Första kullen?
Jag undrar när man kan ta första kullen på en hona.
Funderar på att ta en på min Tamira i vår/försommaren, men är de för sent att ta när hon är ca 1 år?:)
För hoppkaniner brukar det bli 1år max, andra kanske 9mån men är lite olika oxå;) om kaninen är i bra form brukar det gå lite bättre :)
Okej, hon är född i maj och funderar på runt…mars kanske, hon är i bra form, kanske lite mer muskler men de hinner vi skaffa bara det blir bättre väder på helgerna så hon kan va ute i hagen och hoppa lite i sele.
skulle inte ta kull på en hona för första gången när hon är över 1½ år om hon inte har väldigt bra kondition.
men 1 år är inte försent:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Det beror också på ras. Ju mindre raser desto tidigare brukar man kunna para de.
Kastanjegårdens Kaniner
#3 Okej, de kanske blir runt hennes ett års dag som ja parar henne:)
#4 Aha, men jag ville inte direkt para henne i höstat, hon blev ett halv år i oktober och då hade man inte tid, de är på våren som jag har mest tid;)
1 år är absolut inte försent 1 år är nästan förtidigt tycker jag.. Jag ska ta en kull på min hona och då hon får sina ungar kommer hon nog att var 1,5 år. Ifall kaninen är i bra kontidion och inde överviktigt så anser jag inte att de kan vara något problem..Lycka till