Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 1695 ggr
Onslow
0

Ras - Din rekomendation?

Hej!

Jag tänkte skaffa mig en till kanin om jag lyckas övertala mina kära föräldrar. Just nu har jag den skygga och aggressiva Truls, Lejonhuvad dvv. Jag tänkte att om han fick sällskap av en hona i buren bredvid skulle han kanske bli tamare? Dessutom är det så trist med bara en. Jag får bara ha dvärgkanin för föräldrarna, de säger att större raser är 'äckliga' (vilket jag naturlgtvis inte håller med om!). Så nu undrar jag vilken dvärgras ni rekomenderar som den snällaste och vänligaste. Jag har ju en dvv nu och han är inte alls snäll. Så en till sån vill jag inte ha! Harar är för stirriga enligt mor min och de är väl inga bra nybörjarraser. Nu står det mellan löwen och hermelin. Hermeliner är tydligenn inte heller bra för nybörjare men en till lejonhuvad vill jag inte ha! Hur ska jag lösa detta?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emelie-E
0

De hermeliner jag har haft, visserligen bara två stycken och hanar, har varit de bästa av alla kaniner jag någonsin har haft.
Så otroligt glada och nyfikna och vill väldigt gärna vara med.
Och min första kanin var en hermelin. Så jag ser inte dem som olämplig för nybörjare.

Men honor kan det vara skillnad på. Hade en kompis som födde upp hermeliner, och hennes honor var inte att leka med.
Men det har heller inte mina honor varit, som jag har haft av rasen teddylejon.

Men självklart kan en hona vara lika mysig som en hane kan och tvärtom.

Rebiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker personligen att hanar är lättare att få trevliga än honor, så jag skulle rekommendera en Hermelinhane. Har själv väärldens mysigaste hermelinkille! :* De är så lagom storlek också (enligt mig) :)

Här är en bild på honom när han hoppar ;D ! Han är vit blåögd.

Onslow
0

Men hermeliner är väl inga gosisar? Dessutom skulle jag inte kunna ha de tillsammans då jag ju har en hane och tänkte att de ska vara frigående…

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Onslow
0

Förestan, #2 Han var helt underbar! :)

Funderar allvarligt på en hermelinrex. Har aldrig klappat en rex eller ens sett en utom på bild men skulle vilja testa :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emelie-E
0

#3 Min sista hermelinpojke hoppade ofta upp i knät och la sig tillrätta. Och funkade inte det, så la han sig tätt tätt intill för att sova. Har aldrig varit med om en mysigare kille än den lille.

Sen att de är så nyfikna och glada, han gjorde ofta sina små glädjehopp när han fick vara med mig i sängen.

Onslow
0

#5 Men det är ju det att man inte vet om kaninungen man köper är gosig eller tvärtom.

Jag köpte min i hopp om att han skulle vara snäll men han var tvärt om. Det är säkert mitt fel…

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Nalle-]
0

Köp från uppfödare! Köper du från en bra uppfödare är chansen stor att du får en trevlig och go kanin, vilken ras du än väljer :) Det bästa är ju också om du kan få träffa föräldrarna och se hur dom är.

Själv föredrar jag teddyvädurar, visserligen ingen ras men de mysigaste kaniner jag någonsin stött på Kyss Tycker också att lejon verkar vara väldigt trevliga.

Du kan ju gå på utställning och kolla på en massa raser och fråga kunniga människor där :)

Onslow
0

Min kanin är köpt hos uppfödare, skulle ALDRIG köpa en zookanin.

Föräldrarna tycker egentligen inte om sjur, så utställning skulle jag inte kunna gå på. Dessutom har jag aspberger och skulle aldrig kunna fråga okända folk.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Nalle-]
0

Hur pass bra uppfödare då?
Visserligen kan vissa kaniner från bra uppfödare bli agressiva och så, men tror inte det händer så ofta..?

Jadu, men det låter ju som att du vill ha hermelin rex :) Då tycker jag du ska gå på det! Trodde förut att hermeliner inte alls var särskilt gosiga och sociala, men efter att ha träffat folk med hermelin har jag förstått att det inte alls är så :)

Onslow
0

Vart finns det uppfödare helst nära stockholm som säljer hermelinrex?

Vet ju att Teddytassen säljer men skulle aldrig och jag säger det aldrig köpa därifrån eftersom de säljer förbjudna burar. Då kanske kaninen har blivit uppföd där, i en liten trång bur!

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emelie-E
0

#10 Det är bra! Köp inte från teddytassens! Därifrån kom min sista kanin, den goa hermelinpojken, och han var jag tvungen att ta bort pga bettfel… Ingenting fick jag för det, trots att de lovar bettfelsgaranti och allt.
Så nej, det är inget bra ställe.

