Det brukar hjälpa. Är tyvärr helt tom i huvudet på ideer för tillfället, men det kommer säkert upp fler. :)

MVH.
Louise T

Nickel
0

Man kan ha en kattlåda med jord i, en sån med tak och en liten ingång. Det hade jag innan, det kom ju ut lite sand men inte så mycket :)

Valkyrie
0

14# gav bra förslag :) jag har jord till mina kaniner i hagen som de gärna gräver i :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

kaningodis
0

Om tråden fortfarande är aktuell så funkar det ju utmärkt att ta ut kanine i en rasthage eller koppel då det inte är 17 minus längre.

Kastanjegårdens Kaniner

gickan87
0

#16 Ja, den är delvis aktiv :)

Kaninen ifråga har nu fått flytta ihop med en kompis och får på så sätt mer aktivering också. Sedan bor han i en kompostgallerhage numera så han har mycket mer utrymme att springa och göra av med energi.

Promenader i koppel har gjorts i närmare 2 veckor nu när vädret tillåtit det. Dock lyckades han knippsa av kopplet på sin första promenad så det är lite kortare nu ^^

Fridaaaa
0

kattlåda med tak så att säga (om du förstår vad jag menar) och lägg t.ex sand eller liknande där i :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Amanda-14
0

Har samma problem här!<33

fast dom gräver inte på väggarna ialllafall!<33

Men skvätter utanför buren rejält! x'DD