Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1930 ggr
iamavirgin
0

är kaniner tråkiga?

Jag vill pyssla med en kanin. Men min mor säger att dom bara sitter i buren och gör ingenting. Och är riktigt tråkiga, Att man inte kan göra så mycke med dom. Så då vänder jag mig till er. Ni som vet, Är dom tråkiga? (=

lillaisa
0

Nej!:) Kaniner är precis som hundar, det är bara det att man ofta är med hundar på ett annat sätt än kaniner. Men kaniner man är med ofta blir supertama och de är jätteduktiga på att lära sig kommandon som "kom" och "hopp" osv:) kaniner är ju inte flockdjur och alltså inte "beroende" av att ha sällskap hela tiden, men jag tycker ändå att de är himla människokära om de kommer från rätt uppfödare och får mycket kärlek.

/Isa

Valkyrie
0

Kaniner är inte tråkiga om man gillar de.
Om man har ett intresse för de kan de bli änns bästa vän men om man bara vill ha för att ha eller för att den är söt så tycker jag man inte bör köpa kanin.
Sedan när man ska köpa kanin är det ju föräldrarnas ansvar så det gäller att hela familjen är med på det.

Jag älskar mina kaniner mest av allt jag har och de är en familjemedlem och änns bästa kompisar för mig.
Om man har en kanin kan man ju hoppa med den och hitta på roliga saker som den tycker är roligt :)

Hade du tänkt skaffa eller undrar du bara? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

iamavirgin
0

#2 Hade tänkt och skaffa, Och klart köper jag en kanin för att ha kul, och inte bara för den är söt. hihi. <:

Valkyrie
0

3# Okej, gäller som sagt att alla är med på det.

*Vart ska du ha den när du åker bort?
*Är du beredd på alla kostnader och kunna åka till veterinären och betala mycket om kaninen blir sjuk?
* Kommer du vilja/kunna ha kvar kaninen i ca 8 år?
* Kommer du orka städa buren varje vecka?
* Hinna aktivera?

Ja det finns mycket man måste kunna :)

Rest in peace Valkyrie!

iamavirgin
0

#4 Läst en hel del och så. Och ja jag är beredd (=

lillaisa
0

#5 Vad roligt! Någon speciell ras du funderar på? :)

/Isa

[Underground]
0

Det är bara ägaren som begränsar hur rolig en kanin är.
Min första kanin fick bara sitta i sin bur (jag var otroligt liten och mina föräldrar hade ansvaret för den).
Tyvärr fick jag fördomar mot kaniner men skaffade ändå två stycken när jag blev äldre.

De kaninerna aktiverades med koppel, rasthage, ja, jätteroligt hade vi tillsammans. En av dom blev min tamaste kanin nånsin och fick mitt intresse att växa upp och nu har jag fler kaniner.

Tycker att kaniner är ett bra alternativ om man inte får ha hund, den kan t.ex. vara frigående inomhus och så. Kaniner är jätteroliga djur, mycket personlighet i den lilla kroppen.

Nu skrev jag ju nästan en uppsats här, det var inte meningen Tungan ute

Valkyrie
0

7# Bra skrivet! :)

Rest in peace Valkyrie!

iamavirgin
0

#6 Inte funderat så mycke på de. Men går ju bra med vad som helst. <:

[Nalle-]
0

Jag skulle säga att det beror på. Är kaninen svår att handskas med och inte blir tamare trots stora ansträngningar är de inte så roliga. Men köper man från en bra uppfödare så är det verkligen inte tråkiga! Man kan göra i princip allt med en kanin. Tussen som jag har hemma nu påminner väldigt mycket om en hund till sättet :) Tycker absolut att du ska skaffa en om du verkligen vill.
Men jag tipsar dig om att inte köpa från djuraffär, utan ifrån en seriös uppfödare. :)

iamavirgin
0

#10 klart jag köper från uppfödare. Gäller bara och hitta en. (:

Zekina
0

Vart bor du och så? om du hade tänkt att skaffa nu så känner jag en som har en hane kvar :) vet dock inte om hon har fått sålt den, men jag kan ju höra med henne om du vill? ;)

iamavirgin
0

#12 Bor i örebro, men nu om 2 veckor så hamnar jag i karlstad. (:

Valkyrie
0

Kan ju vara bra om man lånar någons innan för att verkligen se om intresset finns :)

Rest in peace Valkyrie!

hjartelyckanskaniner
0

Skriver som alla andra att kaniner är absolut inte tråkiga! Vill man ha ett tråkigt djur så ska man skaffa vandrande pinnar! De är tråkiga, tro mig! Har haft typ 500. De luktar inte lika gott som kaniner heller;)

Min lilla Gladis är precis som en hund. Vi har en stor gräsplan bakom huset och där kan man låta honom springa fritt i sele och koppel. Man kallar bara på honom oxå kommer han:) vi blev bästa vänner dagen efter han kom till mig. Första dagen var han nyfiken på allt annat och ville inte kela. Han är fortfarande ingen kelkanin utan han vill sitta på marken oxå blir han klappad. Efter att vi hoppat så sitter vi och kelar länge och sen får alla mat.

Suffi är världens tönt i buren:P hon ska leka rädd och gömmer sig bredvid huset. Men om man skramlar med godisburken så springer hon fram och tigger godis. Hon vet precis vad som händer då.

Alf ska alltid busa i rasthagen. Springa förbi händerna när man ska ta in honom och skvätta på mig.

Tosca ställer sig bara upp för att komma in.

Sven är berädd på att springa för livet när man öppnar hans rasthage och ska rymma. Dock sättar han sig bara och börjar gräva.

Bebisarna är för många för mig så när man ska ta ut en så springer alla ut:P

Jag har 3 ungar till salu, om du vill köpa en kaninunge:) transport går att lösa. 2 honor och en hane. Du kan PM:a så skickar jag bilder och skriver info om de.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Valkyrie
0

Kaninen kan bli så som du vill bara du håller på med den mycket.

Valkyrie blev ju som en hund för att jag ägnade mig åt henne hela tiden och de blir ju inte så utan att man själv tränat de till att vara så.

:)

Rest in peace Valkyrie!

Ellenfyrkant
0

# 8 år !? Många kaniner som lever längre än så, så att det ska man nog vara beredd på. Har en kompis vars kanin är 12 år och frisk som en nötkärna.

Mvh Ellenfyrkant