klippa klor
Har nu insett hur svårt det är att klippa klor på en kanin med mörka klor. Har klippt klor på våra katter och det är ju rena barnleken när de är ljusa.
MEn kaninens mörka klor är ju jätte svårt att veta hur mycke man kan ta som max.
Han var rellativt snäll när jag klippte. Lindade in honom i en handuk. Tog fram tassarna först. Tog fram den ena klippte lite. Stopade ner den och tog nästa.
Bakbenen la ja honom på rygg fortfarande i handduk. Då blev det lite rulla runt fram och tillbaka. Fram blev ganska bra. Men bak var svårt. Hade nog velat ta en bit till men vill ju inte göra honom illa.
Ni som har kaniner med mörka klor hur bär ni er åt?
vf klippa klorna på katterna`(lite OT) dem behöver sina klor! Dem ska man aldrig klippa, inte om dem är utekatter i alla fall!
Jag brukar gå efter lite var klorn böjer sig liksom :) Svårt att förklara…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det har jag också märkt xD alla har ljusa förutom EN, den som sprattlar mest också!
#1 vi klippte klorna på våra katter när de var små och vi bodde i stan. De hade en benägenhet att hoppa upp mot våra ben och hänga sig i låret :) Inte så vidare skönt. Men fy vad elak man kände sig då när de knappt kom upp i sin klätterställning.
Men de lärde sig snart så att vi slapp fortsätta.
Det där med vart den böjer sig lät ganska bra, ska testa det nästa gång.
Annars lär jag mig kanske med tiden. Som sagt bättre att ta lite i början tror jag.
Något jag brukar göra på kaniner med mörka klor är att lysa igenom dessa med en liten ficklampa.
Då brukar man se vart pulpan går och hur långt man kan klippa. =)

Precis som Ninni säger kan man lysa med en ficklampa, då brukar man se pulpan. Är man fortfarande osäker kan man uppsöka en veterinär som kan klippa dem till dig. Det kostar då såklart, men bättre att be dem visa en om man är osäker.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Eller så kan man också bege sig till djuraffären.
Mina föräldrar brukar ta deras kanin till djuraffären för att klippa klorna.
Gillar inte djuraffären i övrigt, men dem som har hand om kloklippningen är riktigt duktiga.
Kostar bara 30kr/kanin där.