Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 916 ggr
SannaHolmgren
0

tjuvparning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har det hänt igen.

Jag upptäckte att honan började gräva överallt och reda bo, och hon var allmänt orolig. Jag misstänkte motvilligt dräktighet och hade husförhör med barnen.

Ni HAR väl inte släppt ihop kaninerna? Har de råkat vara ihop nångång som ni vet? Inte ens en SUPERLITEN stund?

Näädå! Säger Den Största och Den Mellersta i kör. Vi lovar vi har INTE haft kaninerna tillsammans.

Just när jag ska dra en lättnade suck så utbrister Den Minsta med stolt och glad röst.

Men det har JAG gjort. JAG har haft dem tillsammans. Jag har VISST släppt ihop dom samtidigt.

*suck*

Hoppas det går vägen eller att det inte blir nåt alls. Doris är ju några år gammal och riskerna med komlikationer ökar ju med åldern. Hon har inte haft ungar på flera år vad jag vet, vi fick henne "begagnad" för två år sen - omplacering.  Men nu har hon börjat inreda ett rede i buren med halm och ullpäls så risken finns ju att det blir nya familjemedlemmar inom kort. Jag är ganska nervös nu.

Vad finns det för risker med att hon föder upp ungar när hon nu är flera år gammal. Hon är 5 eller 6 år. Hon är i god kondition och i fint hull.

kaningodis
0

Har inte varit med om det men antar att själva förlossningen som är det kritiska. Sen om det blir många ungar så kan det ju också bli ett påfrestande jobb. Men det finns faktiskt honor som är gamla och får ungar pga av att de just är i bra kondition och är duktiga mammor.

Vet du hur länge sedan det var som kaninerna sattes ihop?

I bästa fall så kan hon ju bara vara skendräktig.

Kastanjegårdens Kaniner

Valkyrie
0

Då håller vi tummarna på att det är skendräktighet men säkert tyvärr inte…

Det är bara att vänta och se, omöjligt att säga hur det kommer gå.
Men det är såklart bra att hon är i bra hull och kondition och så ärligt talat känns det som att det kommer gå superbra ändå.
Men inget att rekommendera.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

SannaHolmgren
0

Ja hon är ju mycket välmående. Matglad och social, är nästan alltid lös eller i en stor bur med hage, så hon har de bästa förutsättningarna för att orka igenom allt. Förhoppningsvis ja så är hon bara skendräktig, men, troligtvis inte. Jag kollade på hennes mage och man kan ana en liten ökning av midjemåttet. Jag är inte så bra på att se sånt.

Jag vet att det inte varit ihop de senaste två veckorna iallafall, före det finns en period när jag inte var hemma så mycket samtidigt med barnen så inom två veckor vet jag iallafall säkert om det blev ungar eller inte.

Säg till om jag inte berättat vad det blev om det blev. Inom en eller två veckor.

SannaHolmgren
0

Inga småttingar än. Hoppas hon bara var skendräktig. Vi åker på semester en vecka nu så för säkerhets skull har jag ordnat med pålitlig kaninvakt.

SannaHolmgren
0

Inga små. Gudars så skönt. Det är så svårt att sälja dem för man vet ju inte var de hamnar. Barnen blev lite besvikna, men i morgon fyller en av tjejerna år och då har vi beställt en ny kaninmedlem, en liten hona, svart dvärgvädurstyp fast utan stamtavla.

Kickan90
0

du får väl skaffa lås till burarna så att den lilla inte kan råka släppa ihop dom eller kastrera alla =)

men va roligt med en ny kaninmedlem ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!