Fästing hjälp!
Var nyss ute vid kaninen och hon bor ute numera, finns en gräsplätt hon kan vara på. Hon har formodligen legat i ett fästingbo för hon hade ungefär 17 små bruna fästingar på höger öga och ungefär 9 på andra. de sitter säkert fler i pälsen på henne men har inte kollat så noga ännu. en svart satt på höger öga också, en lite större. Hon har kliat hål på ögat så de blödit också! Ser helt hemskt ut, men jag får inte röra henne för hon är jättekänslig nu och de går inte få bort fästingarna med pincett för de är allderes för små! :( Finns det något man kan köpa och smeta på så de försvinner ? Jätte jätte tacksam för hjälp!
Köp fästingplockare. Lättare att få bort hela fästingen. Om hon får fler fästingar tycker jag att ni borde flytta henne eller göra så att gräset är kort.
Dom har inte så mycket blod så det är lätt att dom får blodbrist av för många fästingar.
Och har hon rivit hål på ögat?
Emma
Mina råkar ut för fästingar för jämnan. Speciellt runt ögonen. Fäsingar sätter sig där det är tunn hud och tunn päls och jag har aldrig hittat några på kroppen. Bara runt ögonen. Är dom lite större så ta en pincett och bara dra. Se till att du får med huvudet bara. Något medel är svårt att sätta runt ögonen om dom skulle få in det i ögat vilket inte är så mysigt.
Har hon nu rivit hål runt ögat och är känslig skulle jag kostat på mig att ta henne till vetrinären så kan dom ge henne lugnande och säkert något som får hennes sår och fästingbett att läka fortare och så har dom säkert specialinstrument som får bort dom mindre lättare.
//Emma
#1 Hon har rivit hål där fästingarna sitter ;) Precis ovanför för att vara mer exakt.
Använd aldrig pincett att ta bortfästingar med för man får sällan med huvudet då, har en superbra fästingplockare som man liksom drar bort fästingarna åt sidan så att dem trillar bort, svårt att förklara, men den tar bort till och med såna supersmå fästingar:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur små är dem ungefär? Om dem är riktigt små och inte går att få bort kanske det kan vara skabb? Men det är mer troligt att det är fästingar.
#4 Huvudet gör ingen skada när de tillslut har skilts från kroppen. Efter ett tag dör även det och de brukar gå bort om djuret kliar sig eller om man själv har en kan man kratta bort det :) Eller så händer det att de ramlar bort av sig självt.
#5 Väääldigt små, så de ser bara ut som små prickar, men de är fästingar, de såg vi när vi plocka bort några :)
Vi plockade iaf bort alla från vänster öga idag. och några från höger, men hon blev lite öm där så vi kunde inte ta bort alla, för de började bli lite svullet av allt bortplockande :) Men nu har svullnaden lagt sig och vi har flyttat henne, så får plocka resten imorgon :)
#6 Jo det gör dem visst, det kan bli infektioner mm om huvudet sitter kvar, det är därför man alltid ska se till att man får med huvudet. Den kan sprida borelia osv utan kropp med.
#7 Händer väldigt sällan! Huvudet gör faktiskt ingen skada, "giftet" kan komma in om man trycker för mycket på kroppen.
#8 Jaja då har jag sett fel med egna erfarenheter och läst fel då…

Tror det är viktigt att få bort hela kroppen så precis som du säger att det nog annars kan bli infektioner.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#9 & #10
"Nej, detta är inte farligt. Det uppstår ofta en lokal svullnad där fästingen suttit. Detta är en inflammatorisk reaktion på att fästingen suttit där och är kroppens naturliga försvarssystem. Att huvudet ibland blir kvar då man tagit bort fästingen har alltså ingen betydelse, detta stöts så småningom bort av kroppen."
Då har vi båda rätt då :)
#11 Ja det har vi :)
#12 hihi 
#13 Tänkt som det kan bli hehe
#14 Hehe ja precis xD
#15 Bättre med kaninen nu? Fått bort alla?
#16 Ja hon mår bara bra, förutom värmen som nästan tar kål på en! Vi har inte fått bort riktigt alla för när vi plockade från ögat så blev hon sådär öm och lite svullen igen så då tar jag resten imorgon :) Är bara någon kvar nu!
#17 Vad bra! Ja det är supervarmt här med, kaninerna orkar knappt vara i rasthagarna :(
Okej :) Våran hund & katt får med lite svullnader efter fästaringar vid ögat osv.
#18 A precis :) Okej, jo dom är ju lite känsliga där :)