Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: köp-sälj
Läst 1166 ggr
zatanica
0

Planer på att skaffa kanin

Har funderat på att skaffa kanin ett tag nu, så när i nu äntligen flyttat ut på landet med stor tomt så känns det som att det är dags.

Har förut funderat på en teddylöwen, men nu känns det som att det står mellan lejonhuvad, hermelin eller en dvärgvädur. Jag som trode att jag inte gillade dvärgvädurar har nu lyckats fastna ordentligt för dem.

Färger jag fastnat för är viltfärgerna och japanteckningen.

Kaninen ska vara en sällskaps kanin som jag gärna vill kunna ha med på små korta utflykter i skogen eller liknande. En liten social krabat som även har något att säga till om själ, lite attityd med andra ord skadar inte.

Bomba mig gärna  med bra tipps och saker jag ska tänka på och en massa bilder så jag kan bestämma vilken sort jag ska leta reda på.

Tanken är att ninen ska få en rejäl utebur med väl tilltagen hage där den kan springa runt och sedan till vintern få vara inne om den nu vill det. Har tidigare erfarenhet av smådjur så vet att det inte är gratis och att det tar tid.

Tipsa gärna om uppfödare med, gärna i södermanland/östergötland så att man kanske kan kika på de olika raserna först.

kaningodis
0

Är du säker på att det är en kanin av dvärgras du vill ha?

Finns ju många andra raser som är trevliga, om man inte är så kaninvan så känner man nog för det mesta till de raser du nämnde ovan.

Kastanjegårdens Kaniner

lydds
0

Håller med #1
Men jag tycker jätte mycket om Dvärgvädurar! Oskyldig

zatanica
0

Jo så långt är jag säker att det ska vara en liten kanin. Har sållat bort dvärghare och holländsk kanin som jag tittade på ett tag.

zatanica
0

Kan ju säga att jag hade en blandraskanin när jag ar liten och farmor hade en riktigt stor kanin när jag var liten så lite kanin vana har jag :) även om det inte är såmycket. Därav allt goglande och nyfikenhet i forum. Man kan aldrig veta förmycket.

hjartelyckanskaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du är inte intresserad av en vädurskorsning? Samma personlighet som dvv, lite större men smalare och oftast har de mer energi då de är avlade för hoppning.

Har Dvv, Dvvfuchs och vädurskorsningar. Är inte så jätte stor skillnad på de i temperamentet mer än att en av kaninerna tänder till på banan och älskar att vara i centrum. Min Dvvfuchs som inte är avlad för hoppning hoppar lätt över kompostgallert och Sven är en trevlig herre.

Här är bild på min hona som ska bli blivande mamma. De är nog snart dags att hon föder =).

Bara för att ungarna är avlade för hoppning så måste de inte komma till hopphem, men helst så ser jag att någon vill hoppa lite med de. Annars ska det vara det perfekta kelhemmet.

De finns i Skåne men transport går att lösa =) du får gärna PM:a mig om du har frågor så slipper vi kladda ner din tråd =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

kaningodis
0

#3 Ojdå, där sållade du bort den bästa rasen, holländare ;)

#4 Menade inte kaninvana i skötsel mm utan syftade på att t ex innan jag blev intresserad av kaninavel så trodde jag bara att det fanns ett fåtal raser och att alla raser var små.

Jag hade i många år endast en kanin och det var en dvv och den rasen rekommenderar jag, den dvv jag hade var underbar men det är ju mycket induviduellt. Oftast så reommenderas dvv till nybörjare för att den är så lugn och snäll.

Kastanjegårdens Kaniner

zatanica
0

#6 jo jag fattade att du menade olika raser :) visste att det fanns ett gäng olika sorter när jag började kika runt. Men att det fanns så pass många som det gör hade jag ingen aning om. Tycker Holländarna är jättefina men vill nog hellst ha en liten rund och go kanin :)

Hoppning är alltid bra att syselsätta kaninerna med även om man inte tävlar, så får man ju bygga lite hinder med det är alltid kul. Så om det är lite hoppgener i kaninen gör inget alls, inte heller om det är en korsning. En rund go o glad kanin som älskar att hitta på hys och vara med på äventyr och äta upp mina morötter i landet :)

hjartelyckanskaniner
0

#7 Jag råder dig att gå med i en klubb eller hälsa på en klubb så du lär dig hur du ska hoppa så du inte ''förstör'' kaninen eller h*n skadar sig på hinderna.

Man måste inte tävla aktivt utan kanske 1 gång om året eller så, bara vara där för skojs skull. Jag har inte haft så många vänner och haft så roligt sedan jag började hopptävla. Man umgås väldigt mycket med andra och pratar och kelar med varandras kaniner och så.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

pigelina
0

Jag kommer ju få flera kullar med lejonhuvade kaniner ivår, och leverans till dej är inga problem,

Kommer ha 3 kullar och färger i dom kan vara: zobelsiames blå, zobelsiames brun, zobel brun, zobel blå, japantecknat(med och utan wienerteckning) svart(med och utan wienerteckning och havanna.

sök på färgerna eller kolla på www.kaninfarg.se för att se hur dom ser ut.

Om du är intresserad kan du mejla hanni_djur@hotmail.com och besöka mi n hemsida! www.pigelina.tk

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus