Panik, vad ska jag göra ?
Händelsen hände idag.
Det var såhär att jag kommit hem från skolan och tog ut kaninerna i rashagarna . Stampe & Tuffe som alltid brukar vara bredvid varandra i rashagarna (gjorda av kompostgaller) brydde sig inte om varandra som vanligt så jag satte upp lite hinder på andra sidan gården . När jag kom tillbaka så tog jag upp Tíndra, och hörde sedan ett högt typ pip . Jag tog ner Tíndra igen och tittade till båda hanarna . Stampe hade ett stort sår och det kom massor av blod ifrån tassen . Jag drog över honom en filt så att endast huvudet var synligt ochgick i panik till pappa som var inne i huset . Han tror att det kommer att läka av sig själv, men han kan knappt stödja på tassen och jag är värkligen i panik just nu, gråter !
Finns det någon ängel här som kan hjälpa mej ? :(
/Anna
//Anna Odenbrand

Är det ett stort hack i tassen? Hur pass allvarligt är det?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag rengjorde det för ett par timmar sedan , såg genast bättre ut men tror det blir veterinären imorgon, ifall han fortfarnade inte stödjer på tassen .
/Anna
//Anna Odenbrand

Bra att du rengör såret, är det djupt? skulle du kunna skydda såret från smuts och bakterier med något slags bandage eller så? Om kaninen inte försöker få av det dvs.
Men tvätta ofta och ring veterinären om det blir inflamerat eller inte läker.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jo ska nog ringa och boka tid till veterinären imorgon bitti så kan hon iallfall ta en titt på det .
Inte så jättedjupt, men de är ju mer att han liksom inte kan gå.
Kanske så sätter jag på ett bandage, dock vill han bita på ungefär alltid . Lade in en filt och extra mycket hö till honom alldeles nyss .
//Anna Odenbrand

Bäst att du åker in till vet. De kan ge dig salvor osv.
Håller tummar & tassar för att allt går bra!
MVH.
Louise T

Förlåt för att jag snor tråden!
Vad ska man tvätta med om kaninen får ett sår?

putt

Hur har det gått?
Rest in peace Valkyrie!
Det har gått jättebra !
Vi har rengjort såret med jämna mellanrum och tittat på det dagligen . Nu ser det jättebra ut , jag strök honom ifrån tävlingen igår så att han skulle få vila ut ordentligt och det värkade vara väldigt smart.
/Anna
//Anna Odenbrand

9# Ja vad bra att det är bra och blivit bättre.
Bra också att du skippade tävlingen =)
Rest in peace Valkyrie!

Låter bra!
MVH.
Louise T

Vad var det som hade hänt med han hur fick han soret??
mitt tips är att inte ha spån eller torv i buren nu ett tag framöver pga smutsrisken, låt honom gå på halm tills tassen har varit bra ett tag =)