Två honor ihop?
Hej, jag har en hona som är 11 veckor o en hona som är 4 år, dom har fått nosa på varandra genom gallret o då bet ingen, sen har dom träffat varandra i ett rum i huset, då försökte honan som är 4 år bita henne lite smått, så vi satte in dom i sina burar igen. Skulle så gärna vilja att dom två ska gå i samma bur, men är det möjligt? Isåfall vem ska flyttas till vem?
Ps. Båda har varit inne i varandras burar o nosat runt lite.
Tacksam för snabbt svar:)

Tyvärr brukar de inte funka ihop med 2 honor som inte är syskon men brukar också vara tveksamt även om de är syskon.
Jag håller just på att sätta ihop en kaninunge hona på 10 veckor och en kastrerad hane på 1,5 år men jag känner just nu att de inte har klickat men de gör väl det förhoppningsvis om ett tag då jag ska testa på neutral plats.
Låt de bo brevid varandra och sedan träffas på neutral plats där ingen varit tidigare men ha mycket koll på de och ha de ej lösa tillsammans.
När jag lät george och Diana nosa på varandra reagerade George lite agressivt men det var nog för att det var hans område.
Men det viktigaste när man ska sätta ihop kaniner är tålamod.
Så tyvärr tror jag det är mycket tveksamt men önskar dig lycka till :)
Hur är honorna annars i temperamentet?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Det är ganska ovanligt, som Johanna säger att två honor kan funka ihop.
Men, jag har väldigt många kompisar som har honor ihop, t.ex Ayla (twinklys) och Hanna (Jetaime).
Har även en som inte är medlem på denna sidan.
Så den kan ju funka, det finns inget som säger att det inte gör det.
Så jag önskar dig lycka till! :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Okej tackar för tipsen:) meningen var att honan som är 11 veckor skulle va en hane, för de sa säljarna men nu tror vi att det är en hona:( har frågat många på kanin.ifokus o alla säger att de är en hona, men skickar med en bild så även ni kan kolla:) Jag hoppas verkligen att mina två honor nu kan gå ihop så att det blir en bur ledig så att vi kan köpa en "riktig" hane;)
Den lilla honan som är 11 veckor är väldigt snäll men lite sprattlig, den gamla har i alla år varit tjurig o bet en o sånt, men så fort den nya kom så blev hon helt underbar o nu är hon ganska lugn o snäll:D vet inte varför men de kan ju va för att den nya kom(?)
För mig har det nästan funkat att sätta ihop alla honor jag velat ha tillsammans i par. Har haft många kaniner (inte syskon eller släkt) som bott tillsammans. Även kaniner som bott tre. Men jag kanske bara haft tur? ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Okej, hur har du gjort då? Är mest rädd för att den stora ska skada den lilla… Men tycker du att de ser ut om en hona på bilden jag skickade innan?:)
Systrar har jag ingen positiv erfarenhet utav.
Har tagit över 2 systerpar där båda fått särats på när de blev könsmogna.
I par 1 bet den dominanta den andra systern rätt rejält i ljumsken, vilket gav ett stort sår.
Dock var dessa särade på när jag fick ta över dem.
I par 2 så red den dominanta på sin syster snudd på hela tiden och båda blev otroligt stressade.
Så dessa särades på och blev tvärlugna sen.
Mor och dotter har jag däremot haft ihop utan några problem.
Enda anledningen till att dessa särades på var att jag inte lyckades lösa det på något bra sätt med maten, då mamman hade lätt för att gå upp och lillhonan en tendens att vara för smal.
Okej, men dessa två är ju inte alls släkt… tror du att de är någon skillnad?:D
#7: Det beror nog mycket på ytan.
Har man tillräckligt stort, samt gömställen så att de kan vara ensamma, borde de kunna komma överens oavsett släktskap.