Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1390 ggr
lottapelle
0

Värme

Någon som kan svar på hur hög värme kaniner tål?

Just nu är det mycket varmt och det ska visst hålla i sig några dagar.

Jag lägger frysta petflaskor där han brukar hålla till, men det är ju inte så mycket. Dessutom lägger han sig inte i närheten av dem heller.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

zatanica
0

ingen aning, men jag lägger kylklampar under halmen, sedan har han möjlighet att vara ute. Han lägger sig gärna i skuggan. Sedan har han fått en större skål med vatten en som hela han får platts i men den är endast 3-4 cm djup så vill han så kan han gå i den eller rulla runt utan fara för att råka dränka sig själv.

Har inte sett honom använda den ännu men fick iden då jag såg hur han försökte bada i sin vattenskål :)

Ser även till att han får i sig vätska typ gurkor o sådant. Tuvär är han inte så förtjust i just gurka.

Valkyrie
0

Skugga är väldigt viktigt nu när det är varmt så du kan ju ha en blöt kall handuk över buren om det är inne och ha en blöt handuk i hagen som kaninen kan ligga på.
Undvik för mycket motion. :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

lottapelle
0

#1 Gurka var ingen hit här heller. Kanske vindruvor? Fast de är nog för söta. Han får i alla fall mycket grönt, det innehåller ju mer vätska än hö och pellets i alla fall. 

Jag ska testa o ställa fram en balja med lite vatten :)

#2 Blöt handduk låter som en bra idé. Men eftersom han går fritt i lägenheten kan jag inte styra hans motionsrundor. Det verkar som om han reglerar dem själv, han springer kortare rundor nu.

Tack för bra tips från er båda.

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

emms
0

När det blir över 28 grader brukar jag börja kyla ner dom. Doppa tassar och öron i vatten, hänga handdukar för buren, isflaskor, blöta handdukar i buren och idag får dom vara i det svala förrådet. :)

Emma

lottapelle
0

#4 Det är ca 30°C i lägenheten nu. Jag har inget svalt förråd tyvärr. Han fick ett dopp i baljan nyss. Petflaskorna åker fram o tillbaka i frysen, de tinar snabbt. Jag la en blöt handduk på golvet, tänkte att han kunde lägga sig på den, men den gick han runt i stället…

Han måste att klara sig dessa dagar. Han verkar i a f inte störd eller hängig. Just nu slickar han i sig vatten från pälsen. Han blir lite lockig när den är blöt :)

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se

emms
0

Så länge han är pigg är det ingen fara. Men börjar han bli hängig och ligger och flåsar är han för varm. :)

Emma

zatanica
0

Fjant fick sig litet dopp inan han släpptes ut i hagen idag. Han for runt som ett skållat troll en liten stund. Sedan slickade han vatten från pälsen i skuggan.

Känns ganska bra att det först svalkar honom och sedan slickar i sig vattnet.

Fy ja det kan bli varmt i en lägenhet så varmt hade vi i förra året inne i ägenheten om inte mera. Skönt att bo på landet nu. Hoppas det går bra för er.

Kanske ide att ta en tur ut i koppel och lägga er i skuggan och mysa lite?

lottapelle
0

#6 ok, tack. Mycket bra att veta.

#7 Det har varit varmare ute än inne. mellan 15-18 var det 31°. Viss känns det bra att veta att de både blir svalkade och får i sig vätska.  

Jag hittade en bordsfläkt som stått på i em. Och nu har det åskat och regnat lite, luften känns inte så tung och varm längre. Hoppas det inte blir lika varmt fler dagar nu.

Jag fick se något jag aldrig sett - två regnbågar. Den andra var inte hel, mer som en skugga av den stora.

Tusen tack för alla bra tips och råd. Glad

Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se