Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 6315 ggr
[lenawe]
3

Lägger sig på rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten undring om min kanins beteende. Har haft en kanin nu i två månader kanske och hon får springa lös i lägenheten. Hon är oftast i samma rum som jag när jag är hemma och vill gärna sitta i knät. Men ibland lägger hon sig på golvet eller bredvid mig i soffan (eller i buren om jag sitter i närheten) och liksom rullar över på rygg så att hon visar magen.

Vad betyder det beteendet? Är det av tillgivenhet eller att hon vill visa sig underlägsen? Eller är hon rädd?

Tack på förhand!

Lena

malin--a
0

Mina kaniner brukar göra så fast i jord, först gräver dom (för att komma åt den kallare jorden) och sedan "rullar" dom sej i den och lägger sej sådär :)
Antar att dom gör det för dom tycker det är skönt!

emms
0

Dom brukar göra sådär när dom trivs och är nöjda med livet :) Många gör det också när dom har grävt. :)

Såg på din bild att du hade väldigt massa knäckebröd i buren. Det är inte särskilt bra att ge så mycket. Det är inte så nyttigt för dom. Någon liten bit då och då som godis gå bra men verkligen inte så mycket. :P Vill inte låta elak men så att du vet :)

Emma

Emmsann
1

Mina kaniner gör så när dom har fått nytt spån i buren! Då är det mysigt och dom känner sig glada och trivs :-) Skulle tippa på att din kanin känner likadant!

//Emma

Fridaaaa
1

Så gör min ena hona, hon gräver lite, sedan slänger hon sig på sidan och ligger såSkrattande Ser dumt ut haha min förra hane gjorde likadant Tungan ute

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Topknot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Ina gör så också ^^ hon gräver på golvet och sen slänger hon sig som #4 :P Hur gulligt som helst :D

[lenawe]
2

Tack för svaren, då vet jag att det är ett positivt beteende i alla fall. Nu när jag tänker efter så brukar det vara en del grävande i golvet innan hon lägger sig så.

Bilden är tagen för två månader sen ungefär och hon får inte knäckebröd längre. Men det är bra, jag uppskattar råd och tyckte inte alls att det var elakt sagt, bara bra.

Tack för svaren! :-)

Lena