Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 1288 ggr
helkev
0

I morgon ska vi köpa bur

Det blir en sor bur till våran dvärgvädur som även den ska hämtas hem imorgon. Nu till frågan: VAD har man i buren? Vattenflaska, matskål, hus, spån, halm?

ja jag är tacksam för tips

kaningodis
0

Underlag, ex spån och/eller halm är det vanligaste. Vissa kör även med torv eller en filt/matta. Till min innekanin som endast går på låda så har han en matta som underlag i buren.

Skålar där kaninen ska ha vatten och mat.

Höt kan du ha i en höhäck. Jag har höt till mina kaniner på marken men då är mina kaniner rumsrena och kissar och bajsar endast i lådan. Fördelen med att ha höt i en höhäck är att det inte kan bli skitigt om de skulle kissa/bajsa på det. 

En sitthylla ska även finnas i buren soom kaninen kan sitta på. Sen så föredrar kaniner även att ha grenar att gnaga på, bra aktiviering!

Du vet redan säkert detta men kaniner ska ha alltid ha tillgång till hö och vatten.

Lycka till!

Kastanjegårdens Kaniner

Valkyrie
0

Bra skrivet 1# :)
Sitthylla = något kaninen kan vara på och under.
Tex en bolåda som den kan vara i och samtidigt sitta och hoppa upp på.

Har ni inte planerat innan ni köper kanin? det är ju väldigt viktigt. :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Friheten
0

Planering är halva arbetet. Vet själv hur det är att ha glömt det viktiga. När jag va liten skulle vi köpa marsvin fixade allt!. T.om vakt om vi skulle bort. Gissa vad vi glömde köpa i all stress. Marsvinet hahaha tack för buren mamma o pappa. :p

minkaninester
0

Det viktigaste är att ha någon form av underlag,
dvs. spån eller halm och du kan även ha torv.
Matskålar som maten kan vara i, vatten skål eller flaska. 
Det är dessutom lag på sitthylla,
men i med att du skrivit hus så kan dem antagligen hoppa upp på det också :]

Det kan vara bra att ha någon gren i buren som kaninen kan gnaga på för att slipa ner tänderna. Är väldigt uppskattat av båda två här hemma! :]

Lycka till!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "