Vad är det som händer?
Jag har en kastrerad hane ihop med en hona. De flyttade samman förra sommaren och har fungerat bra ända tills tidigt i våras, kanske i mars.
I mars började honan att brunsta, hon red mycket på hanen och hanen red även på henne, efter ett par veckor började hon boa och röck päls, sedan lugnade det sig för att börja om igen någon vecka senare. Hela proceduren med ridning, boandet, pälsryckandet pågick tills jag flyttade ut kaninerna på gräsmattan i början på maj.
Det som händer nu är att honan rider konstant på hanen men boandet och pälsyckandet sker inte längre.
De har ett tvåvåningskaninhus med hage, honan rider så mycket på hanen att han nästan inte kan vara på nedre plan. Han flyr upp en våning när hon hela tiden rider, han kommer ner och hon är på honom igen. Maten serverar jag på övervåningen, blad och vatten finns på nedervåningen. Honan följer inte med honom upp när han flyr. Är det dominans?
Ibland kan han komma ner och hon rider inte, de kan ligga och sova/äta/tvätta varandra, men oftast ger hon sig på honom tills han flyr upp.
Ja, det brukar vara för att visa dominans!

Jag har gjort en tillfällig bur av kompostgaller till honan.
Kan det vara en god ide att sära på dem i en månad och sedan försöka ha dem tillsammans senare i sommar? Då sätter jag in henne till honom så som jag gjorde förra sommaren.
Jag har tyvärr inte plats att hålla dem båda i två olika burar till vintern. :(

Låter som antingen dominans eller tonåren. hur gammal är hon?
Jag skulle kastrera henne så försvinner beteéndet förhoppningsvis och då är hon heller inte skendräktig.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!