Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 7779 ggr
zatanica
0

kastrering hankanin

Ni som har kastrerart era hankaniner hur mycket har ni fått betala vart har ni gjort det, hur gammal var er kanin och hur gick det? Mådde han bra efter blev det någon skillnad i beteende?

Ska kastrera Min hane som är snart 6 månader då han ska få en tjej kompis. Har en veterinär 3 kilometer från mig som har sin stora praktik i Oxelösund. Men hon har även en liten hemma. Hon ville ha koll på kaninen under dagen så han får följa med henne till Oxelösund och så tillbaka hem på kvällen.

tycker det låter bra att hon vill se att allt går bra och att han mår bra efter. Får betala 500 kronor för det. Är det dyrt eller normalt?

malin--a
0

700 kr kostade det att kastrera min hankanin, han var exakt 2 månader och 26 dagar.

Ingen skillnad i beteendet, fast han hann inte riktig bli hanig. :)

minkaninester
0

Jag har aldrig kastrerat, men min kompis gjorde det med sina förra två. 600 kr /kanin tror jag hon betalade.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

emms
0

Betalade lite över 600 har jag för mig :) Muffin var 8 månader ungefär :P Muffin slutade plutta överallt och slutade skvätta där det luktade hona. Sen blev han lugnare med. :P

Ska kastrera 3 kaniner till snart ^^ Få se om jag kastrerar honan med xD

Emma

Emmsann
0

Jag har kastrerat 4 kaniner i mitt kaninliv. 800 kr har jag fått betala per styck. Dock brukar arbetet bli fruktansvärt bra! 

Att kastrera en hankanin är relativt ett väldigt lätt ingrepp. Kaninen sövs aldrig utan får istället lugnande (den sover dock) och smärtstillande vilket gör att riskerna för att kaninen inte ska vakna upp ska minska. Dock sövs inte alla kaniner så utan det är olika från olika vetrinärer :-)

Jag har dock bara kastrerat kaniner över 1 år och allt har gått superbra! Att komma igång med maten var inga problem och det är ganska ovanligt att kaninen mår dåligt efter en kastrering. Dom slutar skvätta och dom blir mycket lugnare och mindre hormonstinna så mina kastreringar var värt vareeeenda öre!

//Emma

lillaisa
0

Jag fick betala 1040 kr för min kanin och han var 2 år. Det blev inte särskilt stor skillnad efteråt, men han var världens goaste kanin redan innan. Timmarna efter han kommit hem var jag helt chockad över hur dåligt han mådde, han hade svårt att hålla balansen, bakbenen var fortfarande bedövade och han hade inga reaktionsförmågor, men redan på kvällen var han sitt gamla jag igen. Jag rekomenderar absolut kastrering för alla kaniner som inte ska användas i avel! :)

/Isa

helkev
0

Nisse var 4 1/2 månad när vi kastrerade honom. Anledning til att vi gjorde det så tidigt var att han tydligt visade att han var könsmogen. Han skvätte på mig och min sambo. Vi betalade 700kr. ingreppet gjordes på morgonen och vi fick hem honom till eftermiddagen. Han har slutat skvätta "peppar, peppar"

zatanica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han klarade inte kastreringen…han är död.

emms
0

Nej fy vad tråkigt! Gråter tröstkramar till dig!

Vila i frid :(

Emma

zatanica
1

Tack det behövs, min ena katt känner när man är ledsen. HAn har kurat ihopp sig i mitt knä nu och försöker trösta. Så tragiskt, Han var ju så ung, han som skulle få tjej kompis att busa med i sin stora hage, vi som skulle hitta på massa bus och lära oss hoppa.

Emmsann
0

#9 Jag beklagar verkligen! Skickar en massa tröstkramar. Jätte synd att han inte klarade av det. Åh, jag får lite skuldkänslor nu eftersom jag sa att det skulle förhoppningsvis gå bra men så gick det inte det :-(

//Emma

Valkyrie
0

Åh nej vad tråkigt, vad blev fel?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

zatanica
0

Han klarade inte narkosen och veterinären var nästan lika ledsen. Hon har kastrerat massor med kaniner och sa att hon är super duper noga när  hon söver dem eller vad det heter. Så rent oflyt. Han kan ju även varit sjuk/försvagad pånågot vis så han inte tålde vad han borde :(

spiritedaway
0

Usch. Vilken mardröm :(

Förlåt om jag frågar men..
Kollade hon hjärtat innan? Hur sövdes kaninen ner?

zatanica
0

Jo hon kollade hjärtat när jag var kvar, sedan vet jag inte. Men jag valde som sagt henne då hon har egna kaniner och hon har kstrerart ett hundratal och borde ju veta vad hon gör. hon sa även när jag hämtade honom att ho är på millilitern noga om inte mera när hon söver kaniner.

Men funderar nu så här i efterhand, måste man söva kaninen? Kan man inte göra någon form av lokalbedövning? Men o andra sidan är ju kaniner väldigt rörliga (hoppiga, skuttiga) Så det kanske är svårt därför (med någon form av lokalbedövning altså)

spiritedaway
0

Okej. Tyvärr fanns det kanske något dolt som gjorde att han inte klarade det :( Beklagar verkligen.

lokalbedövning blir nog svårt.

lillaisa
1

#14 Beklagar verkligen :( när jag kastrerade min kanin hade han lokalbedövning och inte så mycket narkos, men jag tror inte det fungerar med endast bedövning. Var det en väldigt lättstressad kanin? Det är tydligen större risk för dem. Är jätteledsen att han inte klarade sig!

/Isa

zatanica
0

Nä han var inte så lätt stressa vad jag märkte, han var nyfiken på det allra mesta och van att vara i sin/katternas stora väska. Brukade bära honom i den in i huset för att han skulle vänja sig vid den med om vi skulle åka bort eller liknande. Men har läst lite mera nu och det måste ju nästan varit så att han haft något medfött fel som inte märkts, eller något åt det hållet. Så tomt utan lilla plutten.

emms
0

Jag vet att vissa använder lugnande tills dom blir helt slappa men fortfarande tänker och så och sedan lokalbedövning på det. Men jag vet inte hur vanligt det är dock :/

Emma