När kan jag börja?^^
Hej Allihopa!
Jag har just fått en jättesöt Dvärdvädur på 8 veckor
Tiny (som hon heter) Är ganska bra på att hoppa tror vi för t.x.e när vi fick henne så kom hon hit i en kartong med en höjd på ca 30 cm, och den hoppade hon ur utan problem!
Så nu har jag lite små planer på att börja hoppträna henne när hon blir äldre och undrar då,
När tror ni att jag kan börja träna henne vid selen, kan jag ha på den en liten stund och titta på henne om jag inte kopplar i något koppel till selen?
Vad tror ni är bättre, bogselen eller H-selen?
Om hon inte förstår riktigt vad hon ska göra utan istället springer typ iväg eller något sådant, finns det ngt tips så att hon förstår lättare vad hon ska göra, om det skulle vara så?^^
När kan jag börja koppla in kopplet i selen och börja "gå med henne"?
När kan jag börja hoppa små hinder?
Tack så jätte mkt på förhand och jag blir jätte tacksam för alla svar!
Kram Lisa och Tiny(L)
Med Vänlig Hälsning Lisa
"I världen är Du bara en person,
men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv

1. Du kan ha på selen vid ca 10 veckor utan koppel.
2. Vid 3 månader kan du börja med koppel ute, se till så att selen inte är för löst spänd och inte för hårt. 2 fingrar ska man kunna få mellan.
3. Jag tycker båda selarna är bra men jag började med H då den är säkrast för smit.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

När tror ni att jag kan börja träna henne vid selen, kan jag ha på den en liten stund och titta på henne om jag inte kopplar i något koppel till selen?
svar: Jag tycker att du ska vänta med selen tills 12-13 veckor.
Dels är inte skeletten färdigutvecklat och sen tar det lång tid innan man bygger upp förtroende för varandra. Hon måste vara redo för selen.
Vad tror ni är bättre, bogselen eller H-selen?
svar: Det beros helt på inviden, min ena kanin Ester behöver bogsele för hon springer så mycket. Medans min andra kanin Ella har h-sele.
Dock skulle jag föredra att börja träna henne med h-sele, sen ifall det behövs bytar du till bog.
Om hon inte förstår riktigt vad hon ska göra utan istället springer typ iväg eller något sådant, finns det ngt tips så att hon förstår lättare vad hon ska göra, om det skulle vara så?^^
svar: Förstår inte riktigt hur du menar? :P
**När kan jag börja koppla in kopplet i selen och börja "gå med henne"?
**
svar: När hon trivs och känner sig säker i selen.
När kan jag börja hoppa små hinder?
svar: Jag skulle säga vid 14-15 veckor.
Men du kan ta småskutt med henne på 10 cm i hagen vid 13 veckor så hon förbereder sig lite. :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Okej, Tack så mkt för de bra svaren!
#2 Om hon inte förstår riktigt vad honska göra utan istället springer typ iväg eller något sådant, finns det ngt tips så att hon förstår lättare vad hon ska göra, om det skulle vara så?^^
Ditt svar: Förstår inte riktigt hur du menar? :P
Mitt svar: heheh, det blev en lite konstig formulering (: Jag menar, Om hon inte förstår vad jag vill att hon ska göra (i det här fallet hoppa då), utan hon istället springer iväg, vad ska jag göra så att min kanin förstår att hon ska hoppa?^^
Tack ännu en gång(L)
Kram Lisa (& Tiny)
Med Vänlig Hälsning Lisa

Om hon inte förstår riktigt vad honska göra utan istället springer typ iväg eller något sådant, finns det ngt tips så att hon förstår lättare vad hon ska göra, om det skulle vara så?^^
Ditt svar: Förstår inte riktigt hur du menar? :P
Mitt svar: heheh, det blev en lite konstig formulering (: Jag menar, Om hon inte förstår vad jag vill att hon ska göra (i det här fallet hoppa då), utan hon istället springer iväg, vad ska jag göra så att min kanin förstår att hon ska hoppa?^^
Svar: Då får du korrigera henne, och sen lyfta henne över hindert. Gör så tills hon fattar. :]
Ett smart sätt är då också att ställa ett hinder i hagen och putta lite på henne så att hon kommer med fart mot det, då brukar dem också hoppa atomatiskt. :)
Lycka till!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

Okej, Tack ^^
Med Vänlig Hälsning Lisa

:D Där finns det lite tips!<3

fråga: Om hon inte förstår riktigt vad hon ska göra utan istället springer typ iväg eller något sådant, finns det ngt tips så att hon förstår lättare vad hon ska göra, om det skulle vara så?
svar: när man tränar hund kan man sätta tex kompostgaller på var sida om hindret då finns bara två vägar bakåt el frammåt.
borde ju kunna göra på samma sätt när man tränar kanin

Jag tycker att du kan börja med en H-sele och se hur det fungerar.

okej, tack för alla bra svar:D
Med Vänlig Hälsning Lisa