Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2431 ggr
ara09
0

hur blir min kanin rumsren?

min kanin kissar i mitt rum speciellt i min säng hur får jag honom ren?

kaningodis
0

Har han en speciell hörn i buren där han kissar och bajsar?

Det bästa är nästan att låta honom vara mycket i buren i början aå att han lär sig var han ska gå på toa.

Jag har en inne kanin som har en låda i sin bur som han går på. Han bajsar eller kissar aldrig om han är lös i mitt rum utan han går endast på lådan i buren, dvs han har lärt sig vart han ska kissa och bajsa. Hade råkat ställa en plastlåda på golvet i mitt rum och när min kanin var lös i mitt rum så gick han och bajsade i lådan som stod på golvet, dvs han kopplar plastlådor = toalett.

Hur gammal är din kanin?

Kastanjegårdens Kaniner

ara09
0

nej han har inte ett speciell kisshörna jag har ställt ditt en toalett men han använder inte den.nu är han 11 månader.

cceel
0

Jag har en toalåda till min kanin i buren men hon ska alltid vända den upp och ner och sova på den! XD

Men Min kanin hoppar in i buren när hon ska kissa eller bajsa :) Det gör inget eftersom vi har sågspån i hela buren…

ara09
0

i tidningen hos min mormor och morfar stogg det att om kaninen kissar ska man trycka ner huvudet så kaninen får luckta på sitt eget kiss men jag vill inte det.men ska jag göra det allafall?

Brumelisa
0

Tycker absolut inte att du ska göra så.

avoranic
0

Min kanin är bara 8 veckor och har redan lärt sig att kissa i buren och inte på golvet när han är ute. Dock vill han sova i plastlådan/toan.

mystikman
0

Mina kaniner är också helt galna i att sova i toaletten. Läste någonstans här att man kunde prova att ha en fleecefilt i buren, så kissade den i lådan. Kanske värt att pröva?

cceel
0

#7 - Då är vi 3 da :P

Har aldrig hört det, men om man har fleece filt så borde man ta bort sågspånet då eller? och kan man sätta sågspån i toan eller borde man sätta sån där träpellets?

mystikman
0

# 8 Yep (; Plus att de två jag har nu är inte de enda kaninerna som varit galna i det. Min förra var också det (;

Jag läste det i någon tråd på här på iFokus. Yep, man tar bort spånet från resten av buren. Men inte från lådan.
Jag har alltid haft sågspån i toaletten. Har aldrig hört om träpellets. Är det vanligt eller?

cceel
0

vet inte men vissa brukar ha trä eller pappers pellets

men ska testa det nån gång, får se om det funkar…

ara09
0

tack för alla jätte bra svarTungan ute.

mystikman
0

#10 Kollade med min kompis, träpellets är inte så bra. Bara om man har angora typ. Det är hårt och man måste ha något mjukt, som halm, över. Annars får kaninen ont i tassarna :3 Så spån är nog bra.

cceel
0

#12 - Ok, dom rekommenderade det i djuraffären så  tänkte att det kunde vara bra :S