Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 5442 ggr
Zheverez
0

var hitta bra billig utebur?

det finns ju en uppsjö av utomhus burar att köpa el bygga själv.

bygga är inte alternativ ett, men det lär nog sluta där ändå då vår balkong är mkt liten.

skulle just nu vilja ha bra tips på bra utomhusbur som inte tar upp hela balkongen som är 3x2,5m bara. vill ju gärna få plats med ett litet bord också så man åtminstonde kan sitta där ute.

det är en lejonhuvad dv som ska bo i buren.

den vi har nu är hembyggd och svårstädad. den är 1,80 och tar upp halva balkongen vilket gör det svårt att öppna hela balkongdörren som går utåt.

vill inte lägga utt 1500kr som jag sett vissa kostar.

vill att buren ska vara lättstädad och att man lätt kommer åt kaninen utan att nå.

i den vi har nu så har han lärt sej att vill han inte ut när jag vill ta ut honom så sätter han sej i ett hörn längst in å dit når inte korta jag (pygme,158cm)

visa gärna länkar till bra köpes burar, länken till hembyggen har jag sett.

Valkyrie
0

Blocket har ju bra, till en dvärgkanin tycker jag att man minst bör ha en bur som är 120 x 60 men det är väl vad jag tycker ^^
Tycker 100 x 50 är allderles för litet till en kanin eftersom de ska kunna få skutta och röra sig vilket de inte mycket kan på liten yta.

Hur stor bur har du nu? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

minkaninester
0

Finns bra & billiga att köpa på blocket. 
Köpte min första för 300 kr och den var 160x60x50.
Den andra byggde pappa, tvåfackare och det kostade runt 2000 kr att bygga.
Sen beros det helt på om man hittar billigt byggmaterial osv.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zheverez
0

vårt hemmabygge är 180x80. höjden är 75.

sen tillkommer benen på 65cm.

kan ju kapa benen på den så kommer jag åt honom i hörnen men buren är så otroligt dumt byggd att den är svårstädad.

meningen var att han skulle stanna tills nytt hem dök upp så vi slängde ihop en bur i all hast.(han och hans burkompis skulle avlivas,bara 6mån gammla, därför kom de hit. tycker inte friska unga djur ska behövas avlivas )

ingen hörde av sej på våra annonser mer än folk som ville ha gratis kanin och gratis tillbehör, så han blev kvar här.(hans kompis hittade nytt hem).

fasiken balkongen är ju ändå mindre än jag uppskattat bara 2,50 x 1,40

tänk er då en 1,80 x 0,80 bur på den ytan. blir bara 60cm att gå på och ha bordet på. nu står bordet nästan ända upp i buren, man får tränga sej förbi till stolen på andra sidan.

hade inte balkongen varit så liten så hade vi kunnat ha megabur.

nya får bli max 1,40lång så vi kan ha den på kortsidan av balkongen då får vi mer yta att röra oss på samt det blir mer utrymme när buren ska städas.

vi åker ju emellan landet och lägenheten och på landet har han en stor beteshage samt utomhusbur.

funderade på en sak: hur bra tar en kanin att flytta ofta mellan olika burar?

vi är inte klara på landet så vi åker emellan ofta nu. är där två tre dar,lägenheten ca en v å upp igen nu under sommaren. sen när vi blir klara vet jag inte hur länge vi blir där uppe.bilresan är ca 1,5timme. han får nu byta emellan tre burar betesburen på dan,uteburen på natten sen balkongburen när vi är i lägenheten. kommer han bli stressad el klarar kaniner byten bra?

nu har vi hållit på såhär i ca 3mån och hitills har han inte visat nån stress. bara att han inte vill lämna beteshagen men vem vill bli instängd när man haft stor frihet under dan.

minkaninester
0

Hur bra tar en kanin att flytta ofta mellan olika burar?

Det är olika från kanin till kanin och hur dem är som invid. 
Så länge han inte visar någon symtom på stress eller liknande är det absolut ingen fara.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

malin--a
0

Ska bara passa på att säga att det ofta blir billigare att bygga bur själv och då får man ju den oxå så som man vill ha den. :)

♥

Zheverez
0

blir hembygge.

försöker själv få till en fast verktygen inte är de bästa Skrattande

Zheverez
0

bygger så det blir våningsplan.

undrar nu hur långt avstånd det ska vara mellan stegpinnarna.

vilken lutning bör stegen (bräda med tvärgående pinnar) ha om hyllplanet sitter på 50cm höjd? ( hur lång bör brädan minst vara? )

SuperLivis
0

Blocket är ett bra alternativ. Annars finns det en hemsida: teddytassen.se tror jag den heter. annars är det teddytassens.se x)

Kommer dock inte ihåg vad de kostar.