problem med en hörntoa!
Hej, jag har en dvv på 3 månader och lade in en hörntoa i buren. Jag la lite kiss i toan och så, den dagen (förrigår) förstod hon att man skulle kissa där - jätteglad som man blev. Men igår, började hon kissa utanför toan, jag lade det kisset i toan istället och la spån där hon kissade utanför - men nej, hon skulle kissa utanför. (den hörnan som jag la toan har hon ALLTID kissat i, men nu kissar hon i mitten av buren ungefär). Idag så såg jag henne ligga i den hörnan, (toan hade hon tagit bort :S ) jag la tillbaka toan - efter jag ätit låg hon I toan. Min mamma säger att det är normalt att de gör så, men då undrar jag - kommer hon någonsin bli rumsren? Tvivlar lite eftersom hon fortfarande kissar utanför den :'( Behöver verkligen ett svar! (kom ihåg att det är den hörnan hon bara kissar i, men när ja la dit toan så kissar kon precis utan för)
kanske lite rörig text men hoppas ni fattar!

Hon kanske är i tonåren och blivit lite bråkig? Bara en gissning.. Kanske någon mer erfaren kan svara på det.
Jag har förresten samma problem. Eller ja, min kanin Ina sitter i sin toalett men kissar utanför 
jag skrev fel xD hon är 8v, alltså 2 månader *hihi*
Mycket möjligt att hon är lite i trottsålder. Min lilla nin har vart rumsren nästan från första dag. Jag har en mindre kattlåda med fleece i. Lådan flyttades runt där han gjorde sina behov. (han var i eget rum inne först) Efter några dagar föll poletten ner. Sedan när han flyttade ut väntade jag någon dag med att ställa in den tills jag såg vilket hörn han gillade. Så sedan jag ställde in lådan igen har han kissat och bajsat där i. Visst hamnar en och annan plutt i buren men inte många.
Så testa med en bit fleece i lådan kanske funkar för er.
Min var superduktig i början på att kissa & bajsa i toaletten, men sedan kom hon på att det är roligare att dra väck den, välta omkull den osv, så kan jag inte ha den.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tog bort lådan för att se om det är den hörnan hon kissar på, och det var det så jag la det kisset i toan och ställde den där den alltid stått förut, nu går det ganska bra iallafall! :p

Bra att ddet gick bra c:

Fortsätt träna. allting går inte fort =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#7 nej, det gör ju inte det :)
#6 Jaa :D
Min kanin gillade inte hörntoan. Han satte sig hellre utanför.
Jag tror att han tyckte den var för liten helt enkelt. Han kunde inte backa in i hörnet som han brukade när toan var där, då blev han tvungen att först skutta i och sedan vända rumpan in i hörnet. Krångligt tyckte han.
Jag tog bort toan och lät honom kissa och bajsa vart han ville i buren och det funkade lika bra. (Han var helt rumsren utanför buren hela livet. Hela buren fick vara hans toa alltså.)
Det har nu hänt en riktigt jobbig sak med kissandet. Varje gång jag tar ut henne för att mysa, så burrar hon ihop sig och jag masserar och myser och hon hackar lite tänder (hon trivs) och så, jätte mysigt. Men helt plötsligt kan hon krafsa på mig och bita på tröjan och sen kissar hon ner sig, jag ska nu börja att sätta henne på toan såfort(!) hon krafsar lite på mig. Jag har bytt 11 (jag skämtar inte) tröjor och 4 byxor idag, och massor med underkläder. Men nu fattar jag att hon menar att hon vill kissa men då tar jag in henne på toan och hoppas att det blir bättre snart. Eller kan det vara något annat?
Sen så är det en liiten sak till som kanske är lite utanför tråden sådär.. Men hon har blivit en jäkel på att sprattla när man ska sätta ner henne. Jag har sagt till ALLA som håller i henne hela tiden att verkligen inte släppa henne när hon gör så för då tror hon "ahaa, om jag sprattlar så släpper alla mig!" Men ingen lyssnar, dom släpper ner henne fort som attan. så här kommer problemet att hon vinner över mig hela tiden. Hon sprattlar så mycket att hon flyger ur mina händer, jag kan ha hur(!) stadigt grepp som helst, men hon sprattlar sig ur det, hon är inte tonåring än ju… :(

det låter ju som om hon revirmarkerar men det ska hon ju inte göra redan. kan du inte kela med henne då hon är i buren? då kan hon ju själv skutta iväg om hon vill kissa.
Våran dvvhane är nu 5 månader. Han var lite drygt 3 1/2 månad när han kom hit. Vi köpte en rollerlåda att ha som toa. han lekte med den i första stund men jag la en stor, tung sten i ena hörnet av lådan så nu står den där den ska. Han använde lådan från start som toalett.
Okej jag får väl göra det!!