Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettom-lejonhuvad-dvärgvädur
Läst 3261 ggr
kaningodis
0

Lejonhuvad eller teddy

Ser ofta bilder på vad jag tror är teddyvädurar men då är de tydligen lejonhuvade dvärgvädurar. Jag trodde inte att lejonhuvade dvv hade så mycket päls, de jag har sett har bara man runt huvudet.

Vad är det som avgör om kaninen är teddy eller lejonhuvad?

Kastanjegårdens Kaniner

Valkyrie
0

Min kompis kanin är jättefluffig men man ser ändå manen :P

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror ju på pälsen. Om man har en unge som liknar en teddy från början, (alltså, dvs lång fluffig päls över hela kroppen) men har en förälder som är lejon, så vet man nästan helt säkert att den kommer fälla av senare (men vet man inte stammen så kommer det ändå fram så småning om). Man ser tydlig skillnad mellan pälsen tex. vid kjol eller man osv. Och olika pälskvalitén.

Ofta är det väl dom overpälsade lejonen som folk har svårt att skilja på. (dom som en del kallar "peking")

Här är en bild på en av mina kaniner som jag har haft. Hon var ca 1-1,5år på bilden och det var inna hon sk. "fällde av". Men man ser ändå tydlig skillnad på pälskvlitén och tex manen som sticker ut.

Jetaime
0

"Pälsen bedöms efter täthet, kvalité och längd.
Täthet: Pälsen ska vara så tät som möjligt. Vid bra och tät päls gör den krusiga ullen att pälsen ser ut att stå rakt ut från kaninens kropp. På huvud är det dock godkänt med normalhårig päls nära ögon och nos.
Kvalitét: Pälsen ska vara så lätthanterad som möjligt. En harmoni mellan täckhår och underull gör att pälsen blir så underhållsfri som möjligt. Pälsen ska kännas lätt och luftig men ha så mycket färg och glans som möjligt. 60-70% krusig underull och 30-40% glansiga täckhår är optimalt. För stor mängd underull respektive täckhår är ej önskvärt.
Längd: Pälsen får ej vara kortare än 3 cm på kortaste stället och ej heller längre än 8 cm på det längsta. Pälslängden ska vara så jämn i läng som möjligt från nos till svans."

Kopierat från teddyklubbens hemsida : länk