Din kanindag?
Hitta denna tråden på teddykaniner. Tycker det är en rolig tråd då man berättar om en vanlig kanindag ser ut hemma hos er, gärna vilka tider också. (:
Den veckan jag är hos min pappa där kaninerna bor;
Innan skolan får mina 2 små kaniner pellets + nytt vatten, & några klappar. Efter skolan brukar jag kolla till dom & sen gå in, äta & sånt. Är det fint väder får de komma ut minst 1 timme, försöker vara ute en liten stund med dem och gosa. Under kvällen (20-21.00) tar jag in dem och ger pellets + grönsaker/frukt. Självklart har de fri tillgång till hö och påfyllning av vatten vid behov (: den veckan jag är hos min mamma ger min pappa kaninerna mat efter deras schema & jag tror de får lite klapp & kel ;)

När jag kommer upp på morgonen skär jag till lite grönsaker, sköljer osv. Detta ger jag sedan till kaninen och fyller på hö samt bytar till friskt vatten.
När jag kommer hem från skolan går jag först in och tar något och äta, sen läxor och sen kommer kaninerna. Fixar till dem. Springer i sele + rasthage osv.
Inte förrens på kvällen vi åtta tiden får dem sin kvälls mat, påfyllning av hö och nytt vatten.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "

har ungefär samma schema som Louise :)
På morgonen går jag upp och ger mat, byter vatten och hö och tar ut de i hagen.
Sedan när jag kommer hem äter jag lite och går upp till de och har de i sele och gosar jättelänge, ev hoppträningar och hantering.
Sedan på kvällen tar jag in de eller så får de sova ute och ger grenar och mycket aktivering :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
På morgonen ger jag pellets, nytt vatten och nytt hö.
När jag kommer hem från skolan släpper jag ut de i rasthagarna, tar kanske ut någon i selen. I rasthagen får de grenar (+löv), maskrosblad och dyl.
Sedan senare på kvällen tar jag in de igen. Fyller på med lite pellets, nytt hö, byter vatten och ger någon grönsak :)
Sedan äre ju gosstunder och sånt däremellan ^^<3

På morgonen ser jag till att det finns vatten + fyller hö
E.m får de springa i hagar (under min uppsikt eftersom vi bor i ett områda med sjukt mkt katter och jag kan inte ha hagar som är helt kattsäkra) och så brukar jag gå i koppel med någon också. Hoppträning + borstning sker nu. :)
På kvällen får de pellets + grönsaker, nytt vatten och mer hö.
Funderar dock på att ge lite pellets på morgon + lite på kvällen! Brukar alltid få så bråttom på morgonen bara, när man ska till skolan… x)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
På morgonen/förmiddagen fylls nytt hö på.
Under dagen får han antingen springa i lägenheten eller så tar vi en selpromenad, beroende på väder.
Kvällstid fylls mer hö på, vatten byts och han får grönsaker.
En liten kelstund i princip varje gång jag kliver in i köket, då hans bur står där. =)
Under sommarhalvåret går jag inte ut på morgonen, bara på vintern när vattnet fryser.
På em när jag kommer hem från skolan släpper jag ut alla kaniner och sätter in en varsin höboll till dem i hagen. Städar burar gör jag varje dag, ströar vid behov och fyller upp höhäckarna. Efter det diskar jag ur vattenskålarna och ger vatten samt byter vatten i flaskorna. Jag tar ur matskålarna, rengör dem och fyller på lite kraftfoder till de som behöver. När allt är klart sopar jag och städar undan i kaninhuset så att allt ser snyggt ut.
På kvällen strax innan det blir mörkt, blir typ kl 22-23 nu på sommaren tar jag med grönsaker ut och lägger in det i skålarna innan jag tar in kaninerna. Det sista jag gör innan allt är klart är att ta in höbollarna från hagen och fylla på dem, och så krattar jag ihop hö/spån i hagarna och utanför kaninhusdörren.
På helgerna kommer de förstås ut tidigare och då brukar jag passa på att ta selpromenader eller hoppträna. Men rutinen är densamma, har funkat bra för mig i många år nu ;)

Nu för tillfället går jag inte i skolan (har hoppat av min linje) så därför ser tiderna inte likadana ut som när jag går i skolan, men såhär brukar det vara en vanlig dag nu:
På morgonen (oftast mellan 8 och halv 10) går jag ut till kaninerna. Om höet har tagit slut fyller jag på det och jag byter även vatten. Sedan öppnar jag så kaninerna kan hoppa ut i rasthagen.
De får kvällsmat (grönsaker) på kvällen, ungefär klockan åtta, och det är ungefär då jag släpper in dem igen.
Där emellan är jag ute hos dem några gånger om dagen; städar buren, gosar m.m. :)
Oj. En kanindag hos mig.
Klockan 10.00 väcks Lukas (han har en filt över buren om nätterna annars blir han rastlös) då byter jag även hans vatten sedan får han sträcka på sig, äta, dricka och vakna upp rejält tills 18.00. Då öppnas buren och han får skutta fritt ev. även skutta utomhus tills 22.00 när han skall in i buren igen. Han får pellets och buren täcks med en filt och Lukas somnar.
Det är hans dag just nu. Tidigare var han frigående men pga hunden som tror han är mat ser hans dag ut som ovan istället.