Emelie-E
0

Och han var bara 7 månader gammal. Så jag ogillar det stället starkt nu.

Onslow
0

#11 Vart ska jag köpa min kanin då?

Vart hittar man en hermelinrexhona liksom?

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Emelie-E
0

#13 Den frågan får jag låta någon annan svara på. Jag kan ingenting om bra uppfödare eller så.

Rebiz
0

#11: Men usch vilken dålig stil ;O Jag som Alltid trott så bra om TT ;S

Valkyrie
0

Jag har köpt kanin från teddytassens och den uppfödaren rekommenderar jag verkligen, vet en som haft otur med bettfel men det är ju sådant som kan hända och det får man kontrollera.
Sedan om det visar sig att kaninen har bettfel kan du ju få lämna tillbaka.
Men det är tråkigt att det har hänt men bara för att en kanin visar sig ha bettfel kan man ju inte säga att uppfödaren är dålig för det men alla tycker ju olika.
Vet många bra uppfödare som fått bettfel, de kan ju ha fått det hemma också.

Ang burarna så bor de väldigt bra och hennes kaniner bor i godkända och inte i trixie burar och min Diana är så otroligt tam och go.
Sofie tar jättebra hand om sina kaniner.

Tråkigt att du fått dåliga erfarenheter om dvärgvädurar men jag lovar dig att du haft otur.
Men annars en lejonhuvad eftersom vissa hermeliner kan vara lite ättriga men det beror självklart på vilken uppfödare :)
lycka till!

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Qepta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv tycker jag inte alls att harar är stirriga, mina harkorsningar är grymt sociala och tokiga. Vissa lämpas bäst till hoppning andra är rena motsatsen och vill bara ligga och slappa och pussas.

Mina harar går jättebra ihop med andra kaniner, vissa bor i flock (större burar) andra bor var för sig.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Husberg
0

Hm, kanske KAF har några bra tips? Ska ta och kika i mina gamla "kaninuppfödaren" (KAFs medlemstidning).

Igelbäckens Kaniner, www.igelbackenskaniner.se - Rex dalmatiner och castor, Hermeliner tan svart och japantecknat m fl. Vet dock inte om det är rexhermeliner.

Bergets kaniner, http://kanin.osterblom.nu - Hermelin rex och dvärgvädur rex.

Lena möller (inget gårdsnamn), www.belekima.se - Hermelin Rex i olika färger. Dalmatiner rex och svart.

Fler finns säkert att hitta, fortsätter imorgon om det skulle vara så att du vill veta flera.

Valkyrie
0

Finns en supertrevlig och bra uppfödare som heter Göran i stockholm, rekomenderar jag också varmt men han har dock ingen hemsida men någon här har säkert kontakt med honom :)

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

Jadu, jag hade ju tänkt rekommendera dvärgvädur.
Men eftersom du inte vill ha en sådan så.

Har haft x antal dvärgvädurar och föder även upp själv.
Skulle aldrig kunna vara utan dessa härliga små saker!
Alla renrasiga dvärgvädurar jag haft har varit helt underbara i temperamentet!

Annars finns ju Lejonhuvad dvärgvädur och Dvärgscheck (dock kanske inte alltid så lätt att få tag på).

[aammE]
0

Om dina föräldrar inte gillar "äckliga" kaniner, varför får du då ha dvärgvädur? Tungan ute Har aldrig varit med om snuskigare kaniner, de är riktiga lortgrisar, ahaha. Men de är helt underbara, i alla fall mina. (Tycker verkligen om rasen jättemycket, missförstå mig inte.)

Jag rekomenderar nog hermeliner och lejonhuvad kanin, renliga, små, söta och myycket trevliga (inte som dvärgväduarna, men nästan).

Valkyrie
0

Sedan har man ju hört att fuch ska vara lugnare kaniner, även lejonhuvade.
Alltså kanske en hermelin fuch? dvärgvädur fuch eller en lejonhuvad eller dvärgvädur lejon.

Rest in peace Valkyrie!

Ellenfyrkant
0

Jag tycker det är synd att du dömer rasen dvv. efter hur din mindre trevliga hane är. Om du inte hittar en ras du känner att du vill ha kanske du kan överväga att nöja dig med en kanin, alternativt kanske dina föräldrar kan gå med på en mindre kanin av ej dvärgras. Tänk på att lägga mycket tid på din otama? kanin, risken finns att han glöms bort lite grand om du skaffar en andra och inte trivs med honom.

Mvh Ellenfyrkant