Gnager på gallret...
Jag har en kanin som gnager en del på gallret, men nästan bara när buren är öppen eller när han ska hoppa in i buren.
Är det någon som vet varför han gör det?
Hm, har bara varit med om det då kaninen varit uttråkad och då den gärna viljat komma ut och skutta runt fritt men då har ju buren varit stängd.
De kan ju gnaga på buren för att få uppmärksamhet, att de tex vill komma ut men i ditt fall vet jag inte.
Kastanjegårdens Kaniner

Där finns en tråd igång just nu inne på kanin i fokus där vi diskuterar detta porblem och vad man kan göra åt det, kika in där!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Min förra dvärgvädurs hon Saga gnagde på gallret när hon ville komma ut eller kela/fåuppmärksam het :p och efter somd et var så himmla iriterande så fick hon som hon ville som kanske inte var så bra ;P

Ge den morötter och kvistar! :)
Ska fixa fram några kvistar på vägen hem :)
Tack för era bra svar!

Bara den kan aktivera sig i buren brukar det försvinna. Alternativ är ju kvistar, tunnlar & en s.k " aktiverings boll " som går och köpa i dem flesta djuraffärerna :)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Hm, men frågan var väl varför den gnager på gallret när luckan är öppen och när den ska hoppa in i buren.
Om den gör det lite då och då så beror det ju oftast på att den är lite uttråkad och då kan man lägga in en gren etc. Men som jag fattade det så gnager den bara på gallret när den hoppar in och när luckan är öppen. Då låter inte som den gör det pga av att den är uttråkad.
Kastanjegårdens Kaniner
Det låter helt enkelt som att kaninen är en aningens busig ;) Hur gammal är den? Låter som tonårsbetéende det där.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Han är född i oktober, kommer inte ihåg exakt datum… :)
#10 Då kan det mycket väl vara hormoner som spökar inom honom 
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!