Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettom-dvärgvädur
Läst 1930 ggr
pwestermark
0

dvärgvädur

hej.

jag o familjen var på en kaninutställning i finnerrödja idag.

o vi har en kanin redan som vi tog över av min syster,

det är en stor svart kanin.

troligtvis av någon vädurs blandning,bara spekulationer.

i vilket fall så nu när jag var på utställningen

så vart jag helt såld på dvärgvädur med blå färg..

Dom är ju så söta..de jag såg var 7,18 månader om jag förstod lappen rätt o vägde  runt 1,7 kilo..

är en dvärgvädur en bra kanin för småbarnsfamiljen?

våran yngsta är 2½år..o är mycket med våran kanin nu som vi har haft sen någon vecka tillbaka..

Kan man ha kaninerna i samma bur eller måste de vara i olika burar o kan buren stå bredvid varann..

Det vart många frågor nu.

men vi vet inte sådär jättemycket om dvärgvädur o hur det är att ha flera osv..

alwiz
0

Dvv brukar ha ganska lungt temerament och är oftast jättesnäll och goa, men det är ju såklart olika för olika kaniner.^^

Det är ju inte säkert att eran kanin ni har nu kan gå tillsammans med en ny kanin, så det bästa vore nog att ha två burar. Sedan kan man ju alltid försöka vänja dom vid varanndra, men så måste man ju ha en bur redo i fall att dom skulle bråka. Så ja, två burar tkr jag. =)

kaningodis
0

Jo, dvärgvädurar brukar vara bra kelkaniner. Köp då en kanin av som har föräldrar som har bra temperament.

Ang att ha de tillsammans så kan det funka jättebra men det kan också inte gå alls så bäst att ha varsin bur ifall de inte skulle kunna gå tillsammans. Ibland kan det funka i några veckor/månader emn sen kan de blrja bråka.

Om du vill testa att ha de tillsammans så är det bäst att ha en stor yta/bur till de.

Kastanjegårdens Kaniner

Valkyrie
0

dvärgvädurar är väldigt sociala och barnkära kaniner oftast :) det man får tänka på med kaniner:
* har man tid?
* kommer man tröttna? då ska man absolut inte köpa
* har man råd?
Ja det finns många saker att tänka på men om man gillar kaniner och inte köper bara för att de är söta som många barnfamiljer med småbarn som tröttnar efter några veckor så är ju kaniner helt underbara.
Ang att ha de tillsammans fungerar hane + hona bäst bara man kastrerar en av de och att man sätter ihop de bra men man ska kunna ha tillgång till 2 burar så att du kan ha de isär om de skulle börja bråka.

Lycka till :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

pwestermark
0

okej det låter bra..

då ska vi fundera på saken.

apropå det du valkyrie säger så känns det igen det där med att man kan tröttna på djuret ,det var den anledningen som vi fick ta över min systers kanin.

fastän han är 11 år så tröttnade han när han väl fick sin kanin..

Men i den här familjen är det vi föräldrar som vill ha en till  kanin.tror vi,

Vi ska fundera lite,än så har vi bara varit kaninägare i någon vecka.

Men det här är verkligen ett djur för oss ,både jag o min man visade sig ha ett stort intresse för kaniner:-)

Men det blir ju lite mera jobb med en till kanin,men går de bra ihop så slipper de vara ensamma de få stunder som vi inte är hos kaninen..

Valkyrie
0

4# Ja det låter bra att ni tänkt igenom :) otroligt kul att se när kaniner passar tillsammans. Lycka till

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

Precis som tidigare sagt brukar dvärgvädurar passa bra i barnfamiljer.
Men man bör som sagt ändå vara noga med att välja ungar efter snälla och välhanterade föräldrar.

pwestermark
0

så då ska man kanske inte köpa i en djuraffär där man inte vet hur föräldrarna är till kaninen utan att man ska helst köpa hos en uppfödare?

Valkyrie
0

7# djuraffär är absolut ett nej, då vet man inte hur föräldrarna är, man vet inte änns vilken ras de är och oftast är kaninerna blandraser.

Leta upp en bra uppfödare, finns ju många här på iFokus också :)

www.Kanin.ifokus.se

Rest in peace Valkyrie!

[BonnieL]
0

Om ni vill försöka sätta ihop två kaniner skulle jag rekommendera att ni kasterar båda kaninerna och har dom på en så stor yta som möjligt. =)