Som det ser ut just nu:
När jag går upp runt 9-tiden så får alla kaniner vatten och hö påfyllt. Sen öppnar jag så att alla kan skutta ut. Som det ser ut nu så är lägenheten av delad i två delar, en för mina tidigare niner och en för min jourhemshona + ungarna för de håller på och vänjer sig vid varandra genom galler just nu innan alla får gå tillsammans.
Sen är de ute fritt i lägenheten hela dagen om jag är hemma eller bara har en eller två lektioner. Ska jag vara iväg länge så brukar jag spärra av så får de vara ute i hallen och köket där det är 100% kaninsäkert. I vardagsrummet/sovrummet finns det sladdar som går att komma åt om man anstänger sig (och det gör Chewie om han blir lämnad själv länge).
Är det bra väder tar jag de som gillar att gå i sele och så får de skutta runt på gården. Är jag och min karl lediga så händer det att vi åker hem till hans pappa där alla får skutta runt i hans trädgård (han har hönsnät runt hela så de kan ränna runt precis hur de vill där) eller till mina föräldrar där de kan gå ute i en hage. Annars brukar de vara rätt nöjda med att lägga sig vid balkongdörren och sola på mattan där.
Grönsaker osv brukar de få medans jag står och lagar mat. Alla kanter, skalbitar osv som jag inte ska ha brukar de få. Jag är vegan så det är ju väldigt mkt rotfrukter, grönsaker, sallader osv som går åt varje dag så kantbitar osv räcker gott och väl till allihopa. De sitter bakom mig på köksmattan och tittar med stora ögon varje gång jag står vid köksbänken, och om jag går in mot köket så brukar alla komma farandes för att se om jag öppnar kylen eller något skåp som de vet att det finns något gott i. Otroligt sött!
Kel osv blir lite när de känner för det. Marilyn ska ju gärna vara i ens knä HELA tiden (även på toa), Chewie brukar bli kelig framåt kvällen när jag sitter i soffan, Smulan gillar mest att ligga och snarka under sängen och de små far mest bara runt och gör små lyckoskutt och gräver i mattorna, men plockar man upp dem så brukar de vara rätt kelsjuka ändå.
När de får pelletmixen varierar. Men det brukar bli på kvällen innan jag byter vatten och fyller upp hö inför natten. De sover i sina burar för annars för de för mkt väsen (grannarna gnäller).
Bilden är från avspärrningen där Marilyn och Haddock hälsar på varandra
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

På morgonen (mellan kl 7:15- 11:30 nångång)
Går in i djurrummet och hämtar skålar, går upp och gör iordning grönsaker. Efter grönsakerna får de pellets och hö.
Under olika tider så kelas det och de får komma ut och springa en stund, antingen i hage på gräsmattan eller ute i rummet.
På kvällen (runt 22:00) får de grönsaker och maskrosor, hö och nytt vatten.
Ungefär så ser det ut hemma hos oss ^^
Mina djur bor alltså i källaren i vårat hus.
MVH Erika :)

På morgonen får de mer hö, vatten också om det är slut elr smutsigt. När jag kommer hem från skolan tar jag ut dom i hagarna, sen brukar jag inte vara hemma men de är ute i hagarna, och när jag kommer hem går jag ut med kaninerna i sele och gosar med dom och vid halv 11 tar jag in de från hagarna och då finns det mat, hö och nytt vatten i burarna. På helgen städar jag till de och hoppar (om jag orkar ^^).. Varje dag är det någon som får vara lös i trädgården. :)

08.30: Frukost (pellets), vattenbyte, höpåfyllning.
9.30: Städar buren och låter henne då gå fritt i trädgården, där hon äter klöver, skuttar omkring och klättrar i halmpåsen. Drygt en timme får hon vara ute då.
17.30: Middag (pellets), vattenbyte, höpåfyllning.
22.00: Promenad eller träningspass i sele. Tiden är så sen för då är alla grannungar och hundar inomhus, så då kan man vara ensam ute.
Efter promenaden: Kvällsmat, bestående av grönsaker och frukter i mindre mängder.
08.00-vatten
13.00-14.00-komma ut i hagarna,hoppa
18.00-pellets,grönsak vatten och hö
20.00-godnatt kram och puss + hö
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus