Snö som vatten?
I helgen åker vi bort, och lämnar utekaninen hemma. Klarar han sig på att man ställer in en skål med snö (och hö och mat såklart) innan vi far? Efter som vattnet fryser så och alla mina kompisar är bortresta ser jag ingen annan lösning och vi kan inte heller ta med honom:( vi är bara borta 2-3 dagar.
Jag vet ju att kaniner kan äta snö, men jag vill bara höra från några fler kaninägare om ni tror det funkar att göra så…:)
/Isa
Finns det absolut ingen som bara kan ge honom mat och vatten de få dagar ni inte är hemma? Det gäller väl bara en kanin, någon borde väl kunna kolla till honom? Granne, släkting?
Kastanjegårdens Kaniner
Jag tycker definitivt inte att ni ska lämna kaninen ensam 2-3 dagar.
Kaninen lär troligen äta upp all mat redan första dagen, samt att snö inte duger som vätska utan det krävs vatten.
Säger som #1, kolla med grannar, släktingar eller kanske t.o.m ifall någon på iFokus kan passa kaninen.
Okej, det blir inte riktigt 2 dagar vi är borta, vi far på lördag morgon och kommer hem på söndag kväll. Jag får höra runt lite, det måste ju finnas någon som kan hjälpa till.
/Isa
Om du ger mat som ska räcka för 3 dagar kommer kaninen antagligen äta upp allt direkt och få väldigt ont i magen, känner en som fick åka in till vet när hennes kanin fick för mycket mat. Lyckligtvis slutade det gott för den kaninen, men det är dumt att ta risker. Snö som vatten är heller inget att rekommendera.
medarbetare på allergier.ifokus .
I snön finns ju mask , så kanske inte en så bra idé.
Kaninen kan ju isf slicka på vattnet. Då får den ju lite ;)
Och om du ger kanske dubbelt så mkt (lite mindre) och sen gömmer du lite i pellets i buren. Så kommer Det ju ta ett tag för honom att hitta dom då.
Och massvis med hö. Så klarar han sig iallafall halva fredagen och hela lördagen, sen behöver han nog rent vatten :P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Det står i lagen att en kanin som bor där det är under noll gradigt ska få färskt vatten 2 ggr om dagen om jag inte minns fel
Okej, jag har inte hittat någon än som kan hjälpa till men jag får fortsätta ringa runt.
/Isa
Om du ger din kanin vatten plus en stor skål med snö morgonen du åker, och ger honom vatten igen direkt när du kommer hem (dagen efter) är det säkert ingen fara. Då får han ju vatten varje dag, plus snön. Så har jag gjort tidigare när jag inte kunnat ordna kaninvakt, och de kaninerna har inte ens varit speciellt törstiga när jag kommit hem så jag tror att det går bra.
Kom ihåg att ge mycket hö bara, kraftfoder är inte lika viktigt så ge inte dubbeldos av det.
Ljustadalens kaningård

Jag tycker inte man ska lämna kaninen hemma.
" vi är bara borta 2-3 dagar. "
Som sagt, ger du kaninen pellets hö osv. kommer kaninen äta upp allt direkt som någon ovan har skrivit.
Du har skaffat kaninen, och det ät ditt ansvar att någon ska kunna ta hand om den när du är borta.
Du har inte någon mormor/morfar eller farmorfarfar som kan ta hand om den?
Lycka till i alla fall och hoppas att det löser sig!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Senare skrev jag ju, att vi bara skulle vara borta en natt:) han har obegränsat med mat så det var vattnet som var problemet, jag kunde inte stanna hemma själv och vi kunde inte ta med honom eftersom det bor jakthundar i huset.
I sista stund ställde en kompis upp så det löste sig.
/Isa