Dvärgvädur
Hur stora ska dem vara???
Om man ska gämföra Bamse å Geisha är Geisha enormt mkt större, hon e dubbet så stor.
Vet dock inte vad hon väger, har ingen våg å känner ingen som har.
Men väger säkert mer än 3kg kan ja tro.. ska se om jag kan mäta henne å sen mäta bamse…
1,5-3 kg tror jag att det är
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Är det inte 1.4-2.1 enligt "standaren"?:)
♥
# 2 Jo, men kaninen kan ju vara "för stor" och då väger den ju mer, det behöver ju inte vara fett
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Finns en artikel om dvärgvädurens rasstandard =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Men max vikten är väl 1.9? Elr 2.1? 3 är det iallafall inte!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
De får enligt standarden väga mellan 1,41-1,90.
Även om det gäller renrasiga dvärgvadurar så är alla olika byggda och har man avlat på stora dvärgvädurar så kommer ju avkommaorna bli större och kanske inte passa in i viktgtänsen trots att de är renrasiga.
Kastanjegårdens Kaniner
#6: Det beror nog lite på faktiskt.
Trots att ex Frostes föräldrar är stora (2-2,2kg) så ger båda ungar som ligger alldeles lagom i vikt.
Sen har jag haft en kull där ungarna varierat i vikt från 1,2-2,3kg där föräldrarna båda vägt 1,6-1,8kg.
Men det är ju klart att om man hela tiden enbart avlar på stora dvärgvädurar, blir ju avkommorna till slut för stora också.
#7 Jo, menade det som du skrev sist, dvs att man under en längre tid avlar med större dvärgvädurar.
-----------------
En kanin kan vara renrasig och rastypisk men en kanin kan även vara renrasig men inte rastypsk.
Kastanjegårdens Kaniner
min e renrasig dock väger hon mer en rasstandaren säger…. så därför ja undrar… eftersom min e enorm stor..
Sen finns det ju Dvärgvädurar som säljs som Dvärgvädur trots att det egentligen är en korsning. Dessa kan bli bra mycket större än en vanlig Dvärgvädur. Men finns det stamtavla så vet du ju att det är en ren :)
Ljustadalens kaningård
q0 jepp ja vet att hon e ren, dels har hon uppfödning å hon e reggad hos…. va e de de heter nu?? ja den dära, sen har ja papper på henne..=) hon e la stor för hon har la fött för möe mat, elr så kasnke de e pälsen som får henne se stor ut..